IMO klar med ny klimaaftale for fremtidens skibsfart

FN’s søfartsorganisation, IMO, indgår ny aftale, der skal nedbringe udledningen af drivhusgasser fra skibsfart. Målet er, at forureningen skal reduceres med mindst 50 procent i 2050 sammenlignet med 2008. Der er dog ikke udelt begejstring for målsætningen.

Fremtidens skibsfart skal være noget grønnere. I 2050 skal sektorens globale CO2-udslip være halveret. Arkivfoto.

19.04.2018

CSR.dk

Konkret er målet at skære 50 procent af udslippet frem mod 2050, sammenlignet med niveauet i 2008, og det møder opbakning fra dansk hold.

”Det er afgørende for klimaet og for skibsfarten, at IMO reelt bidrager til at løse den samlede globale udfordring, som blev anerkendt med Parisaftalen. Med et mål om mindst at halvere udledningen af drivhusgasser fra skibe i 2050 indeholder strategien et konkret og vigtigt ambitionsniveau,” siger erhvervsminister Brian Mikkelsen.

På den lange bane er planen, at de forurenende gasser skal udfases fuldstændigt. Og holder ambitionerne vil det være slut med emissioner fra skibe i løbet af dette århundrede.

Kort om strategien:

  • En vision om at skibsfarten er forpligtet til at reducere drivhusgasemissioner og arbejder for at udfase dem hurtigst muligt i dette århundrede.
  • Et kortsigtet mål, der fokuserer på energieffektiviteten af nye og eksisterendes skibe. På kort sigt skal sektoren reducere emissioner med 40 procent per tons transporteret gods i 2030 sammenlignet med 2008-niveau.
  • Et langsigtet mål om, at sektoren, som minimum, skal halvere sine emissioner i 2050 sammenlignet med 2008-niveau.
  • En liste over mulige reduktionstiltag, som vil have en indvirkning på skibsfartens emissioner på henholdsvis kort, mellemlangt og lang sigt. 

Kilde: Erhvervsministeriet 

Flere ønsker om mere ambitiøst mål 
"
Som en søfartsnation har Danmark deltaget aktivt i forhandlingerne for en endelig klimastrategi, der kan realisere det mål for grøn omstilling, IMO besluttede tilbage i 2016. Danmark havde som et af de ambitiøse lande i forhandlingerne gerne set et endnu mere ambitiøst mål for strategien, men jeg mener, at man i IMO med denne aftale sender et klart signal til omverdenen om sektorens vilje til at bidrage til den globale klimaindsats”, siger Brian Mikkelsen.

Erhvervsministeren er ikke ene om at pege på ønsket om en mere vidtgående aftale. Flere organisationer har således peget på behovet for en noget hårdere kurs i retning mod en emissionsfri skibsfart.

”Det er utrolig vigtigt at vi har fået en aftale, men det er klart at den er alt for uambitiøs i forhold til hvad der er brug for”, siger transportmedarbejder i Det Økologiske Råd, Jeppe Juul, i en pressemeddelelse.

Ifølge Rådet bør CO2-udledningen fra skibe nedbringes til nul i 2050, mens EU har ønsket en reduktion mellem 70-100 procent, hvilket man mener nødvendigt for at holde den globale opvarmning under de 1,5 grader, som Parisaftalen fremhæver som optimalt.

Ikke teknisk det bedste
Heller ikke hos interesseorganisationen Danske Maritime er man specielt imponerede over den nye aftale, om end man anerkender de minimumskrav, den i det mindste fastsætter.

”Den maritime industri har en udvikling, hvor vi hele tiden sparer brændstof og hele tiden sparer udledning; det gælder også CO2-udledningen, der hele tiden begrænses mere og mere. Den her aftale forudsætter ikke synderlig større anstrengelse udover, hvad man alligevel kan regne med. Men det er en aftale”, siger underdirektør i Danske Maritime, Michael Prehn, til Ingeniøren.

”Det er ikke det dårligst tænkelige resultat. Vi kunne have stået her uden nogen aftale, men det er på ingen måde det bedste resultat. Det er ikke engang det teknisk opnåelige resultat. Jeg tror sagtens, man kunne have lavet en ambitiøs aftale, der ikke havde skadet nogen, mens man gjorde det mindre risikofyldt at investere i teknologien”, tilføjer han overfor ing.dk.

Læs også: Netværksmøde: Introduktion til FNs verdensmål

Selvom den nye aftale er et gennembrud på flere års forhandlinger i IMO’s miljøkomité, Marine Environment Protection Committee (MEPC), så er der stadig et stykke vej endnu. Til efteråret vil IMO udarbejde en konkret handlingsplan, som skal konkretisere, hvordan reduktionerne skal nås i praksis. Den endelige strategi indeholdende de konkrete tiltag vedtages efter planen i 2023.

-EST og -AK

Anlægsgartner Gottlieb A/S

Sponseret

Ubehandlet jord, harpet muldjord, FFL-jord eller Allétræsmuld?

SUSTAINX ApS

Sponseret

Gap-analysen: Et vigtigt skridt mod CSRD-rapporteringen

Relateret indhold

22.11.2024CSR.dk

Opgøret med biomassen

22.11.2024CSR.dk

Resten af ledelsen skal også forstå ESG

21.11.2024Atea Danmark A/S

Sponseret

Data hjælper Smukfest til en bedre og grønnere fest i Bøgeskoven

21.11.2024CSR.dk

Nyt projekt vil kortlægge plastforurening

20.11.2024Merkur Andelskasse

Sponseret

Merkur deler ud af indtjeningen gennem andelskassens Værdipulje: Her er modtagerne

20.11.2024CSR.dk

Hvor bliver jeres usolgte varer af?

20.11.2024CSR.dk

Politisk tøven koster virksomheder og Europa dyrt

19.11.2024Elis Danmark A/S

Sponseret

Elis’ 2025-mål for genanvendelse er allerede opnået

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
FSR - danske revisorer
Uddannelse
Nye roller og ESG kontroller for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med vurdering af risici og kontroller inden for bæredygtighed - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og indsigt i den måde I kan gribe arbejdet an på ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

FSR - danske revisorer
Uddannelse
Bæredygtighed for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med bæredygtighed og ESG - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og ny indsigt i de krav CSRD stiller til store selskabers rapportering om bæredygtighed ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser.

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

MäRK
Kursus
Impact Manager

Join the Impact Manager program in Copenhagen to lead your company towards a sustainable future. Become an expert in B Corp tools and connect with a community of change-makers dedicated to helping businesses measure what matters and improve their impact.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Copenhagen

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Sustainability Management i praksis - Efterår 24 i Aarhus

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

06.11.2024

Tid

09:00

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2, 8000 Aarhus C

Bureau Veritas
Kursus
Intro til CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Bureau Veritas Business Academy, Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Sustainability Management i praksis - Efterår 24 i København

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

12.11.2024

Tid

09:00

Sted

Tivoli Hotel og Congress Center, Arni Magnussons Gade 2 1577 København V