Ikea vil bruge 1 mia. euro på bæredygtighed i forsyningskæden

Gennem investeringer for 1 milliard euro vil Ikea sikre sin adgang til bæredygtige materialer til sin produktion. Samtidig vil den svenske møbelgigant styrke sit brand, siger ekspert.

Ikea vil med sin kommede milliardinvestering bl.a. sikre sig en stabil levering af træ fra bæredygtige skove. Foto: flickr/Pasi Mämmelä.

20.12.2016

CSR.dk

”Vi er fast besluttet på at have en positiv indvirkning på mennesker og på planeten”, siger præsident og CEO for IKEA Group, Peter Agnefjäll i forbindelse med udmeldingen, der betyder, at hans koncern frem mod 2020 indtil videre har afsat i alt 3 mia. euro (ca. 22,5 mia. kr.) til investeringer i specifikke tiltag for øget bæredygtighed.

Siden 2009 har Ikea investeret 1,5 mia. euro i vindmøller og solpaneler, og sideløbende er man nået op på at kunne genbruge eller energiudnytte næsten 90 procent af sit affald (88,7 procent i finansåret ’16). Begge dele bidrager positivt til Ikeas bundlinje, hvilket fremgår tydeligt af gruppens årsberetning for regnskabsåret 2016, der blev fremlagt sammen med investeringsløfterne.

Tre drivere bag bæredygtige indkøb
På den baggrund giver det god mening, at Ikea nu styrker sin strategi for bæredygtige indkøb, siger Pierre Francois Thaler, der er co-CEO for EcoVadis, som laver bæredygtighedsvurderinger af globale supply chains. Han forklarer overfor Environmental Leader, at der er tre centrale drivere bag en strategi for bæredygtige indkøb.

”Den første er risikohåndtering. En virksomhed har brug for en stabil, langsigtet forsyning af materiale til deres produktion. Forstyrrelser her går direkte ud over indtjeningen og kan skade til en brands omdømme på sigt”, siger han.

Den anden driver handler ifølge Thaler om at kunne forudse sine omkostninger. Her er bæredygtige materialer et godt middel mod eksempelvis stigende priser, fordi leverandører ikke kan følge med efterspørgslen.

”Den sidste driver – og det er den, Ikea er ude efter – er differentiering; en forbedring af brandet for slutbrugeren ved at blive positioneret som den førende på det her område”, forklarer Pierre Francois Thaler, og peger på Unilever som et godt eksempel. Sidste år kom halvdelen af dagligvareproducentens vækst fra de bæredygtige livsstilsmærker, som voksede 30 procent hurtigere end resten af forretningen.

Vigtigt med stabil råvareforsyning
De to største råvarer i Ikeas produktion er træ og bomuld. Mens al den bomuld, Ikea bruger nu kommer fra bæredygtige kilder, så er det samme ’kun’ tilfældet for 61 procent af de store mængder træ, der bliver anvendt til kædens mange møbler. Målet er at det tal skal være 100 i 2020, og derfor er en væsentlig del af de mange euro øremærket til bæredygtigt skovbrug.

Ligesom eksempelvis Apple gør det, så vil Ikea til at investere i skovområder for at kunne sikre sig, at de bliver drevet ansvarligt, samtidig med at de udgør en stabil forsyningskilde til både selve møbelproduktionen og fremstillingen af pap til pakning.

”Sourcing af træ fra bæredygtige skove er ikke kun godt for naturen og brandet, men også for forretningen. Ikea er storforbruger af træ, og derfor bliver de nødt til at sikre det bæredygtige element i deres drift, hvis de fortsætte med at sælge træprodukter”, siger Pierre Francois Thaler

Cirkulære produkter giver fordele
Thaler nævner også virksomheder med fokus på den cirkulære økonomi som gode investeringsobjekter for Ikea. Møbelmastodontens egen Sustainability Report fremhæver selv en stribe produkter, der kommer i handlen i løbet af 2017, og som er baseret på de cirkulære principper, bl.a. en sprayflaske med genbrugsplast fra butikkerne, og køkkenfronter med genbrugt træ.

”Den metode kræver færre råmaterialer, koster mindre, bruger mindre energi og producerer mindre udledninger og et mindsket klimaaftryk. Med cirkulære produkter kan man forene disse egenskaber, der ellers ofte stikker i hver sin retning”, siger han.

Læs også: Apple lover ren energi i forsyningskæden

Den samlede omsætning for IKEA Group nåede i 2016 €35,1 mia. (260 mia. kr.), en vækst på 7,4 procent. Nettoindtægten landede på €4,2 mia. (godt 31 mia. kr.), og varehusene havde i alt 783 millioner besøg i løbet af året.

-AK

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Lanceringswebinar: Svanemærkets nye krav til rengøringsservice og vinduespolering

Relateret indhold

20.12.2024CSR.dk

Skiftet fra -18 til -15 grader i den kolde forsyningskæde vinder opbakning

17.12.2024Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric lancerer banebrydende strømbeskyttelsesteknologi til datacentre

Lille klassiker med stor betydning

13.12.2024Schneider Electric

Sponseret

26.11.2024SustainImpact ApS

Sponseret

Hvordan får vi SMV'erne med?

26.11.2024Byggeriets Samfundsansvar

Sponseret

ESG kan være en løftestang for en ny kultur i byggeriet

25.11.2024Fristads Kansas

Sponseret

Fristads fravælger Black Friday: Cirkulære løsninger er det nye sort

21.11.2024SustainBusiness

Sponseret

Det Digitale Produktpas og DMA med Louise Klüwer

20.11.2024TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Bæredygtighed i tekstilbranchen: En case om strategisk tilgang til ansvarlig udvikling

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

04.12.2024

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Klimarapportering scope 1 og 2

Er din virksomhed klar til at indsamle data og beregne scope 1 og 2, så I kan være i overensstemmelse med de nyeste rapporteringsstandarder? Klimarapportering er i stigende grad et krav fra både investorer, kunder og myndigheder, og en korrekt rapportering af klimaregnskabets scope 1 og 2-emissioner er et centralt skridt mod at forstå og reducere jeres samlede klimapåvirkning.

Dato

07.01.2025

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. ESG-rapportering er jeres måde som virksomhed til at redegøre for arbejdet med bæredygtighed og samfundsansvar. ESG-rapportering er et nødvendigt tiltag I bør forholde jer til, da det kan påvirke jeres omdømme over for fx investorer, kunder og leverandører.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Bureau Veritas
Seminar
Seminar: Science-based update on control of Food Safety Hazards

Are you a food safety auditor or responsible for managing food safety in your business? Join us for a comprehensive seminar designed to keep you at the forefront of food safety standards and practices.

Dato

08.01.2025

Tid

08:45

Sted

Middelfart / MS Teams

PwC Danmark
Konference
Naturkonferencen 2025 – virksomhederne kan gøre en positiv forskel

Få indsigt og inspiration til løsninger, når vi samler dansk erhvervsliv til en stor konference om natur - udfordringer og muligheder.

Dato

09.01.2025

Tid

09:00

Sted

PwC, Strandvejen 44, 2900 Hellerup

Dansk Industri
Webinar
Webinar: ESG i Værdikæder - Kom i gang med værdikædeoptegning

Dette webinar stiller skarpt på, hvordan virksomheder kan kortlægge deres værdikæde med et praktisk print-ud værktøj. Få overblik over leverandører, produktion og kunder, og få indsigt i, hvordan du kan arbejde med bæredygtighed i din virksomhed.

Dato

09.01.2025

Tid

09:00