Kommunikation som drivkraft for bæredygtighed

Kommunikationsstrategier kan gøre en forskel i bestræbelsen på at skabe en bæredygtig verden. Men det kræver en fundamentalt anden måde at tænke på virksomheden og dens kommunikation. Det er budskabet i en ny bog af Karin M. Laljani og Lars Ludvigsen.

11.05.2009

CSR.dk

Bæredygtig kommunikation handler ikke kun om, at formidle budskabet om, hvor dygtig virksomheden er blevet til at arbejde med miljø og udvise social ansvarlighed. En virkelig bæredygtig virksomhed har ikke den opfattelse, at den selv er i centrum for virksomhedens interessentkort med alle andre som mere eller mindre perifere aktører, der skal håndteres for at give sig selv maksimal frihed. Nej, ifølge de to forfattere tilpasser den bæredygtige virksomhed sig de andre aktører og argumenterer for forandringer i en åben og transparent kommunikationsform med respekt for andre holdninger. Hvordan gøres det så i praksis? Det er omdrejningspunktet for bogen: ”Bæredygtig kommunikation”, som netop er udkommet fra Gyldendal Business.

Både teori og praksis
Bogen er delt op i 7 kapitler, hvor de første par kapitler definerer begrebet ”bæredygtig kommunikation” samt de syv principper (etisk, transparent, faktabaseret, udfordrende, profitskabende, konsistent og originalt), der kan fungere som en ledetråd for den ansvarlige og bæredygtige kommunikation. Her gives også eksempler på de kommunikationsformer, som forfatterne bestemt ikke betegner som bæredygtige såsom viral markedsføring og guerilla-PR. De følgende fem kapitler er mere praktisk orienterede. I kapitel 3 introduceres læseren for eksempel for en ny analysemetode, der kan bruges til selvanalyse, hvor vægten lægges på virksomhedens kommunikationshandlinger. I kapitel 5 gennemgås en række værktøjer, der kan benyttes i den kommunikative forandringsproces, der kan skubbe virksomheden i retning af en mere bæredygtig forretningspraksis. Kapitel 4 gennemgår fire forskellige strategier for arbejdet med bæredygtig kommunikation. Et interessant kapitel, hvor der fokuseres på de mest markante strategiske udfordringer for fire forskellige typer af virksomheder; født bæredygtig, konverteret, megabrands og særlig forpligtet. Forfatterne har talt med kommunikations/CSR-ansvarlige i de fire typer af virksomheder om deres udfordringer, og deres faktiske kommunikationspraksis vurderes også via den introducerede analysemetode.

Hastværk er godt!
Bogen slutter af med et spark til den kommunikationsansvarlige, som godt kan regne med, at hvis medarbejdere og ledere begynder at tale om at ”se tiden an”, hastværk er lastværk” og udvalgsarbejde, så er organisations-forandringerne allerede mentalt skrottet. Hastværk er godt. Den kommunikationsansvarlige skal føle jorden brænde under sig og komme i sving med forandringerne. Man skal som kommunikationsansvarlig leve og ånde for at ændre kommunikationen til bæredygtig kommunikation og selv tage initiativet – jo hurtigere jo bedre. I slutningen af bogen lanceres også en sekspunkts-plan, som kan hjælpe den kommunikationsansvarlige i gang med at implementere forandrings-processen. Bogen er interessant i sit mere teoretiske grundsyn på kommunikationens fundamentalt forandrede rolle i forhold til virksomhed og omverden og samtidig praktisk anvendelig med forslag til analysemetoder og værktøjer.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

19.11.2025CSR.dk

Nye tal: Klima er stadig afgørende for, hvordan danskerne stemmer

17.11.2025CSR.dk

Folkekirkens Nødhjælp går ind i kampen for at sikre VM i fodbold mod klimakrisen

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

11.11.20253H Law

Sponseret

Store bøder og en aktiv Forbrugerombudsmand: Er compliance med markedsføringen virkelig så vigtig?

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001:2025 Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 9001:2015

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense