Kommunikation som drivkraft for bæredygtighed

Kommunikationsstrategier kan gøre en forskel i bestræbelsen på at skabe en bæredygtig verden. Men det kræver en fundamentalt anden måde at tænke på virksomheden og dens kommunikation. Det er budskabet i en ny bog af Karin M. Laljani og Lars Ludvigsen.

11.05.2009

CSR.dk

Bæredygtig kommunikation handler ikke kun om, at formidle budskabet om, hvor dygtig virksomheden er blevet til at arbejde med miljø og udvise social ansvarlighed. En virkelig bæredygtig virksomhed har ikke den opfattelse, at den selv er i centrum for virksomhedens interessentkort med alle andre som mere eller mindre perifere aktører, der skal håndteres for at give sig selv maksimal frihed. Nej, ifølge de to forfattere tilpasser den bæredygtige virksomhed sig de andre aktører og argumenterer for forandringer i en åben og transparent kommunikationsform med respekt for andre holdninger. Hvordan gøres det så i praksis? Det er omdrejningspunktet for bogen: ”Bæredygtig kommunikation”, som netop er udkommet fra Gyldendal Business.

Både teori og praksis
Bogen er delt op i 7 kapitler, hvor de første par kapitler definerer begrebet ”bæredygtig kommunikation” samt de syv principper (etisk, transparent, faktabaseret, udfordrende, profitskabende, konsistent og originalt), der kan fungere som en ledetråd for den ansvarlige og bæredygtige kommunikation. Her gives også eksempler på de kommunikationsformer, som forfatterne bestemt ikke betegner som bæredygtige såsom viral markedsføring og guerilla-PR. De følgende fem kapitler er mere praktisk orienterede. I kapitel 3 introduceres læseren for eksempel for en ny analysemetode, der kan bruges til selvanalyse, hvor vægten lægges på virksomhedens kommunikationshandlinger. I kapitel 5 gennemgås en række værktøjer, der kan benyttes i den kommunikative forandringsproces, der kan skubbe virksomheden i retning af en mere bæredygtig forretningspraksis. Kapitel 4 gennemgår fire forskellige strategier for arbejdet med bæredygtig kommunikation. Et interessant kapitel, hvor der fokuseres på de mest markante strategiske udfordringer for fire forskellige typer af virksomheder; født bæredygtig, konverteret, megabrands og særlig forpligtet. Forfatterne har talt med kommunikations/CSR-ansvarlige i de fire typer af virksomheder om deres udfordringer, og deres faktiske kommunikationspraksis vurderes også via den introducerede analysemetode.

Hastværk er godt!
Bogen slutter af med et spark til den kommunikationsansvarlige, som godt kan regne med, at hvis medarbejdere og ledere begynder at tale om at ”se tiden an”, hastværk er lastværk” og udvalgsarbejde, så er organisations-forandringerne allerede mentalt skrottet. Hastværk er godt. Den kommunikationsansvarlige skal føle jorden brænde under sig og komme i sving med forandringerne. Man skal som kommunikationsansvarlig leve og ånde for at ændre kommunikationen til bæredygtig kommunikation og selv tage initiativet – jo hurtigere jo bedre. I slutningen af bogen lanceres også en sekspunkts-plan, som kan hjælpe den kommunikationsansvarlige i gang med at implementere forandrings-processen. Bogen er interessant i sit mere teoretiske grundsyn på kommunikationens fundamentalt forandrede rolle i forhold til virksomhed og omverden og samtidig praktisk anvendelig med forslag til analysemetoder og værktøjer.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

12.12.2025CSR.dk

Første straffesag om greenwashing: Kunne ikke dokumentere bæredygtighedsudsagn

11.12.2025CSR.dk

Ny podcast om virksomheder som motor i omstilling

09.12.2025CSR.dk

Få det fulde overblik over bæredygtighed og ansvarlig forretning – direkte i din indbakke

08.12.2025CSR.dk

Usynlig skrift som protest: Bureauer finder vej uden om Meta-annonceforbud

04.12.20253H Law

Sponseret

Tre udbredte misforståelser om grøn markedsføring

19.11.2025CSR.dk

Nye tal: Klima er stadig afgørende for, hvordan danskerne stemmer

17.11.2025CSR.dk

Folkekirkens Nødhjælp går ind i kampen for at sikre VM i fodbold mod klimakrisen

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
[Webinar] Karriere i NGOer & Fonde I Sustainable Career Moves

Ønsker du at tage første – eller næste – skridt mod en karriere med ESG og bæredygtighed i centrum? På dette webinar stiller vi denne gang skarpt på karrieremuligheder i NGOer og fonde.

Dato

18.12.2025

Tid

08:30

Sted

Zoom

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

18.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online på Teams

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 for topledelse og bestyrelsesmedlemmer

NIS2 kræver, at ledelse og bestyrelsesmedlemmer uddannes i grundlæggende cybersikkerhed. Fra store bøder og fratagelse af lederrollen kan blive konsekvensen for ledelsen, hvis der ikke er styr på sikkerheden, når NIS2 bliver implementeret i Danmark.

Dato

06.01.2026

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

06.01.2026

Tid

12:30

Sted

Online

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Virksomhedens bæredygtige strategi

Ønsker du strategisk forståelse i hvordan du arbejder med og implementerer virksomhedens bæredygtige strategier? Deltag på dette kursus og lær om bæredygtige startegier. 4 kursusdage i Aarhus på statsgodkendt efteruddannelse med ECTS-point.

Dato

08.01.2026

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

08.01.2026

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J