Hvis man flyver for meget må man plante træer

Kommercielle flyvninger udgør omkring to procent af de globale CO2-udledninger og 12 procent af udledninger fra transportsektoren. CSR.dk har taget et vue henover klimaarbejdet i luftfartsindustrien.

15.03.2018

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Udledningerne fra kommercielle flyvninger forventes at tredoble i år 2050, fordi både passagertransport og fragt med fly forventes at stige samtidig med at sektorens andel langt vil overgå de nuværende 12 procent, i takt med at transportsektoren generelt vil reducere sine udledninger hurtigere end luftfarten kan.

Flybranchen: vi gør rigtig meget
Helt tilbage i 2011 udgav brancheorganisationen Dansk Luftfart en brochure der stillede skarpt på flytrafikkens klimabelastning. Et væsentligt afsnit heri handler om hvorvidt luftfarten overhovedet gør noget, for at reducere sine CO2-udledninger. Her nævner brochuren at:

  • Luftfarten er en del af en række klimainitiativer iværksat af EU-Kommissionen.
  • Luftfart er den eneste transportform, der er en del af EU’s system for handel med CO2-kvoter. Hvis et flyselskab udleder mere end på forhånd defineret andel af 2010-niveauet (82 procent) skal de købe ekstra kvoter.
  • Flyselskaberne har selv fokus på at reducere CO2-udslippet. Flybrændstof tegner sig for i hvert fald en   fjerdedel af et luftfartsselskabs driftsomkostninger, så et lavere brændstofforbrug giver lavere omkostninger og lavere CO2-udslip. Tiltagene fokuserer på mere effektiv ruteplanlægning, reduceret vægt ombord (f.eks. af sæderne), reduceret anvendelse af motorer på jorden, grønne starter og landinger, hyppig rengøring af flymotorer m.m. Intet overgås dog af nye, lettere fly med mere effektive motorer. 
  • Luftfarten er også stærkt optaget af og involveret i udviklingen af alternative brændstoffer, ikke mindst flybrændstof baseret på biomasse eller el-drevne motorer.

International aftale i tråd med Paris
Den første internationale aftale om begrænsning af CO2 kom i efteråret 2016. Essensen i aftalen, som 191 medlemslande af den internationale civile lufttransportsorganisation har skrevet under på, er, at flyenes udledninger vil kunne stige indtil 2020, hvorefter alle stigninger skal matches af investeringer i off-set aktiviteter såsom træplantning. Deltagelse i denne ordning er frivillig indtil 2026, men ifølge en artikel på BBC’s hjemmeside, forventer man at de fleste lande deltager.

Aftalen fik ros for at være den første, der nogensinde er blevet indgået, men ris for at ikke at ændre noget som helst til det bedre overhovedet. Offsetting er især kontroversielt, men forklares med at selvom flyselskaberne arbejder for at gøre flyene mere effektive, så kan industrien ikke innovere hurtigt nok til at det modsvare sektorens vækst.

Fantasien om det fælles luftrum
EU-kommissionen har i snart 20 år arbejdet med forestillingen om et fælleseuropæisk luftrum (Single   European Sky). Som det har været – og stort set er - må flytrafikken i Europa ofte zig-zagge som følge af manglende ensartethed og forskelle i reglerne mellem enkeltlandenes forvaltning af deres luftrum. Ideen er, at med et fælles europæiske luftrum vil flyene kunne flyve mere direkte til destinationen og dermed
bruge mindre brændstof.

I 2017 udgav den Europæiske Revisionsret en rapport om dette fælleseuropæiske luftrum. Konklusionen var, at sådan et har man ikke endnu, på trods af planer og strategier for EU’s side. Man må konstatere, at så er de forudsete CO2-besparelser fra dette projekt nok heller ikke opnået.

DE SKANDINAVISKE FORBRUGERE HAR TALT - OM LUFTFART

KLM har for anden gang gennemført en undersøgelse af, hvordan skandinaver ser på den CO2-udledning og miljøpåvirkning, som flyvninger forårsager. Den viser store holdningsforskelle mellem de skandinaviske folkeslag.

