Grønne landbrugs- og fødevareløsninger er efterspurgt på internationale markeder

På tre af Danmarks centrale eksportmarkeder bliver danske landbrugs- og fødevarevirksomheder fremhævet som leveringsdygtige af innovative teknologiske løsninger, der bidrager til grøn omstilling og optimal ressourceudnyttelse.

Det viser en ny undersøgelse foretaget af Epinion for Food Nation.

I den seneste imageanalyse har internationale beslutningstagere fra fødevaresektoren givet deres syn på dansk fødevare- og landbrugsproduktion. Analysen viser, at fødevaresikkerhed og ressourceoptimering er blevet endnu vigtigere på tværs af de tre eksportmarkeder USA, Tyskland og Kina, og at Danmark står stærkt som handelspartner.

”Analysens resultater tegner et positivt billede af Danmark på eksportmarkederne. De beslutningstagere vi har spurgt, forbinder Danmark med mange gode egenskaber som bl.a. kvalitet, økologi, bæredygtighed, fødevaresikkerhed samt teknologi, der kan bidrage til grøn omstilling og optimal ressourceudnyttelse. Det er en fantastisk mulighed for danske virksomheder til at fortælle om deres konkrete indsatser”, siger Lise Walbom, CEO i Food Nation.

Dansk teknologi sikrer fødevaresikkerhed og grøn omstilling

Fødevaresikkerhed og kvalitet er fortsat afgørende handelsparametre for fire ud af fem beslutningstagere, der samtidig mener, at danske fødevare-, landbrugsprodukter og løsninger har det højeste niveau af fødevaresikkerhed i verden. 64% af analysens respondenter oplever, at deres kunder stiller højere krav om sporbarhed i forhold til fødevaresikkerhedsstandarder og kvaliteten af råvarerne. Denne udvikling understreger behovet for mere sporbare og gennemsigtige fødevaresystemer og her kan danske virksomheder levere.

71% af respondenterne fra Kina, Tyskland og USA vurderer, at investeringer i teknologiske løsninger der kan optimere fødevaresikkerhed, kvalitet og ressourceudnyttelse er nødvendig for langsigtet vækst. Halvdelen af dem betragter Danmark som en kompetent leverandør af sådanne teknologiske løsninger.

”Med en udsigt til at vi bliver 10 mia. mennesker på kloden er det helt centralt at vi sikrer sporbarhed, optimal ressourceudnyttelse samt høj kvalitet og fødevaresikkerhed for alle. I Danmark står vi stærkt ved at have reguleringssystemer og teknologi til at imødekomme denne efterspørgsel og vi er klar til at øge samarbejde og indgå partnerskaber på tværs af landegrænser for at nå 2030-dagsordnen”, siger Lise Walbom.

International anerkendelse af centrale danske styrkepositioner

Sammenlignet med hjemmemarkedet, forbinder kinesiske, tyske og amerikanske beslutningstagere i højere grad ’lav miljøpåvirkning’, ’dyrevelfærd’ og ’bæredygtighed’ med danske fødevarer og landbrugsprodukter. Derudover anser hver fjerde respondent også Danmark som en stærk partner indenfor økologi og samarbejde.

Den øgede internationale opmærksomhed omkring de danske styrkepositioner, er en vigtig driver for eksporten og giver anledning til i samarbejde at accelerere den fælles fortælling om Danmark som ledende fødevarenation

Fakta

Om imageanalysen

Analysen er baseret på en kvantitativ analyse udført af Epinion for Food Nation i januar og februar 2021. Analysen undersøger Danmarks image som landbrugs- og fødevarenation blandt internationale beslutningstagere. Alle respondenter er i fødevare- og landbrugssektoren, som enten producenter, indkøbere, sælgere eller inden for bearbejdning af fødevareprodukter og -løsninger. Analysen er således B2B orienteret.

I årets undersøgelse deltog i alt 628 beslutningstagere fordelt på tre af Danmarks centrale eksportmarkeder: USA, Tyskland og Kina. Undersøgelsen dækker emner som fødevaresikkerhed, innovative teknologiske løsninger, kvalitet samt ressourceoptimering. Målgruppen for imageanalysen er danske eksportparate og eksporterende virksomheder og andre aktører inden for fødevareklyngen, som har interesse i analysens resultater.

Om Food Nation 

Food Nation er et offentlig-privat partnerskab etableret af den danske regering og førende private organisationer og virksomheder. Food Nation styrker det internationale kendskab til Danmark som ledende fødevarenation gennem profilering af klyngen indenfor innovativ, bæredygtig og effektiv produktion. Partnerskabet er en gateway for internationale interessenter, der søger information om danske fødevarer og løsninger.

Download imageanalysen her: https://foodnationdenmark.com/toolbox/?type=danish

For mere information 

Imageanalysens resultater: Kontakt projektleder Kristin Holme på telefon 61276372 eller mail krho@foodnationdenmark.dk

Kommunikation: Kontakt projektleder Maria Dyrby Nielsen på telefon 23998029 eller mail mdyn@foodnationdenmark.dk

02.05.2023Food Nation

Sponseret

Denmark invests over EUR 90 million in fund for development of plant-based foods

09.02.2023Food Nation

Sponseret

Danish grass variety wins prestigious award

01.02.2023Food Nation

Sponseret

Northern Europe’s largest production of green proteins has opened

25.01.2023Food Nation

Sponseret

Big data empowers Arla farmers to decarbonise dairy at a faster pace

18.01.2023Food Nation

Sponseret

New project develops innovative ingredients with anti-inflammatory properties

11.01.2023Food Nation

Sponseret

Denmark to spearhead global battle against food waste