Lemvigh-Müller opruster med ny bæredygtighedschef
Bæredygtighed er på den strategiske agenda hos stål- og teknikgrossisten Lemvigh-Müller og rykker med ansættelsen af en ny Head of Sustainability helt tæt på forretningen.
”Lemvigh-Müller skal være den foretrukne forretningspartner for industrien, byggeriet og installationssektoren – også når det kommer til bæredygtighed. Vi skal hjælpe vores mange forskellige kunder med deres forskellige behov og skabe den bedste bæredygtige profil i branchen”.
Sådan lyder det fra Pernille Kiær, der 1. marts satte sig i Lemvigh-Müllers grønneste kontorstol som Head of Sustainability.
Op på kommandobroen, ind i kerneforretningen
Arbejdet med bæredygtighed er ikke nyt for Lemvigh-Müller, der har en lang tradition for at tage samfundsansvar. Stillingen som bæredygtighedschef er til gengæld nyoprettet. Med ansættelsen af Pernille Kiær, som refererer til Christian Herbert, der er kommerciel direktør og del af direktionen, er bæredygtighedsagendaen rykket helt op på grossistens kommandobro – og ind i hjertet af forretningen.
”Lemvigh-Müller er inde i en spændende transformationsproces, hvor bæredygtighed er prioriteret af topledelsen i den nye forretningsstrategi”, siger Pernille Kiær og fortæller, at det flugter fuldstændig med hendes tilgang. Hun har på sin karrierevej, der er blevet trådt hos DI, Arriva og De Forenede Dampvaskerier (DFD), altid arbejdet kommercielt med bæredygtighed og CSR.
”Vi skal koble bæredygtighed meget tæt til forretningen. Det handler om, at vi via vores kerneforretning skal være med til at løse de store samfundsudfordringer på en ordentlig måde, samtidig med at de initiativer, vi sætter i gang, skal give forretningsmæssig gevinst for Lemvigh-Müller”, siger hun.
Lov-tsunami på vej
Pernille Kiær ser et stort potentiale for, at Lemvigh-Müller kan vinde kommercielt på at sætte bæredygtighed øverst på dagsordenen. Der er en tsunami af nye love og krav på vej på området for CSR og bæredygtighed, som alle virksomheder skal forholde sig til. Bæredygtighed bliver licence to operate, forklarer hun og siger:
”Vores kunder efterspørger i højere og højere grad bæredygtige produkter, løsninger og serviceydelser og også vores ekspertise på området – de vil gerne have vores hjælp til den bæredygtige omstilling og til at blive gearet til de nye krav”.
Fokus på bæredygtig adfærd
Måden Lemvigh-Müller skal skabe værdi for kunderne og gøre en konkret forskel - til gavn for samfundet, miljøet og klimaet - er fx gennem grønne produktlinjer, klimavenlige vareleverancer og bæredygtige emballageløsninger. Også mere bæredygtig adfærd er et fokusområde for Lemvigh-Müller:
”Vi har for nylig taget et stort skridt indenfor grøn distribution, hvor vores tekniske leverancer bliver leveret på fossilfri HVO100-biodiesel. Men vi nøjes ikke med at skifte brændstof. Vi er også i tæt dialog med vores kunder om muligheden for at samle leverancerne, så lastbilerne kører færre km. Det er et helt konkret eksempel på, hvordan man med en mere bæredygtig adfærd kan nedbringe CO2-udslippet, og det hjælper vi også vores kunder med”, siger Pernille Kiær.
Udvikling forude!
Der er mange spændende initiativer i støbeskeen hos Lemvigh-Müller på området for bæredygtighed allerede, fortæller hun, der er i fuld gang med at danne sig et overblik:
”Der er basis for at udvikle området meget mere – særligt på det strategiske niveau, og jeg glæder mig til for alvor at komme i gang med at udvikle og eksekvere på en stærk CSR- og bæredygtighedsstrategi, der understøtter Lemvigh-Müllers forretningsstrategi, og de behov, som vi ser i de forskellige markeder”.
Om Pernille Kiær
Pernille Kiær er 42 år og uddannet Cand. Pæd. Ant. fra Aarhus Universitet. Hendes karriere tog sin begyndelse i 2008 hos DI, og hun har siden arbejdet med forretningsudvikling, mangfoldighed, socialt ansvar, CSR og bæredygtighed hos DI, Arriva og De Forende Dampvaskerier. Privat bor hun i Dragør, er gift og har to børn.