Klimarådets korte svar er ”nej"

Klimarådets har i dag udgivet sin årlige statusrapport, som ifølge Klimaloven skal vurdere spørgsmålet: Får den siddende regerings politiske initiativer os i mål med 70 procents reduktion i 2030?

26.02.2021

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

I rapporten fremlægges et langt svar, som kan summeres i  sætningen ”Regeringens samlede klimaindsats anskueliggør ikke, at klimalovens 70-procentsmål i 2030 nås. Der er derfor behov for nye initiativer.”

Rapporten har været i cirkulation i en klausuleret udgave hos organisationer og medier den seneste uge, og der er derfor allerede kommet mange reaktioner på den.

Dansk Naturfredningsforening skriver i sin pressemeddelelse at ”Klimarådets rapport bør være et wake-up call for regeringen”, IDA i sin at der er ”For mange fugle på taget i dansk klimapolitik”, Dansk Energi om Klimarådets rapport siger, at ”2021 bliver afgørende for 2030-målet”, mens Fagbevægelsens Hovedorganisation hæfter sig ved at ”Klimarådet viser sit værd, men overser arbejdskraft og uddannelse.

På samme måde leverede regeringen i går en nyhed om, at der nu er nedsat en ekspertgruppe, som skal arbejde med et forslag til en CO2-afgift, mens 14 danske ngo’er i denne uge sammen udsendte et notat, der kritiserer regeringen for manglende handling på klimafronten.

Fem konkrete anbefalinger
Klimarådet kommer i statusrapporten med fem konkrete anbefalinger. De to overordnede er:

  • At der fremlægges en konkret køreplan omfattende alle områder af klimaindsatsen frem mod 2030
  • At man har en national strategi for CO2-fangst og -lagring (CCS) som et vigtigt element i køreplanen.

Og så anbefaler Klimarådet at tre virkemidler bliver etableret snarest:

  • En gradvist stigende, ensartet og høj afgift på alle danske drivhusgasudledninger
  • Initiativer til accelereret udtagning og vådlægning af landbrugets kulstofrige lavbundsjorder
  • En højere pris på drivhusgasser i samfundsøkonomiske beregninger, som afspejler 70-procentsmålet

Under et pressemøde d. 26. februars formiddag, forklarede Klimarådet, hvorfor netop CCS-strategien er fremhævet:

”CCS fylder det rigtig meget i regeringens klimaprogram, men det er samtidig er en teknologi, som er uafprøvet i stor skala. Der er nogle barrierer, der skal overvindes, og vi skal gøre os nogle overvejelser i samfundet om, hvor mange af vores reduktioner skal komme herfra. Det kræver, at vi ved, hvilke kilder vi har til CO2-lagring, hvor skal de her lagre placeres, hvilken infrastruktur skal opbygges, hvordan skal de reguleres, hvordan skal ejerskabet være og hvordan forholder vi os til usikkerheden på teknologien? Det kræver noget detaljeret planlægning. Hvis CCS skal bidrage så meget, som regeringen lægger op til, så er der også behov for strategisk planlægning på området,” sagde Jette Bredahl Jacobsen, som er næstformand i Klimarådet og professor i miljø- og ressourceøkonomi ved Københavns Universitet.

Hockeystavens betingelser
Denne forklaring lægger sig op ad en mere generel usikkerhed, som også tidligere har været udtrykt af Klimarådet og andre, ved regeringens plan, nemlig at så mange af reduktionerne i udledninger er planlagt til at komme i de sidste år planen dækker. Det, som populært kaldes ”hockeystaven”.

Hvis man taler hockeystav, så siger vi, at man kan ikke bare sige, at der skal være tekniske potentialer, man er også nødt til at arbejde for, at de bliver udløst. Det er derfor vi siger, at hvis teknologierne skal i spil inden 2030, så skal man starte nu med analyser, omdanne disse til strategier og komme med regeringsudspil, for i sidste ende at vedtage politikker, der kan bringe os hele vejen,” sagde Klimarådets formand Peter Møllgaard.

Han blev suppleret af Katherine Richardson, som er leder af Københavns Universitets Sustainability Science Centre.

”Vi siger ikke, at der er noget i vejen med ideen om en hockeystav. Selvfølgelig vil det være til sidst, at de ting man laver i dag kommer i gang, så du vil altid får en hockeystav. Det vi gerne vil være sikre på er, at nogen har ordentlig fat i håndtaget, så der er noget at skyde til pucken med.”

En tredjedel er ikke en tredjedel
I samme tema har Klimarådet i statusrapporten – og tidligere – advaret om, at selv om man også i deres beregninger kan se, at man med sine planlagte tiltag når en tredjedel af vejen til de nødvendige reduktioner, så er det ikke det samme som at man har løst en tredjedel af udfordringen.

”Man er jo – hvilket er klogt – startet med de lavthængende frugter. Det er de nemme reduktioner, der er vedtaget nu, det er de svære, der udestår – inden for f.eks. landbruget, som er mere kompliceret end nogle af dem, der allerede er vedtaget,” sagde Peter Møllgaard.

Derfor fremhæver Klimarådet i statusrapporten 2021, at: 

”Det er endnu uklart, hvordan regeringen har tænkt sig at opfylde de resterende cirka to tredjedele af reduktionsbehovet. Dette er kritisk, fordi tiden er knap set i lyset af opgavens betydelige omfang, og fordi regeringen i høj grad forventer at basere målopfyldelsen på nye og uprøvede teknologier.”

Springet til at erstatte ”regering” med ”virksomhedens ledelse” er ikke stort. Så selvom Klimarådets statusrapport handler om hele Danmarks vej til et klimamål, gælder samme principper for dem, man sætter i virksomheder: Langsigtede mål er vigtige, men man skal tidligt i gang med at finde ud af, hvilke muligheder, man har, for at opfylde dem, og lægge en strategi for, at de løsninger man forestiller sig, kan blive til virkelighed.

Klimaministeren siger ”ro på”
Klimaminister Dan Jørgensen har i dag udsendt et officielt svar på rapporten, som afsluttes med netop at fremhæve at På halvandet år har vi løst ca. en tredjedel af den opgave, vi har 10 år til at løse. Det er et stort skridt i den rigtige retning. Vi er langt fra i mål, og der er store opgaver forude. Men vi er godt på vej.

Ministeren forklarer, at der er forhandlinger om landbrugsområdet i gang, og der er fremlagt forsalg til 2025-mål. Desuden at der i de næste måneder følger vigtigt arbejde med at udvikle en strategi for lagring og fangst af CO2 samt en elektrificeringsstrategi og en strategi for brint og PtX, og at aftalen om en grøn skattereform fra tidligere på året indebærer senere drøftelser om en ensartet CO2-afgift, når ekspertgruppen har delafrapporteret

Den samlede konklusion fra ministeren udtrykker han sådan her:

”Klimarådet er ikke en dømmende eller besluttende instans. Rådets opgave er at rådgive regeringen. Og jeg synes, at de i denne rapport kommer med en række gode anbefalinger, som vi kan arbejde videre med. Både i forhold til overordnet tilgang og konkrete virkemidler. Flere af de tiltag, som Klimarådet efterlyser, er vi allerede i fuld gang med at levere på. Andre vil følge.”

Som en del af klimaloven kan regeringen blive pålagt at handle, så man kommer tættere på at anskueliggøre, at man har planer, der gør målopfyldelse mulig. Det er dog en politisk beslutning, at udløse denne handlepligt. 

Bureau Veritas

Sponseret

Understand Climate Footprint Calculations – LCA, EPD, PEF and the GHG Protocol Explained

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

15.09.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Nostalgi i smukt nyt design

12.09.2025CSR.dk

Ramaskrig om producentansvar midlertidigt slukket af Regeringen

11.09.2025Klimaklar

Sponseret

Sidder du alene med klimaregnskab? Få en klimasparringspartner.

11.09.2025Dagrofa aps

Sponseret

Ny digital løsning skal lette klimarapportering og bekæmpe madspild i danske professionelle køkkener

11.09.2025Fristads Kansas

Sponseret

Fristads Kansas tager næste skridt i udfasningen af PFAS

09.09.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh tilføjer varme og elegance til julen med farven Wine

09.09.2025CSR.dk

Rekordstor skovpulje er nu åben for ansøgninger

08.09.2025JUC SERVICE ApS

Sponseret

Miljøkonferencen 2025 sætter retning for fremtidens miljølovgivning

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Root cause analysis is used to improve process and product quality, minimize safety risks, and meet regulatory requirements.

Dato

16.09.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Valified
Webinar
Better ESG > Better Business

Bliv klogere på, hvordan Valified kan hjælpe jer forretningsværdi af Valified, vise de seneste løsninger og give et klart billede af, hvad der kommer næste gang.

Dato

16.09.2025

Tid

09:00

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 Foundation

Lær hvordan direktivets krav implementeres effektivt med afsæt i ledelsesstandarderne ISO 27001 og ISO 22301

Dato

17.09.2025

Sted

København

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ligestilling, Diversitet og Ledelsessystemet Introduktion til DS 5001 og ISO 30415

Ligestilling og diversitet er for alvor kommet på virksomhedernes dagsorden og flere studier peger på, at et strategisk fokus på emnet skaber robuste virksomheder, tilfredse medarbejdere og bedre bundlinjer. Med andre ord er der god grund til at have et stærkt fokus på diversitet, men hvordan får man hjulpet udviklingen og virksomhedskulturen i den rigtige retning.

Dato

17.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
CSRD - bæredygtighedsrapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG). I første omgang omfatter CSRD større virksomheder, men det forventes, at direktivet ligeså vil påvirke små- og mellemstore, idet de store virksomheder vil søge information i deres leverandørkæde.

Dato

17.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

17.09.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle