22.04.2012  |  Kommunikation

Mærker er en kæmpe markedsføringsudgift

De frivillige mærkningsordninger for indeklima er i realiteten en stopklods for import/eksport, fordi andre landes mærker ikke accepteres af køberne.

Det er ikke så ligetil at sælge tæpper til det europæiske marked. Der er ingen international indeklimamærkning, heller ingen myndighedsautoriserede nationale mærkninger, men i forhold til markedet har de frivillige nationale mærker samme status, som havde de haft et myndighedsstempel.

En af de producenter, som har oplevet konsekvenserne af manglende fælles mærkning af indeklima, er den multinationale tæppeproducent Interface FLOR, der sælger sit produkt til virksomheder.

Interface FLOR, som har hovedsæde i Californien, er ofte blevet både berømmet og prisbelønnet for sin pionerstatus inden for CSR og lægger stor vægt på, at deres produktion ikke skader klima og miljø, samt at produkterne ikke skader de mennesker, som skal ”være i stue med” med dem.

Læs også: Indeklima så det kan mærkes

”Da GUT (det tyske indeklimamærke for tæpper, red.) kom i begyndelsen af 1990’erne, valgte vi at få vores tæpper mærket med det for at lette adgangen til det europæiske mærke, I dag er der mange, mange mærker, og ingen af dem er gratis. Skulle vi have dem alle sammen, ville det være en kommerciel forhindring,” siger Interface FLOR’s president og CEO, Lindsey Parnell.

Om Interface FLOR

InterfaceFLOR er kendt som bæredygtighedspioner - igangsat af virksomhedens stifter Ray Andersson allerede tidligt i 1990'erne. Det såkaldte Mission Zero skal helt eliminere virksomhedens miljøpåvirkning. Interface producerer tæppefliser, som kan udskiftes enkeltvis, så slid ikke nødvendiggør helt nye tæpper.
Alle brugte tæpper genanvendes gennem programmet Reentry 2.0.

I Danmark er tæpper, ifølge Parnell et ”hårdt marked” på grund af vores begejstring for trægulve. Og har man ikke det danske mærke, vil virksomhederne ikke købe, så i dag er Interface FLOR alligevel i gang med at få godkendt sine tæpper af Dansk Indeklima Mærkning, men det sker kun, fordi virksomheden føler sig presset til det. Lindsey Parnell mener fortsat, at de øvrige europæiske lande burde acceptere det tyske mærke.

Læs også: Miljøcertificering tjener sig hjem øjeblikkeligt

Selvom en europæisk aftale om accept af andre landes mærkningsordninger er på vej, er han fortsat ikke overbevist om, at det får en reel betydning.

”Mærkningsordningerne er kommercielle foretagender, så vi må vente og se, om de nationale mærkningsordninger accepterer hinandens mærker, eller om de vælger at beskytte deres forretning,” siger Lindsey Parnell.

Mere fra Kristina

Kristina Øby Pedersen

  • CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning
Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere