Hul igennem til danskernes vilje til bæredygtighed
Det siges tit, at bæredygtighed bliver mere og mere vigtigt for danskerne. To dugfriske undersøgelser dokumenterer nu påstanden. Vi skal bare have lidt hjælp til, at finde ud af hvordan vi gør det.
Den første af de to undersøgelser, hvor Arla har kortlagt danskernes viden om bæredygtighed og adfærd i dagligdagen, viser, at danskerne er optaget af bæredygtighed. Mere end hver tredje dansker mener endda, at det er forbrugerne selv, der har det primære ansvar for at sikre en bæredygtig udvikling. Men samtidig med, at bæredygtighed fylder i bevidstheden, aner danskerne grundlæggende ikke, hvordan de vælger en bæredygtig livsstil til.
Så selvom størstedelen af danskerne vil gerne leve bæredygtigt, er danskerne også i vildrede over, hvordan det egentlig kan lade sig gøre i praksis. Mens vi ivrigt sorterer skrald og smider tøjet til genbrug, siger mere end seks ud af ti danskere nemlig også, de ikke ved, hvad der egentlig er bæredygtigt eller ej.
Den anden undersøgelse, som er iværksat af rådgivervirksomheden Hansen & Ersbøll Agenda med støtte fra Tuborgfondet, understøtter konklusionen om at danskerne mangler viden. I denne undersøgelse indrømmer hver tredje dansker, at de har svært ved at finde ud, hvordan de bedst kan bidrage til gøre en forskel i det store regnestykke for at få en bedre verden.
Arla-undersøgelsens resultater
Forbrugernes viden om og holdning til bæredygtighed
• 76 procent af danskerne går op i at leve bæredygtigt.
• 64 procent af danskerne mener, at det er svært at finde ud af, hvad der er bæredygtigt.
• Kun 32 procent af danskerne føler sig velinformerede om, hvad bæredygtighed er.
• 37 procent af forbrugerne mener, at de har det primære ansvar for at sikre en bæredygtig udvikling. 30 procent mener, at ansvaret ligger hos politikerne, og 19 procent mener at ansvaret ligger hos virksomhederne.
Top fem over, hvad danskerne forbinder med bæredygtighed
1. Øge genanvendelse: 87 procent
2. Bruge grøn energi: 87 procent
3. Undgå forurening af naturen: 85 procent
4. Reducere madspild: 83 procent
5. Reducere udledningen af drivhusgasser (fx CO2): 81 procent
Forbrugernes adfærd i forbindelse med bæredygtighed
36 procent af danskerne har gjort en stor indsats for at leve bæredygtigt. 65 procent af danskerne ønsker at blive mere bæredygtige.
Top fem over ting, som danskerne allerede gør for at bidrage til et bæredygtigt samfund:
1. Jeg sorterer mit affald: 71 procent
2. Jeg afleverer mit tøj til genbrug: 62 procent
3. Jeg har reduceret mit strømforbrug markant: 37 procent
4. Jeg køber økologisk: 37 procent
5. Jeg har reduceret mit vandforbrug markant: 30 procent
Danskerne synes heller ikke de gør nok selv
Kun hver tredje ung (33 procent) svarer ja til, at de synes, de selv gør nok for at opføre sig bæredygtigt i hverdagen. For den samlede befolkning er det tal 43 pct.
Lotte Hansen, partner Hansen & Ersbøll Agenda, er bekymret over, at størstedelen af danskerne ikke svarer bekræftende på, at de ved, hvordan de kan bidrage til en bedre verden i deres hverdag.
”Der er faktisk tarveligt at medier, politikere og eksperter glemmer at tale om, hvad vi selv kan gøre. Det er jo en falliterklæring, at så mange ikke aner, hvad de skal gøre.”
Hvad har det med min pension at gøre?
Lidt i underkanten af konklusionen fra Arlas undersøgelse, hvor mere end hver tredje dansker mener, at omstilling er forbrugernes ansvar, så siger Hansen & Ersbøll-undersøgelsen at hver fjerde dansker mener, det har stor betydning at opføre sig bæredygtigt, når de køber ind. Til gengæld er den helt gal, når det kommer til deres pensionsopsparing. Kun 11 procent af danskerne mener, at deres investeringskroner har betydning for verdens bæredygtighed.
Hver dansker får i gennemsnit 1 mio. kr. (i alt) ud i pension til sig selv. Men om den i årenes løb er investeret i projekter, der gavner verden, er vi ligeglade med.
”Den muskel til at forandre verden er der alt for få, der bruger og så kan det næsten være lige meget, om de så udskifter hele opgange med elsparepærer,” siger Lotte Hansen. Hun kalder det grænsende til fejlinformation af en hel befolkning, når så få ved, hvad de skal gøre.
Det giver muligheder
Danskerne vil altså tage mere ansvar men har brug for hjælp til at orientere sig. Den situation behøver ikke være en dårlig nyhed.
”På en måde er det en stor trøst, at de unge faktisk selv siger, at de ikke gør det godt nok. For så er der da en vilje til at handle,” siger Lotte Hansen, der med Hansen & Ersbøll Agenda også er initiativtager til bevægelsen #iloveGlobalGoals, der vil motivere særligt unge til at handle mere bæredygtigt i hverdagen.
Arlas landedirektør i Danmark, Jakob B. Knudsen, er begejstret for forbrugernes ønske om at leve bæredygtigt, men synes dog, at virksomhederne skal spille en større rolle end undersøgelsen lægger op til.
”Hvis forbrugerne for alvor skal gøre en forskel, ligger der først og fremmest et stort ansvar hos virksomhederne. Det er vores opgave at gøre det let for danskerne at træffe bæredygtige valg. Dels ved at gøre værdikæden og produkterne mere bæredygtige. Og dels ved at hjælpe forbrugerne med information og vejledning til, hvordan de træffer grønne valg i supermarkederne og i hjemmet,” siger