Konsulenthus vil træne sine 415.000 medarbejdere i bæredygtighed
Ikke alle skal være bæredygtighedsrådgivere, men alle skal kunne tale med kunderne om dagsordenen. Det skal skabe afsæt for en acceleration af indsatsen for bæredygtig omstilling.
I sidste uge lancerede rådgivervirksomheden Deloitte sit nye globale ”Sustainability & Climate learning program”, som over den næste tid skal klæde samtlige 415.000 medarbejdere i virksomheden bedre på til at tale bæredygtighed og klima med deres kunder.
For ifølge Deloittes administrrerende direktør, Punit Renjen, er der stor efterspørgsmål fra kunder, som har brug for ”…bedre information og rådgivning på bæredygtighedsemner, hvordan de forholder sig til klimakrisen og god corporate governance,” som han sagde til ESG Today.
Lanceringen var samtidig en del af startskuddet til første dag i Deloittes første globale ”Sustainability and Climate Learning Week”.
Den nye træningsindsats bygger videre på virksomhedens WorldClimate learning-program fra 2021, hvor mere end 300.000 medarbejdere gennemførte online undervisning, som gjorde dem klogere på klimakrisen generelt, hvordan Deloitte arbejder med denne - og på hvordan man selv kan fortage ansvarlige valg både hjemme og på arbejde. Dette forløb var udviklet i samarbejde med WWF.
Alle skal tale det nye sprog
Begge træningsindsatser indgår i Deloittes beslutning om at investere en milliard dollar i sin Global Sustainability & Climate-afdeling.
”Vi vil skabe det, vi internt kalder ”ESG fluency”, så alle kollegaer er klædt på til at italesætte et bredere risikobillede og sæt af forretningsmuligheder over for de kunder, de normalt arbejder med. Dermed ikke sagt, at alle med et slag er bæredygtighedsrådgivere. Men det er med til at fortælle, at vi i Deloitte insisterer på at være med til at skabe den nødvendige forandring, levere løsningerne, få andre med på rejsen og mobilisere vores økosystem, så vi kan få den nødvendige skalering, forklarer Helena Barton som er Partner i Deloitte med fokus på klima og bæredygtighed.
”Når de fleste af vores kunder møder medarbejdere, der kan tale naturligt om bæredygtighed og forretning, så kan vi gøre det klart, at det her er en dagsorden, vi vil skabe, drive, lede og finde løsninger på,” fortsætter hun.
Hvor er vendepunkterne?
En anden del af milliardinvesteringen i bæredygtighed har været etableringen af Deloitte Center for Sustainable Progress (DCSP) som tidligere i 2022 udgav rapporten ”The Global Turning Point”. Rapporten regner på, hvad henholdsvis manglende klimahandling vil koste og gode, kollektive løsninger kan skabe af værdi – globalt og fordelt på Asien, Europa, Nord- og Sydamerika og ”Afrika/Mellemøsten og øvrige”.
Hvor betydningsfuld det nye læringsprogram end er i Deloitte, så er det et godt gæt, at dets lancering trods alt blev overstrålet af noget der skete ugen før. I hvert fald hvis man er en af Deloittes 500 øverste chefer.
I den uge gav Paven for første gang audiens til en privat virksomhed. Det gjorde han, så han kunne fortælle, at i hans optik bør Deloitte, som er verdens største konsulenthus, og andre rådgivere bruge deres store indflydelse til at ”pege på valgmuligheder, der efterlader en bedre verden for fremtidige generationer”.