Hvidebæk Slagteri fik styr på ressourceforbruget og bedre bundlinje
Ressourceoptimering handler om miljø, men i høj grad også om penge. Når en mindre produktionsvirksomhed som Hvidebæk Slagteri efterspørger en analyse af, hvor de kan ressourceoptimere, så skal resultatet efterfølgende kunne ses på bundlinjen.
Hvidebæk Slagteri har et stort forbrug af vand og energi og en relativt stor affaldsproduktion. Der var derfor grund til at tro, at der lå et besparelsespotentiale gemt i virksomheden. PlanMiljø gik slagteriets produktion efter i sømmene for at afdække, hvor der var ressourcer at spare. Gennemgangen omfattede blandt andet virksomhedens belysning, udledning af spildevand og forslag til anvendelse af affald og restprodukter. Hvidebæk Slagteri modtog et besparelseskatalog med 7 forslag til tiltag, samt deres økonomiske implikationer.
Når tiltagene er rullet ud, kommer de til at gøre en positiv forskel for miljøet. Men for en virksomhed som Hvidebæk Slagteri er sparede ressourcer først og fremmest lig med en større avance i et marked med snævre profitmarginer.
”Miljødelen kommer længere nede i hierarkiet for os. Ikke dermed sagt, at det ikke er væsentligt, men bruger vi penge på ressourceoptimering, så handler det om økonomi.”, fortæller kvalitetschef Henrik Mortensen.
Og økonomisk gav det mening at give produktionen et servicetjek. De ressourcebesparende tiltag har ført til en potentiel besparelse for slagteriet på op mod 300.000 kr. om året, hvis alle tiltag rulles ud. Alene på belysningsområdet kan der spares ca. 33.000 om året ved at skifte til LED-pærer. Omkostningerne vurderes at være 48.000 kr., så pengene vil hurtigt være tjent ind igen.
Hjælp til at tøjle ”driftmonstret”
Slagteriet har i det daglige ikke meget tid og overskud til at tænke i udvikling, så det har haft stor betydning at få en ekstern gennemgang af PlanMiljøs konsulenter, fortæller Henrik Mortensen:
”En virksomhed som vores bliver spist af driften, hvis man ikke passer på. Alle ledelser i produktionsvirksomheder bliver spist af driftmonstret kl. 6 om morgenen. Får man ikke hjælp udefra, så sker der ikke en skid. Der er altid noget andet, der er ild i.”
Det var derfor vigtigt, at analysen og besparelseskataloget gav konkrete resultater og anbefalinger, der var til at gå til for virksomheden. Da analysen på stedet var afsluttet, blev resultaterne overleveret i et format som virksomheden kunne forstå og forholde sig til, og det er Henrik Mortensen tilfreds med.
”Vi har fået en overskuelig tilbagemelding, som er til at håndtere og spise i små stykker. Det er super fint i denne type virksomheder.”, fortæller kvalitetschefen
Særligt på affaldsområdet har der været penge at hente. Ved at gøre slagteriets medarbejdere bevidste om at sortere affald, vil animalske produkter kunne sælges videre og indgå i produktionen af dyrefoder.
Glade for samarbejde med PlanMiljø
PlanMiljø lavede et skræddersyet tilbud til slagteriet, der netop passede til dem og deres behov. Det var udslagsgivende for, at slagteriet valgte netop PlanMiljø som samarbejdspartner.
”Vi valgte PlanMiljø, fordi de kom med et tilbud, der var lavet til os, og ikke bare et de havde trukket i en automat. De har forstået, at det handler om return of Investment og penge”, fortæller Henrik Mortensen
Indsatsen blev støttet af ”Rest til ressourcer”; et erhvervsprogram i Region Sjælland, der har til formål at optimere små og mellemstore virksomheders energi- og ressourceanvendelse.
Kontakt Nicholas Mohr Krøyer på mail: nmk@planmiljoe.dkeller telefon 46762400,hvis du vil høre mere om vores ydelser og, hvordan PlanMiljø kan hjælpe din virksomhed.