I Portugal skal arbejdsgivere lade ansatte være i fred udenfor almindelig arbejdstid

Portugal og en lang række andre lande pålægger bøder til arbejdsgivere, der kontakter deres medarbejdere udenfor almindelige arbejdstid. Formål? At bidrage til en bedre work-life balance.

19.11.2021

CSR.dk

En ny lov er netop blevet vedtaget i Portugal, der gør det ulovligt for arbejdsgivere at kontakte medarbejdere udenfor almindelig arbejdstid - med mindre det er et nødstilfælde.

Det skriver A4 Arbejdsmiljø

Loven kommer i kølvandet på de mange hjemmearbejdspladser, der blev etableret under Corona-pandemien. Formålet er at skabe en bedre work-life balance. Loven pålægger også arbejdsgiverne at betale medarbejdernes udgifter til el og internet på hjemmeadressen.

I Danmark har det længe været et ønske i Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), at arbejdsgiverne i større udstrækning skal betale for medarbejdernes udgifter under hjemmearbejde.

”Arbejdsgiver skal naturligvis stå for udgifterne til det arbejdsudstyr, som de ansatte skal bruge. Vi ser, at hjemmearbejde giver lønmodtagerne ekstra udgifter til bl.a. varme, el og internet. Men hjemmearbejde må ikke føre til skjulte udgifter for de ansatte”, siger FH-næstformand Morten Skov Christiansen

Loven i Portugal giver desuden forældre ret til at arbejde hjemmefra uden forudgående godkendelse fra deres chefer, så længe deres barn er under 8 år.

Læs også: Virksomhed søsætter lånemuligheder til deres ansatte i Indonesien

Portugal er ikke det eneste land, der moderniserer sin arbejdslovgivning; borgere fra Frankrig, Spanien, Belgien, Slovakiet, Italien, Filippinerne, Argentina, Indien og flere, nyder i øjeblikket alle "retten til at være offline".

I Tyskland skal man helt tilbage til 2013, hvor man implementerede et forbud mod, at arbejdsgivere kontakter medarbejdere udenfor normal arbejdstid, og flere af landets store arbejdsgivere, herunder Volkswagen og Daimler, har indført politikker, der har til formål at begrænse antallet af e-mails, som ansatte modtager uden for arbejdstiden.

De danske arbejdsmiljøregler har ikke været opdateret i en årrække og forventes ifølge A4 Arbejdsmiljø at blive taget op til revision i nær fremtid.

- MTN

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

13.10.2025BSR

Sponseret

Stakeholder Engagement in a Changing Business Landscape

13.10.2025CSR.dk

Trivsel er også et spørgsmål om konkurrenceevne

13.10.2025CSR.dk

Løngabet vokser: For andet år i streg stiger lønforskellen på mænd og kvinder

13.10.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Medarbejdertrivsel – nøglen til en bæredygtig og produktiv arbejdsplads

10.10.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Trivsel som konkurrencekraft

03.10.2025Valified

Sponseret

Private label, små oplag, stor ESG-effekt: soSouvenirs formel for fremtiden

29.09.2025Byggeriets Samfundsansvar

Sponseret

Byggeriets Samfundsansvar bygger trivsel på Bornholm og bredt i byggeriet med ny bevilling fra Velliv Foreningen

26.09.2025CSR.dk

No Music For Genocide: Hundredvis af kunstnere i fælles boykot af Israel

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Regulations, Reporting, and Target Setting

Join our upcoming 2025 Webinar Series: As the first webinar in the series, this session will help participants to understand what the latest regulations and requirements mean for their approach to Scope 3 over the short, medium, and long term. Insights from influential bodies, in addition to business case studies, will demonstrate how aligning with the needs of these key stakeholders can justify investment into more effective data collection, stronger collaboration within value chains, and greater transparency in reporting.

Dato

16.10.2025

Tid

15:00

Sted

Online

JUC SERVICE ApS
Kursus
Sorghåndtering på arbejdspladsen

Dette kursus giver dig konkrete værktøjer til at håndtere sorg i arbejdslivet – både som leder og kollega.

Dato

20.10.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

21.10.2025

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtig forretningsforståelse

Få et 360 graders blik på bæredygtighedsverdenen. Opnå et stærkt fundament af viden, indsigter og værktøjer til at arbejde med den grønne omstilling i din virksomhed. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

DTU
Efteruddannelse
Bæredygtig virksomhedsudvikling

På dette kursus arbejder vi med integration af bæredygtighed i virksomheders strategi og målsætning, værdikæder og miljøledelsessystemer.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

PwC Danmark
Webinar
Product Carbon Footprints – Turning Data into a Market Advantage

Understanding the carbon footprint of individual products is essential for companies seeking to meet customer expectations, improve transparency, and make informed strategic choices.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online