11.05.2009  |  Kommunikation

Kommunikation som drivkraft for bæredygtighed

Kommunikationsstrategier kan gøre en forskel i bestræbelsen på at skabe en bæredygtig verden. Men det kræver en fundamentalt anden måde at tænke på virksomheden og dens kommunikation. Det er budskabet i en ny bog af Karin M. Laljani og Lars Ludvigsen.

Bæredygtig kommunikation handler ikke kun om, at formidle budskabet om, hvor dygtig virksomheden er blevet til at arbejde med miljø og udvise social ansvarlighed. En virkelig bæredygtig virksomhed har ikke den opfattelse, at den selv er i centrum for virksomhedens interessentkort med alle andre som mere eller mindre perifere aktører, der skal håndteres for at give sig selv maksimal frihed. Nej, ifølge de to forfattere tilpasser den bæredygtige virksomhed sig de andre aktører og argumenterer for forandringer i en åben og transparent kommunikationsform med respekt for andre holdninger. Hvordan gøres det så i praksis? Det er omdrejningspunktet for bogen: ”Bæredygtig kommunikation”, som netop er udkommet fra Gyldendal Business.

Både teori og praksis
Bogen er delt op i 7 kapitler, hvor de første par kapitler definerer begrebet ”bæredygtig kommunikation” samt de syv principper (etisk, transparent, faktabaseret, udfordrende, profitskabende, konsistent og originalt), der kan fungere som en ledetråd for den ansvarlige og bæredygtige kommunikation. Her gives også eksempler på de kommunikationsformer, som forfatterne bestemt ikke betegner som bæredygtige såsom viral markedsføring og guerilla-PR. De følgende fem kapitler er mere praktisk orienterede. I kapitel 3 introduceres læseren for eksempel for en ny analysemetode, der kan bruges til selvanalyse, hvor vægten lægges på virksomhedens kommunikationshandlinger. I kapitel 5 gennemgås en række værktøjer, der kan benyttes i den kommunikative forandringsproces, der kan skubbe virksomheden i retning af en mere bæredygtig forretningspraksis. Kapitel 4 gennemgår fire forskellige strategier for arbejdet med bæredygtig kommunikation. Et interessant kapitel, hvor der fokuseres på de mest markante strategiske udfordringer for fire forskellige typer af virksomheder; født bæredygtig, konverteret, megabrands og særlig forpligtet. Forfatterne har talt med kommunikations/CSR-ansvarlige i de fire typer af virksomheder om deres udfordringer, og deres faktiske kommunikationspraksis vurderes også via den introducerede analysemetode.

Hastværk er godt!
Bogen slutter af med et spark til den kommunikationsansvarlige, som godt kan regne med, at hvis medarbejdere og ledere begynder at tale om at ”se tiden an”, hastværk er lastværk” og udvalgsarbejde, så er organisations-forandringerne allerede mentalt skrottet. Hastværk er godt. Den kommunikationsansvarlige skal føle jorden brænde under sig og komme i sving med forandringerne. Man skal som kommunikationsansvarlig leve og ånde for at ændre kommunikationen til bæredygtig kommunikation og selv tage initiativet – jo hurtigere jo bedre. I slutningen af bogen lanceres også en sekspunkts-plan, som kan hjælpe den kommunikationsansvarlige i gang med at implementere forandrings-processen. Bogen er interessant i sit mere teoretiske grundsyn på kommunikationens fundamentalt forandrede rolle i forhold til virksomhed og omverden og samtidig praktisk anvendelig med forslag til analysemetoder og værktøjer.

Mere fra Anette

Anette Lykke Rasmussen

Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere