Hvidebæk Slagteri fik styr på ressourceforbruget og bedre bundlinje

Ressourceoptimering handler om miljø, men i høj grad også om penge. Når en mindre produktionsvirksomhed som Hvidebæk Slagteri efterspørger en analyse af, hvor de kan ressourceoptimere, så skal resultatet efterfølgende kunne ses på bundlinjen.

PlanMiljø udvikler ny, grøn forretningsmodel for Hvidebæk Slagteri.

29.08.2018

CSR.dk

Hvidebæk Slagteri har et stort forbrug af vand og energi og en relativt stor affaldsproduktion. Der var derfor grund til at tro, at der lå et besparelsespotentiale gemt i virksomheden. PlanMiljø gik slagteriets produktion efter i sømmene for at afdække, hvor der var ressourcer at spare. Gennemgangen omfattede blandt andet virksomhedens belysning, udledning af spildevand og forslag til anvendelse af affald og restprodukter. Hvidebæk Slagteri modtog et besparelseskatalog med 7 forslag til tiltag, samt deres økonomiske implikationer.

Når tiltagene er rullet ud, kommer de til at gøre en positiv forskel for miljøet. Men for en virksomhed som Hvidebæk Slagteri er sparede ressourcer først og fremmest lig med en større avance i et marked med snævre profitmarginer.

 ”Miljødelen kommer længere nede i hierarkiet for os. Ikke dermed sagt, at det ikke er væsentligt, men bruger vi penge på ressourceoptimering, så handler det om økonomi.”, fortæller kvalitetschef Henrik Mortensen.

Og økonomisk gav det mening at give produktionen et servicetjek. De ressourcebesparende tiltag har ført til en potentiel besparelse for slagteriet på op mod 300.000 kr. om året, hvis alle tiltag rulles ud. Alene på belysningsområdet kan der spares ca. 33.000 om året ved at skifte til LED-pærer. Omkostningerne vurderes at være 48.000 kr., så pengene vil hurtigt være tjent ind igen. 

Hjælp til at tøjle ”driftmonstret”
Slagteriet har i det daglige ikke meget tid og overskud til at tænke i udvikling, så det har haft stor betydning at få en ekstern gennemgang af PlanMiljøs konsulenter, fortæller Henrik Mortensen:

”En virksomhed som vores bliver spist af driften, hvis man ikke passer på. Alle ledelser i produktionsvirksomheder bliver spist af driftmonstret kl. 6 om morgenen. Får man ikke hjælp udefra, så sker der ikke en skid. Der er altid noget andet, der er ild i.”

Det var derfor vigtigt, at analysen og besparelseskataloget gav konkrete resultater og anbefalinger, der var til at gå til for virksomheden. Da analysen på stedet var afsluttet, blev resultaterne overleveret i et format som virksomheden kunne forstå og forholde sig til, og det er Henrik Mortensen tilfreds med. 

”Vi har fået en overskuelig tilbagemelding, som er til at håndtere og spise i små stykker. Det er super fint i denne type virksomheder.”, fortæller kvalitetschefen

Særligt på affaldsområdet har der været penge at hente. Ved at gøre slagteriets medarbejdere bevidste om at sortere affald, vil animalske produkter kunne sælges videre og indgå i produktionen af dyrefoder. 

Glade for samarbejde med PlanMiljø

PlanMiljø lavede et skræddersyet tilbud til slagteriet, der netop passede til dem og deres behov. Det var udslagsgivende for, at slagteriet valgte netop PlanMiljø som samarbejdspartner. 

”Vi valgte PlanMiljø, fordi de kom med et tilbud, der var lavet til os, og ikke bare et de havde trukket i en automat. De har forstået, at det handler om return of Investment og penge”, fortæller Henrik Mortensen

Indsatsen blev støttet af ”Rest til ressourcer”; et erhvervsprogram i Region Sjælland, der har til formål at optimere små og mellemstore virksomheders energi- og ressourceanvendelse. 

Kontakt Nicholas Mohr Krøyer på mail: nmk@planmiljoe.dkeller telefon 46762400,hvis du vil høre mere om vores ydelser og, hvordan PlanMiljø kan hjælpe din virksomhed. 

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Lanceringswebinar: Svanemærkets nye krav til rengøringsservice og vinduespolering

Relateret indhold

20.12.2024Slow A/S

Sponseret

Hvorfor kalder vi kaffe for "Java"? Og andre sjove kælenavne

20.12.2024CSR.dk

Realdania bag ny indsats for cirkulært byggeri i Danmark

19.12.2024CSR.dk

Nyt studie belyser sociale mediers miljøbelastning

19.12.2024Atea Danmark A/S

Sponseret

Atea er kåret til europæisk klimaleder for tredje år i træk

19.12.2024SustainBusiness

Sponseret

Et kig ud i fremtiden med Sebastian Mernild

19.12.2024Freehand Coffee Company A/S

Sponseret

Bønner fra kaffens verden

18.12.2024CSR.dk

Klimakredit-diskussionen er langt fra slut

17.12.2024CSR.dk

’Verdens Bedste Indkøber 2024’ er hædret for sit fokus på bæredygtighed

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

04.12.2024

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 2. januar: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

02.01.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Q&A webinar 2nd January: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our free Q&A webinar to learn more.

Dato

02.01.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Klimarapportering scope 1 og 2

Er din virksomhed klar til at indsamle data og beregne scope 1 og 2, så I kan være i overensstemmelse med de nyeste rapporteringsstandarder? Klimarapportering er i stigende grad et krav fra både investorer, kunder og myndigheder, og en korrekt rapportering af klimaregnskabets scope 1 og 2-emissioner er et centralt skridt mod at forstå og reducere jeres samlede klimapåvirkning.

Dato

07.01.2025

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. ESG-rapportering er jeres måde som virksomhed til at redegøre for arbejdet med bæredygtighed og samfundsansvar. ESG-rapportering er et nødvendigt tiltag I bør forholde jer til, da det kan påvirke jeres omdømme over for fx investorer, kunder og leverandører.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Bureau Veritas
Seminar
Seminar: Science-based update on control of Food Safety Hazards

Are you a food safety auditor or responsible for managing food safety in your business? Join us for a comprehensive seminar designed to keep you at the forefront of food safety standards and practices.

Dato

08.01.2025

Tid

08:45

Sted

Middelfart / MS Teams