”Vi skal bruge vores store impact til noget positivt”

Hotel-, restaurations- og eventbranchen i Danmark trænger til større fokus på og samarbejde om bæredygtighed. Det vil BC Hospitality Group gerne løbe i gang. De starter med en brancheevent d. 28. august 2017.

Bæredygtig turisme er i fokus hos FN i 2017, og d. 28. august 2017 lancerer BC Hospitality Group en branchediskussion af emnet..

22.08.2017

CSR.dk

Om end det var et fint sted at starte tilbage i 90’erne, så er opfordringen til at bruge håndklæderne på værelset mere end en dag, ikke nok til at gøre hotelbranchen bæredygtig. I dag er der da også mange flere initiativer og erfaringer at trække på, men et samlet bud på en bæredygtig branche inden for det, man kalder hospitality, står ikke klart endnu. 

”Der er ikke særlig meget dialog eller samarbejde omkring bæredygtighed i branchen i dag. Vi vil gerne sætte gang i mere erfaringsudveksling, flere værktøjer og flere partnerskaber. Det kan være både internt i branchen, men i høj grad også med leverandører, så vi kan opdyrke synergier og få flere parter i spil,” forklarer Mireille Jacobsen, CSR Group Manager hos BC Hospitality Group. 

Derfor har BC Hospitality Group taget initiativ til en årlig brancheevent, under navnet Responsible Hospitality Day'17, som afholdes første gang d. 28. august 2017. (Program og tilmelding her). Her kan man møde en række af branchens aktører, og diskutere sig frem til nye ideer og inspiration. 

Stor branche, stor impact

Den nye event ligger fint i tråd med at FN har erklæret 2017 for internationalt bæredygtig turisme-år. Kigger man nærmere på turisme giver det god mening. Der er nemlig mere end en milliard internationale turister som rejser hvert år, og FN anslår at turisme har ansvaret for omkring fem procent af den globale udledning af CO2, og overnatninger etc. står for ca. 20 procent af de udledninger. 

“Vores branche har allerede stor impact og samtidig vokser sektoren hurtigt. Opgaven er, at få gjort den impact til noget positivt. Det handler selvfølgelig om miljø og klima, men også om investeringer i lokalsamfundet og integration af arbejdskraft,” siger Mireille Jacobsen. 

Tricket må være, at vise kunderne værdien af mere bæredygtige hoteller, restauranter og events. Og det kræver at branchen arbejder sammen. 

”Destinationen er jo København – ikke et givent hotel. Så vi skal finde værktøjer og løsninger sammen,” siger Mireille Jacobsen. 

Det kræver dog også, at kunderne begynder at integrere deres rejser og events i deres arbejde med CSR. 

”Masser af virksomheder arbejder jo med CSR og bæredygtighed, men når de så skal vælge overnatninger, bespisning og hvor de skal holde et event, så er det ikke et prioriteret område. Det synes vi er et paradoks, som vi gerne vil være med til at få opmærksomhed på,” afslutter Mireille Jacobsen. 

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

19.11.2025CSR.dk

Nye tal: Klima er stadig afgørende for, hvordan danskerne stemmer

17.11.2025CSR.dk

Folkekirkens Nødhjælp går ind i kampen for at sikre VM i fodbold mod klimakrisen

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

11.11.20253H Law

Sponseret

Store bøder og en aktiv Forbrugerombudsmand: Er compliance med markedsføringen virkelig så vigtig?

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby