Grønne certificeringer er en god brandingstrategi

Virksomheders grønne certificeringer giver ikke kun bæredygtige bygninger. Det er også en god brandingstrategi, lyder det fra en ekspert.

Der er mange brandingpoint at hente i at få papir på at ens bygning er bæredygtig, siger Danish Green Building Council..

05.04.2016

CSR.dk

I 2017 rykker Nordea ind i sit nye domicil ved siden af DR Byen i Københavns Ørestad. Og med den nye bygning stræber Nordea efter at få platin i Leed-certificeringen, der kun gives til mest miljøvenlige og energirigtige bygninger, skriver finans.dk.

Læs også: Hotel certificeret for samfundsansvar

Og selvom rationalet bag det nye bæredygtige domicil er en økonomisk rentabel energioptimering, så kommer den grønne certificering også til at bone ud på en helt anden konto, lyder det fra projektdirektør i Cowi, Per Stabell Monby, der rådgiver virksomheder i bæredygtige certificeringer.

”Verden over er der blevet lavet flere undersøgelser blandt ejendomsinvestorer, hvor der spørges til, hvilken profit en bæredygtighedscertificering tilfører investeringen. Her er det kommet frem, at man får en højere leje som investor, man har en mindre liggetid, og når ejeren senere skal sælge bygningen videre, får man en bedre pris”, siger Per Stabell Monby til finans.dk.

God branding
Og så er de grønne certificeringer en god brandingstrategi:

”Hvis man har en certificering, er det langt nemmere at kommunikere ens bæredygtige CSR-politik. Hvis man via et anerkendt organ, som f.eks. Leed, er blevet ratet, er det meget let sammenligneligt, og det bliver ikke bare en påstand, at man er bæredygtig”, siger han til finans.dk.

Læs også: Singapore huser grønt hotel

Per Stabell Monby sidder i markedsføringsudvalget i Danish Green Building Council. Og her har den seneste medlemsundersøgelse vist, at medlemmerne i øget omfang stiler efter de bæredygtige certificeringer. Og den trend foregår ikke kun i Danmark. Ifølge ham vil den tyske bankindustri eksempelvis hverken købe nyt eller eksisterende, medmindre der foreligger en bæredygtig certificering.

”Man plejer at sige beliggenhed, beliggenhed, beliggenhed, men herefter kommer bæredygtighedscertificeringen”, siger han til finans.dk. 

-SSM

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

04.12.2025Dansk Standard

Sponseret

ISO 14001:2026 på vej: Nye dokumentationskrav og integrering af klima og biodiversitet

04.12.2025CSR.dk

Tre vigtige nøgletal: Så langt er Danmark fra sine egne klimamål

04.12.2025CSR.dk

Ny investeringsfond vil redde udpint landbrugsjord

03.12.2025Dansk Standard

Sponseret

Forslaget til ISO 9001 oversat til dansk

03.12.2025CSR.dk

Tobaksindustrien har solidt fodfæste i dansk politik, viser ny opgørelse

02.12.2025CSR.dk

Grønne løsninger i fællesskab: Kommuner og erhvervsliv skubber omstillingen frem lokalt

01.12.2025BSR

Sponseret

Effective Stakeholder Engagement: Ensuring Internal Company Alignment

01.12.2025CSR.dk

LEGO kæmper med at gøre klodsen grøn

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle