Klima: Rapporteringskrav kan drive forståelse og handling

Virksomheder anerkender helt og fuldt, at de er udsat for klimarisici, men de er ikke nået særlig langt med at implementere fornuftige svar.

Hvor stor en del af din virksomheds omsætning, indkøb, kunder, investeringer etc. er truet af klimaforandringer? Det er spørgsmålet, som investorer vil have, at virksomhederne skal finde svar på. .

18.04.2018

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Konsekvenserne af klimaforandringerne kommer til at koste. For investorer, forsikringsfolk, långivere og kunder handler det nu om, hvad det vil koste den enkelte virksomhed, og om dens ledelse forstår udfordringerne godt nok til at rebe de nødvendige sejl i tide. Investorer og andre har derfor brug for, at virksomhederne rapporterer åbent om, hvordan de påvirkes af klimaforandringer, hvad de gør for at afbøde de påvirkninger og hvordan de bidrager til omstillingen til et CO2-frit samfund.

Udfordringen i det har længe været, at der ikke var en fælles model for, hvad man som virksomhed skulle rapportere, og det gør det svært – hvis ikke umuligt – at vurdere og sammenligne indsatser og resultater på tværs. Det førte i sommeren 2015 til etableringen af the Taskforce on Climate-related Financial Disclosure (TCFD), som i sommeren 2017 kom med et sæt globale anbefalinger til fremtidens klimarapportering. (Se faktaboks)

Rimelig langt fra tanke til handling
Trekvart år efter anbefalingernes lancering har hundredvis af virksomheder da også erklæret sig som tilhængere og svoret, at de vil følge anbefalingerne, når de i fremtiden skal rapportere om klima og risici.
Derfra og til en kvalificeret, strategisk integreret respons på klimarisici i de enkelte virksomheder er der dog et stykke vej endnu. Et ganske langt stykke vej endda

TCFD's anbefalinger kort fortalt

Der er fire overordnede områder i anbefalinger til beslutningsvigtig klimarelateret information:

  • Governance – virksomhederne bør rapportere på deres governance i relation til klimarelaterede risici og muligheder. De bør rapportere, hvilken proces bestyrelsen har anvendt til at evaluere risici og muligheder og resultaterne af evalueringen.
  • Strategi – virksomhederne bør rapportere på, hvilken aktuel og potentiel betydning de klimarelaterede risici og muligheder har for virksomhedens forretning, strategi og finansielle planlægning. Dette bør ske via scenarie-analyser, som mindst skal indeholde et 2-grader-varmere scenarie på kort, mellemlang og lang sigt.
  • Risikostyring – virksomhederne bør rapportere, hvordan de identificerer, evaluerer og håndterer klima-relaterede risici, og hvordan dette indarbejdes i deres generelle risikostyring.
  • KPI'er og mål – virksomhederne bør rapportere de KPI'er og mål, som de anvender til at evaluere klimarelaterede risici og muligheder med en forklaring på den historiske udvikling i data.

Informationen bør fokusere på de finansielle risici og muligheder, der vil være ved at overgå til en low-carbon økonomi, og dermed hvordan denne transition vil influere på virksomhedens resultat, aktiver og passiver. Ændringerne kan komme fra mange kanter såsom ændrede politikker, teknologi, markeder/kundeadfærd og omdømme, ligesom fysiske forandringer fra ekstremt vejr og forøget vandstand bør indarbejdes.

Det er hovedkonklusionen i en ny undersøgelse kaldet “Ready or Not: Are Companies Prepared for the TCFD Recommendations?” fra organisationerne CDP og Climate Disclosure Standards Board, hvor de har undersøgt rapporteringen på klima fra knap 1.700 virksomheder i 14 lande og 11 sektorer. Undersøgelsen ser på de fire hovedområder i TCFD’s anbefalinger: governance, strategi, risikostyring og målsætninger og målemetoder.

Der er ingen tvivl om at virksomhederne godt ved, at det er nødvendigt at gøre noget. Hele 83 procent af virksomhederne i undersøgelsen er klar over at deres forretning er truet af de konkrete, fysiske konsekvenser af klimaforandringer allerede, og 88 procent siger, at de har identificeret risici for deres forretning forårsaget af af ny regulering og politiske beslutninger drevet af behovet for omstilling af samfundet og omfattende CO2-reduktioner.

På den anden side, er ansvaret for virksomhedens arbejde med klima kun sjældent en del af ledelsen – eller bestyrelsens – løn, bonusordninger og performance. Selvom otte ud af 10 virksomheder har klimaspørgsmålet på bestyrelsens dagsorden, er det kun en ud af 10 som har integreret samme emne i incitamentssystemerne.

Er rapportering hønen eller ægget?
På baggrund af resultaterne siger CDP’s Jane Stevensen:

“Generelt ser vi, at virksomhederne på overfladen er forberedt på at have deres øverste ledelse involveret i og ansvarlige for klimarisici og -muligheder. Hvad vi ikke kan se er at governance på højt niveau endnu bliver oversat til aktiviteter som mindsker risiciene.”

Men hvad har incitamentsstrukturer og strategier med rapportering af klimarelaterede risici at gøre? Det handler om, at krav om rapportering ofte kan drive udvikling af handling. I øvrigt samme tankegang som ligger bag den danske paragraf 99A, EU’s direktiv om rapportering om samfundsansvar osv.

“Når virksomhederne begynder at rapportere i overenestemmelse med TCFD, så håber vi at se flere og bredere tiltag inden for governance og strategi. Det er områder, som ikke nødvendigvis har være hovedfokus indtil nu” sagde Simon Messenger, direktør for CDP.

Det kan han håbe på fordi TCFD’s guidelines ikke kun er et rapporteringsværktøj. For at kunne informere på den måde, som TCFD lægger op til, kræver det, at klimaovervejelser er integrereret i forretningsstrategier på godt og ondt.

Et spadestik dybere
Simon Messenger, som fuldt ud anerkender at en række virksomheder allerede gør meget, har endda også et bud på, hvad virksomhederne skal se nærmere på.

“Virksomhederne rykker hurtigt på vedvarende energi, på at reducere udledninger og nogle endda på at prissætte CO2. Næste niveau er at anlægge en strategisk tilgang for hele virksomheden med den øverste ledelse og bestyrelsen om bord. Der skal arbejdes på at forstå sammenhængene mellem klimaforandringer og den enkelte virksomheds muligheder for at omstille sig i takt med dem,” sagde han til BusinessGreen.
CDP-direktøren opfordrer virksomhederne til at stille spørgsmålet “Og hvad så?” noget oftere, når de ser på de data de indsamler for klimapåvirkninger. Forstår man implikationerne bedre, kan man bedre handle og integrere risiko go muligheder i forretningsmodellen.

”De fleste virksomheder i undersøgelsen har identificerer klimarelaterede risici og muligheder, men det kan være, de ikke umiddelbart forstår, hvad de risici kan betyde for deres virksomhed og hvordan de påvirker forretningens resultater. Det fører til at nogle risici ikke håndteres tilstrækkeligt og at muligheder ikke udnyttes. Vores undersøgelse viser f.eks. at ganske få virksomheder investerer i at udvikle ”low carbon offerings”, sagde Simon Messenger til environmentalleader.com.

Dansk Standard

Sponseret

Psykisk arbejdsmiljø - introduktion til standarden DS/ISO 45003:2021

Bureau Veritas

Sponseret

Online forum om food waste & loss

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: rapportering om klimarisici

Relateret indhold

22.04.2024CSR.dk

Internationale forskere: Reducér plastikforbrug før genanvendelse

22.04.2024CSR.dk

Carlsberg Group og WWF Verdensnaturfonden vil sammen beskytte vådområder i Kina og Laos

22.04.2024UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Ny bestyrelse i UN Global Compact Network Denmark

19.04.2024CSR.dk

Efter investordialog: Shell vil oplyse om lobbyaktiviteter i vækstlande

19.04.20242030 Builders

Sponseret

The Importance of Employee Engagement in Corporate Sustainability

18.04.2024CSR.dk

Closing Loops: Danmarks store skridt mod en mere cirkulær fremtid

17.04.2024CSR.dk

Hovedsæde renoveret med 90 procent genbrugsmaterialer

15.04.2024CSR.dk

Flere elbiler kræver nyt sikkerhedsfokus hos værksteder

Jobmarked

Se alle

DEMANT

ESG Reporting Controller

ESG Reporting Controller - this is the opportunity you have been waiting for! You will have one of the most important roles in our ESG journey.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.05.2024

DELL A/S

Graduate Account Manager – Join the EMEA Sales Graduate Program!

When you join as a Graduate Account Manager not only will you be embarking on a rewarding career at the heart of technology. You will also be gaining an exceptional all-round experience that will contribute to shaping the future of our business. The program is aimed at building the organization’s future sales leaders with many opportunities to network globally through training and events. Lessons in leadership will also be provided from executives with the possibility to interact and connect with them.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

31.05.2024

Daka Denmark A/S

Studiejob i en af Danmarks største genanvendelsesvirksomheder

Studerer du kommunikation eller markedsføring, og har lyst til at udfordre dine kompetencer i et studierelevant job. Så tilbyder vi et studejob på 15 timer om ugen, med mulighed for at arbejde med hele værktøjskassen inden for markedsføring og kommunikation.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Andel

Biodiversitetsspecialist til investeringer i vedvarende energi

Vil du være med til at fremme biodiversitet i udbygningen af vedvarende energiproduktion? Har du et solidt fagligt grundlag og indsigt i den jura, som knytter sig til naturforvaltning?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Andel

Due diligence manager, menneskerettigheder og sociale forhold til investeringer i vedvarende energi

Vil du være med til at sikre menneskerettigheds-due diligence i udbygningen af vedvarende energiproduktion? Har du blik for den forretningsstrategiske værdiskabelse, som due diligence kan bibringe?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Andel

Due diligence manager, miljømæssige forhold til investeringer i vedvarende energi

Vil du være med til at sikre miljømæssig due diligence i udbygningen af vedvarende energiproduktion? Har du blik for den forretningsstrategiske værdiskabelse, som due diligence kan bibringe?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Etisk Handel Danmark

Rådgiver i bæredygtig udvikling og handel

Vi søger en erfaren rådgiver i bæredygtig udvikling og handel til sekretariatet i Etisk Handel Danmark.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

04.05.2024

BESTSELLER

SENIOR ENVIRONMENTAL IMPACT SPECIALIST

Are you passionate about making a difference in the apparel and textiles industry by measuring and communicating environmental impacts? At BESTSELLER, we are committed to accelerating our journey towards a more sustainable future for our industry. Join us on this exciting journey!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

01.05.2024

Etisk Handel Danmark

Rådgiver i bæredygtig udvikling og handel

Vi søger en erfaren rådgiver i bæredygtig udvikling og handel til sekretariatet i Etisk Handel Danmark.

Ansøgningsfrist

04.05.2024

Fortum Waste Solutions A/S

Apprentice Warehouse

Vil du være lagerelev hos os? Er der en indkøber gemt i dig med flair for god kundeservice, så læs videre her om en spændende mulighed for dig!

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

30.04.2024

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Sustainable Business Solutions ApS
Efteruddannelse
Sustainability Management i praksis - Forår 24 i Aarhus

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

16.04.2024

Tid

08:30

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2 8000 Aarhus C

Klimakurser
Kursus
Klimahandling og klimaregnskab i praksis - onlineforløb i april

Klimakurser er effektiv uddannelse, der giver ledere og medarbejdere de vigtigste kompetencer til at tage ansvar og arbejde med klimahandlinger og klimaregnskab i praksis – så virksomheden lykkes med at honorere klimakravene nu og i fremtiden.

Dato

17.04.2024

Tid

09:00

Sted

Live online (Zoom)

Sustainable Business Solutions ApS
Efteruddannelse
Sustainability Management i praksis - Forår 24 i København

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

23.04.2024

Tid

08:30

Sted

Tivoli Hotel og Congress Center, Arni Magnussons Gade 2 1577 København V

PwC Danmark
Webinar
Strengthen Sustainability Reporting with Due Diligence Processes

The EU has reached a political agreement on the corporate sustainability due diligence directive (CS3D).

Dato

24.04.2024

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Industri
Seminar
Biodiversitets rolle i det bæredygtige byggeri

Som en del af den grønne omstilling og New European Bauhaus gentænker vi fremtidens byggede og beboede miljøer

Dato

24.04.2024

Tid

15:00

Sted

Industriens Hus H.C. Andersens Boulevard 18 1553 København V

Byggeriets Samfundsansvar
Seminar
Få styr på ‘S’ i ESG (Aarhus)

Social bæredygtighed bliver i ny international bæredygtighedslovgivning sidestillet med den miljømæssige. Det vil sige, at menneskerettigheder og arbejdstagerrettigheder bliver en lige så vigtig del af byggeriets tilgang til bæredygtighed. En helhedsorienteret tilgang er altså helt afgørende, når vi omstiller vores økonomi og aktiviteter mod fremtidens marked. På dette seminar kan du blive klogere på, hvordan du kan igangsætte initiativer inden for dit ”S” i ESG, der gør dig i stand til at møde den konstante udvikling i markedet. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

25.04.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus