Klimaspørgsmålet er blevet et konkurrenceparameter i shippingbranchen
Ny rapport viser, at langt størstedelen af de danske shippingvirksomheder oplever en markant øget efterspørgsel på grøn transport.
En ny undersøgelse foretaget af Danske Rederier viser tydeligt, at kunderne i højere og højere grad efterspørger fragtløsninger med et lavere CO2-aftryk. Det skriver Maritime Danmark.
Tidligere har pris og hastighed været i højsædet, men nu har kunderne altså også fået øjnene op for det CO2-aftryk, der er forbundet med transport af varer.
Hele 93 procent af de adspurgte 28 virksomheder melder tilbage, at deres kunder kræver reduceret CO2-aftryk på transporten af deres varer.
Læs også: Kun få danske virksomheder kigger der, hvor det gør mest ondt, når de skal opgøre deres CO2-regnskab
80 procent af de adspurgte virksomheder svarer, at kundernes efterspørgsel på en grønnere transport er med til at drive udviklingen i en grønnere retning. Ligeledes svarer over halvdelen at udvikling af nye grønne brændstoffer også er med til at drive udviklingen.
”Vi ser det som en positiv tendens, at klimaspørgsmålet er blevet et konkurrenceparameter. Med kundernes voksende appetit på CO2-reduktioner bliver klimabevidstheden spredt ud i værdikæden. Det bliver dermed en vigtig faktor i omstillingen frem mod den CO2-neutrale skibsfart,” siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.
I undersøgelsen er der yderligere blevet kortlagt hvilke initiativer, der er blevet søsat for at øge andelen af kvinder i shipping-branchen.
”I begyndelsen af 2020 lancerede Danske Rederier ’Charter for flere kvinder i shipping’, som rederierne kunne tilslutte sig med ønsket om at gøre en indsats for at ændre den skæve kønsfordeling i shipping. Ved årets udløb har 75 procent svaret, at de har ændret rekrutteringsproces for at tiltrække flere kvinder, og mere end halvdelen har ryddet ud i mandsdomineret sprogbrug, og halvdelen har lavet klare procedurer for, hvordan alle medarbejdere kan klage”, står der i rapporten.
- MTN