Kommunikation som drivkraft for bæredygtighed

Kommunikationsstrategier kan gøre en forskel i bestræbelsen på at skabe en bæredygtig verden. Men det kræver en fundamentalt anden måde at tænke på virksomheden og dens kommunikation. Det er budskabet i en ny bog af Karin M. Laljani og Lars Ludvigsen.

11.05.2009

CSR.dk

Bæredygtig kommunikation handler ikke kun om, at formidle budskabet om, hvor dygtig virksomheden er blevet til at arbejde med miljø og udvise social ansvarlighed. En virkelig bæredygtig virksomhed har ikke den opfattelse, at den selv er i centrum for virksomhedens interessentkort med alle andre som mere eller mindre perifere aktører, der skal håndteres for at give sig selv maksimal frihed. Nej, ifølge de to forfattere tilpasser den bæredygtige virksomhed sig de andre aktører og argumenterer for forandringer i en åben og transparent kommunikationsform med respekt for andre holdninger. Hvordan gøres det så i praksis? Det er omdrejningspunktet for bogen: ”Bæredygtig kommunikation”, som netop er udkommet fra Gyldendal Business.

Både teori og praksis
Bogen er delt op i 7 kapitler, hvor de første par kapitler definerer begrebet ”bæredygtig kommunikation” samt de syv principper (etisk, transparent, faktabaseret, udfordrende, profitskabende, konsistent og originalt), der kan fungere som en ledetråd for den ansvarlige og bæredygtige kommunikation. Her gives også eksempler på de kommunikationsformer, som forfatterne bestemt ikke betegner som bæredygtige såsom viral markedsføring og guerilla-PR. De følgende fem kapitler er mere praktisk orienterede. I kapitel 3 introduceres læseren for eksempel for en ny analysemetode, der kan bruges til selvanalyse, hvor vægten lægges på virksomhedens kommunikationshandlinger. I kapitel 5 gennemgås en række værktøjer, der kan benyttes i den kommunikative forandringsproces, der kan skubbe virksomheden i retning af en mere bæredygtig forretningspraksis. Kapitel 4 gennemgår fire forskellige strategier for arbejdet med bæredygtig kommunikation. Et interessant kapitel, hvor der fokuseres på de mest markante strategiske udfordringer for fire forskellige typer af virksomheder; født bæredygtig, konverteret, megabrands og særlig forpligtet. Forfatterne har talt med kommunikations/CSR-ansvarlige i de fire typer af virksomheder om deres udfordringer, og deres faktiske kommunikationspraksis vurderes også via den introducerede analysemetode.

Hastværk er godt!
Bogen slutter af med et spark til den kommunikationsansvarlige, som godt kan regne med, at hvis medarbejdere og ledere begynder at tale om at ”se tiden an”, hastværk er lastværk” og udvalgsarbejde, så er organisations-forandringerne allerede mentalt skrottet. Hastværk er godt. Den kommunikationsansvarlige skal føle jorden brænde under sig og komme i sving med forandringerne. Man skal som kommunikationsansvarlig leve og ånde for at ændre kommunikationen til bæredygtig kommunikation og selv tage initiativet – jo hurtigere jo bedre. I slutningen af bogen lanceres også en sekspunkts-plan, som kan hjælpe den kommunikationsansvarlige i gang med at implementere forandrings-processen. Bogen er interessant i sit mere teoretiske grundsyn på kommunikationens fundamentalt forandrede rolle i forhold til virksomhed og omverden og samtidig praktisk anvendelig med forslag til analysemetoder og værktøjer.

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

05.05.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Her bor den gode ESG-historie – og derfor skal du turde fortælle den

23.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Casper skal til EM i elektrikerfaget: ”Jeg er mere end bare en elektriker”

16.04.2025CSR.dk

Der er meget mere at hente i ansvarlig markedsføring

16.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric anerkendt som nr. 1 inden for liquid cooling

11.04.2025CSR.dk

Klimavenlig kampagne skal få turister til Aarhus

09.04.2025Toms Gruppen A/S

Sponseret

Toms Gruppen viser fremskridt på alle strategiske bæredygtighedsområder

31.03.2025CSR.dk

ESG-kommunikation med nyt bagtæppe

31.03.2025Creative ZOO

Sponseret

Værdiskabende rapportering: Sådan sikrer I det gode samarbejde

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO 30415:2021 - Human resource management — Diversity and Inclusion awareness course for managers

An eight-hour course in two sessions giving a basic overview of diversity and inclusion as covered in ISO 30415:2021

Dato

13.05.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 14001 kursus: Diplomkursus i miljøledelse

På to dage præsenteres du for det grundlæggende indhold i ledelsesstandarden ISO 14001:2015 Miljøledelse, og lærer hvordan de enkelte krav efterleves i praksis. Der vil undervejs i kurset være praktiske øvelser, der kan inspirere dig til at arbejdet til i din egen organisation efterfølgende. Som afslutning følger en multiple choice eksamen, som måler på dine erhvervede viden og færdigheder.

Dato

13.05.2025

Tid

08:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001:2015 Lead auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 9001:2015

Dato

13.05.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

13.05.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Intern audit af ledelsessystemer baseret på ISO 14001 og ISO 45001

Formålet med kurset er at give dig viden om hele auditprocessen og masser af træning i at levere effektive interne audits, der skaber værdi i virksomheden.

Dato

14.05.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 Foundation

Lær hvordan direktivets krav implementeres effektivt med afsæt i ledelsesstandarderne ISO 27001 og ISO 22301

Dato

14.05.2025

Sted

København