Det er f.eks. sådan, at 61 procent af svenskerne er parate til at betale for en dyrere flybillet hos et flyselskab, hvis det flyselskab kan tilbyde en bedre miljøprofil end andre flyselskaber (flyselskab med lavere CO2-udledning pr. passager). På samme spørgsmål svarer 51% af danskerne og 46% af nordmændene, at de er parate til at betale for en dyrere flybillet. Endvidere klimakompenserer de svenske rejsende mest (15%) sammenlignet med 11% af danskerne og blot 7% af nordmændene.

Det fremgår også af undersøgelsen, at nordmændene flyver mest, men det er danskerne, der er mindst tilbøjelige til at ændre deres flyvaner, til trods for at de udmærket kender til klimaforandringer og miljøpåvirkningen fra CO2-udledning. Hele 72% af danskerne svarer, at de fremover vil rejse lige så ofte som de plejer, det gælder 70% af nordmændene. Igen er svenskerne mere klimabevidste – lidt flere end 60% af svenskerne svarer, at deres rejsevaner vil være uændrede fremover.

Dansk Standard

Sponseret

Global standard for bæredygtighed i event-, møde-, sports- og oplevelsesbranchen nu på dansk.

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: Transportens vej til CO2-fri

Transportsektoren er kritisk for at leve op til Parisaftalens forventninger. Men store dele af den er ikke omfattet af den aftale, og der kæmpes for at finde en realistisk omend effektiv vej i de internationale samarbejdsorganisationer. I mellemtiden er kunderne ikke rigtig kommet med på vognen. 

Relateret indhold

21.02.2025CSR.dk

Byer må ikke sprede sig, hvis der skal være plads til fremtiden

20.02.2025CSR.dk

Danske influencere holder liv i fast-fashions overforbrug

20.02.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Votives – Et sundere og mere miljøvenligt alternativ til fyrfadslys

19.02.2025CSR.dk

Esbjerg Havn rykker tættere på CO₂-neutralitet: Svitzer vælger biobrændstof

19.02.20252030 Builders

Sponseret

Fra Ord til Handling: En Fælles Rejse Mod en Bæredygtig Fremtid

18.02.2025BWT

Sponseret

Coffee by Storm passer på miljøet – med hjælp fra BWT

18.02.2025CSR.dk

Forskere slår fast: Genbrug er ikke nok

17.02.2025CSR.dk

Energiforsyning fra sol og vind kan blive mere robust

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

27.01.2025

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

Folkekirkens Nødhjælp
Event
Invest in Women: En aften for forandring i verden ~ Folkekirkens Nødhjælp

Gå ikke glip af årets mest inspirerende aften! Deltag i velgørenhedsarrangementet Invest in Women i Moltkes Palæ. En spændende aften om kvinders økonomiske empowerment og ligestilling – med stærke keynote-speakers og netværk.

Dato

06.02.2025

Sted

Moltkes Palæ, Dronningens Tværgade 2, 1302 København K

Dansk Standard
Kursus
Diplomkursus i Energiledelse - ISO 50001

Med ISO 50001 bliver du klar til at efterleve det nye Energy Efficiency Directive, der i 2024 vil gøre det lovpligtigt for flere virksomheder end hidtil at implementere et certificeret energiledelsessystem eller genneføre et energisyn.

Dato

24.02.2025

Tid

08:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: LCA for ESG/CSRD reporting and the role of AI

In today’s rapidly evolving sustainability landscape, regulations place increasing demands of data transparency and sustainability reporting. Transparency in environmental impacts and sustainability strategies is no longer optional—it's essential.

Dato

25.02.2025

Tid

15:00

Sted

Online

CABI
Webinar
Kort og godt om de nye sygedagpengeregler

Pr. 1. januar 2025 er sygedagpengereglerne blevet opdateret. Det ændrer, hvordan og hvor ofte kommunen skal lave opfølgning, når dine medarbejdere er sygemeldte. På dette webinar får du en gennemgang af de nye regler, og hvilken betydning det får for dig som arbejdsgiver.

Dato

26.02.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Kursus i Svanemærket renovering

Du får en dybdegående gennemgang af Svanemærkets krav til renovering af byggeri. Kurset tager udgangspunkt i kriteriegeneration 2 for renovering, der bl.a. stiller krav til miljøundersøgelser og kortlægning af eksisterende byggeri, energi, klima, ressourceeffektivitet, cirkulær økonomi, indeklima, materialer og kemi.

Dato

26.02.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart