18.10.2022 | Klima, miljø og energi
Klima skiller banker i ny måling
Indhold fra partner Hvad er dette?
Der er meget langt mellem top og bund i ny liste over virksomheders troværdighed i forhold til deres klimaindsats og grønne image. Mindre andelskasse topper listen over banker og giver andre pengeinstitutter markant baghjul i målingen. Det er der en grund
Der er kø ved indgangen til den grønne dagsordens inderkreds for tiden, for mange virksomheder kæmper for at få en synlig plads i cirklen af klimaaktører. Dels fordi det helt åbenlyst er nødvendigt at handle, men i høj grad også fordi klimaindsats er blevet et konkurrenceparameter, i takt med at stadigt flere forbrugere er bekymrede for klimaforandringerne.
Selvom grønne budskaber fylder meget i reklamer, medier og debatter, er der stor forskel på, i hvor høj grad virksomhedernes grønne budskaber opleves som troværdige. Det viser en ny måling fra analyseinstituttet Voxmeter, der rangerer landets virksomheder, deriblandt banker, efter troværdigheden af deres grønne budskaber – det såkaldte Greencheck.
Merkur mest troværdig
Merkur Andelskasse, et pengeinstitut, der er baseret på bæredygtighed, topper listen som den mest troværdige klimaaktør blandt samtlige banker i undersøgelsen. Flere end halvdelen af de adspurgte, 50,5 pct., mener, at Merkurs grønne budskaber er troværdige.
Det glæder Merkurs administrerende direktør:
- Det er virkelig vigtigt for os at få den anerkendelse for det, vi gør, og jeg er både meget, meget glad og ekstremt stolt af det skulderklap, siger Charlotte Skovgaard.
Der er også god grund til at være tilfreds, for Merkur skiller sig virkelig ud på listen, hvor der er langt ned til nr. 2, der scorer 23,9 pct, og hvor den lavest rangerende bank bliver vurderet troværdig på de grønne budskaber af bare 3,6 pct. af de adspurgte.
Klimaet er vigtigt for stadigt flere
Ifølge Voxmeter, der har gennemført undersøgelsen, er klimaet blevet et emne, der fylder mere og mere i danskernes bevidsthed. I dag mener hele 89 pct. af befolkningen, at virksomhederne bør tage aktiv del i klimaindsatsen, hvilket er en stigning på hele 8 procentpoint siden sidste år.
- Klimaet er et område, der virkelig bekymrer folk, og det er så vigtig en faktor, at forbrugerne i stigende grad aktivt tilvælger virksomheder på baggrund af deres klimaindsats, konkluderer Christian Stjer, adm. dir. i Voxmeter.
I målingen er 6.500 danskere blevet spurgt til virksomheders grønne image, og her rangerer Merkur som nr. 16 over virksomheders klimascore, på tværs af alle 500 virksomheder fra 34 brancher i analysen, kun overgået af primært NGO’er og grønne produktionsvirksomheder.
Det har sin forklaring, at Merkurs grønne image er så stærkt, mener Charlotte Skovgaard. For det bunder i en reel grøn indsats og er ikke bare ord:
- Vi oplever at blive kontaktet af virkeligt mange nye kunder, der positivt kvitterer for, at de klimavenlige produkter ikke bare er et enkelt produkt eller to som vi har til at pynte på hylderne ved siden af en masse ikke-klimavenlige produkter. Vores klimaarbejde er en integreret del af hele vores forretningsmodel, vores DNA. Det oplever vi, at stadig flere bankkunder synes er vigtigt, siger den grønne bankdirektør.
Hun håber dog, at Merkur fremover får kamp til stregen i målingen:
- Jeg ser gerne, at flere stepper op på klimaindsatsen. Vi pengeinstitutter spiller en stor og vigtig rolle i den grønne omstilling, for penge skaber udvikling, så gennem vores investeringer og udlån skal vi banker flytte pengene hen, hvor de arbejder for klimaet – og fjerne dem fra det, der gør skade som f.eks. den fossile industri. Det er vores speciale i Merkur, og den fine anerkendelse, vi får i målingen, viser med al tydelighed, at det forstår folk godt, siger Charlotte Skovgaard.
Klima, miljø og energi

For andet år i træk: Merkur er klimabank nr. 1 i ny måling
For andet år i træk giver Merkur Andelskasse alle andre banker overbevisende baghjul i en måling af, hvor troværdige virksomheder er, når det gælder klimaindsats og grønt image. Det viser forskellen på ægte klimaindsats og grøn glasur, mener topchefen.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Merkur vil gøre det mere attraktivt at køre elbil
I Merkur vil vi være med til at understøtte en grøn transportsektor. Derfor har vi skruet renten helt i bund på vores elbillån, så det nu er blevet endnu mere attraktivt for dig at købe den mest miljøvenlige bil.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Merkur finansierer millionstort solcelleanlæg på Thise Mejeri
Med opførslen af et nyt solcelleanlæg bringer det store, helt igennem økologiske andelsmejeri nu også de grønne visioner i spil i energiforbruget. Merkur Andelskasse finansierer anlægget.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Merkur Fonden støtter op om bæredygtig byudvikling
Fremtiden vil kræve byer, boliger og fællesskaber, som understøtter den bæredygtige udvikling.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Bank strammer skruen: Slut med at hjælpe virksomheder, der ikke gør gavn for verden
Gambling, genteknologi, konventionelt landbrug og porno er blandt de brancher og teknologier, der får nej til at blive kunder eller låne penge i Merkur, for den kundeejede bank smækker nu både døren og kassen i overfor projekter, der ikke bidrager positiv
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Klima, biodiversitet og rent vand: Økologiske landmænd skal blive endnu mere bæredygtige gennem nyt samarbejde
Både nuværende og nye landbrugskunder i Merkur Andelskasse vil nu blive mødt af et krav fra deres pengeinstitut om at udarbejde en handlingsplan for klimaindsats og bæredygtighed. Det vil helt sikkert falde i god jord hos landmændene, lyder det fra Merkur
Indhold fra partner