”Vi skal bruge vores store impact til noget positivt”
Hotel-, restaurations- og eventbranchen i Danmark trænger til større fokus på og samarbejde om bæredygtighed. Det vil BC Hospitality Group gerne løbe i gang. De starter med en brancheevent d. 28. august 2017.
Om end det var et fint sted at starte tilbage i 90’erne, så er opfordringen til at bruge håndklæderne på værelset mere end en dag, ikke nok til at gøre hotelbranchen bæredygtig. I dag er der da også mange flere initiativer og erfaringer at trække på, men et samlet bud på en bæredygtig branche inden for det, man kalder hospitality, står ikke klart endnu.
”Der er ikke særlig meget dialog eller samarbejde omkring bæredygtighed i branchen i dag. Vi vil gerne sætte gang i mere erfaringsudveksling, flere værktøjer og flere partnerskaber. Det kan være både internt i branchen, men i høj grad også med leverandører, så vi kan opdyrke synergier og få flere parter i spil,” forklarer Mireille Jacobsen, CSR Group Manager hos BC Hospitality Group.
Derfor har BC Hospitality Group taget initiativ til en årlig brancheevent, under navnet Responsible Hospitality Day'17, som afholdes første gang d. 28. august 2017. (Program og tilmelding her). Her kan man møde en række af branchens aktører, og diskutere sig frem til nye ideer og inspiration.
Stor branche, stor impact
Den nye event ligger fint i tråd med at FN har erklæret 2017 for internationalt bæredygtig turisme-år. Kigger man nærmere på turisme giver det god mening. Der er nemlig mere end en milliard internationale turister som rejser hvert år, og FN anslår at turisme har ansvaret for omkring fem procent af den globale udledning af CO2, og overnatninger etc. står for ca. 20 procent af de udledninger.
“Vores branche har allerede stor impact og samtidig vokser sektoren hurtigt. Opgaven er, at få gjort den impact til noget positivt. Det handler selvfølgelig om miljø og klima, men også om investeringer i lokalsamfundet og integration af arbejdskraft,” siger Mireille Jacobsen.
Tricket må være, at vise kunderne værdien af mere bæredygtige hoteller, restauranter og events. Og det kræver at branchen arbejder sammen.
”Destinationen er jo København – ikke et givent hotel. Så vi skal finde værktøjer og løsninger sammen,” siger Mireille Jacobsen.
Det kræver dog også, at kunderne begynder at integrere deres rejser og events i deres arbejde med CSR.
”Masser af virksomheder arbejder jo med CSR og bæredygtighed, men når de så skal vælge overnatninger, bespisning og hvor de skal holde et event, så er det ikke et prioriteret område. Det synes vi er et paradoks, som vi gerne vil være med til at få opmærksomhed på,” afslutter Mireille Jacobsen.