28.01.2022  |  Klima, miljø og energi

"Man kan kun komme for sent i gang"

Erfaringerne fra 50 SMV'ers arbejde med at blive klimaklar er afsluttet. Nu skalerer man projektet op. Virkelig meget op.

Man hører jævnligt om nogen, der inviterer til et, men som på dagen overrasker deres gæster med, at det er noget andet og meget større de fejrer. Som i: ”Vi troede, vi skulle til børnefødselsdag, og så var det i virkeligheden deres bryllup!”

Sådan en overraskelse gav DI til deltagerne i konferencen ”Klimaklar SMV” d. 26. januar 2022, der var lanceret som en afslutningskonference for et projekt, hvor 50 SMV’er har fået hjælp til at lave et baseline-klimaregnskab og en CO2-reduktionsplan baseret på deres planer og forventninger frem til 2030. De har også fået rådgivning og sparring om grøn markedsføring og kommunikation.

Det vender vil tilbage til. For midt i arrangementet stod DI, Industriens Fond og Klimapartnerskabet for Produktionsvirksomheder pludselig klar med slør, buket og ringe.

De er nemlig gået sammen om et nyt projekt: Klimaklar Produktionsvirksomhed, hvor samtlige danske produktionsvirksomheder over de næste tre år skal have kortlagt deres belastning af klimaet i tråd med at sektoren har sat sig for at skabe verdens første klimaneutrale produktionsindustri i 2030.

12.500 virksomheder skal med
I praksis betyder det, at 12.500 danske industrivirksomheder skal have kortlagt deres klimaaftryk og hjælpes til helt konkret at opstille realistiske klimamål. Arbejdet vil blive drevet gennem DI,og forløbet vil i høj grad duplikere de gode erfaringer fra Klimaklar SMV. Om end man er nødt til at arbejde anderledes i et projekt med op til 12.500 deltagende virksomheder. F.eks. ved langt større brug af digitale værktøjer. Startskuddet er til gengæld gået, så alle interesserede virksomheder – og ikke kun DI’s medlemmer – kan melde sig til her. Hvad det indebærer for den enkelte virksomhed kan ses på dette faktaark fra DI.

”Det kræver, at vi kan få hele produktionsindustrien med. Det handler meget konkret om, hvad der giver mening for den enkelte virksomhed, for vi skal jo ikke ødelægge vores konkurrenceevne i morgen,” siger Kim Fausing, topchef i industrikoncernen Danfoss og formand for Klimapartnerskabet for Produktionsvirksomheder til Vejle Amts Folkeblad.

Begejstrede erfaringer
Det er Stig Krogh Pedersen helt enig i. Han er direktør for virksomheden Elektro-Isola, som deltog i det netop afsluttede forløb for 50 virksomheder.

”Vi opdagede f.eks. at den udskiftning af vores bilpark til grønne biler, vi var gået i gang med, kun ville levere en reduktion på 6 tons ud af de 13.716 tons CO2 virksomheden udleder om året,” fortalte han på scenen i DI’s bygning onsdag d. 26. januar.
Elektro-Isola holder fast i elbilerne, men har ellers flyttet deres fokus til effektiviseringsprojekter og dialog med leverandører om materialer, som kan levere langt mere klimaeffekt for pengene.
Stig Krogh Pedersen har kun gode ting at sige om at gå igennem processen med at blive klimaklar.

”Før vi gik i gang, opfattede vi det lidt som et monster, men det viste sig at vi allerede havde de nødvendige data i huset, og i dag er det en ret overskuelig opgave,” sagde han.

I dag har Elektro-Isola endda et Science Based Target initiative-godkendt reduktionsmål – som nr. 49 i Danmark, hvilket de oplever som vigtigt i forhold til deres kunder. Ifølge Vejle Folkeblad gav projektet også anledning til at virksomhedens ejere godkendte investeringer på 10 millioner kroner i energioptimeringer.

I det hele taget var der kun begejstring at spore hos de fire deltagere fra det oprindelige projekt, som var på scenen d. 26. januar.

Det fælles budskab fra de fire virksomheder i panelet var, at man kun kan komme for sent i gang, og at det at få styr på data og dermed få overblik giver nogle helt nye muligheder for at gå i gang, der hvor det kommer til at gøre en forskel. Flere virksomheder var f.eks. gået i gang med at re-designe produkter. Muligheden for at tage de rigtige beslutninger vækker begejstring, fordi virksomhedslederne så kan passe på deres forretning – og på planeten, som blev understreget flere gange.

Både konkurrenceevne og hensyn til planeten tæller
I argumenterne for Klimaklar Produktionsvirksomhed lægges der især vægt på fremtidssikringen af både virksomheder og samfund:

”Vi skaber helt konkret grøn omstilling i virksomhederne. Der er mange store udfordringer for virksomhederne, men her får de assistance til at gennemføre en grøn omstilling af produktionen samtidig med, at de bevarer deres konkurrencekraft. Det er afgørende for klimaet, for virksomhederne og for vores fremtidige velstand,” siger Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i Dansk Industri.

Han bakkes op af Thomas Hofman-Bang, adm. direktør i Industriens Fond, som har hevet 40 millioner kroner op ad pengekassen til projektet:

”Den grønne omstilling er afgørende, hvis produktionsvirksomhederne skal bevare deres konkurrencekraft. Den omstilling skal først og fremmest komme fra virksomhederne selv, men med det nye projekt får samtlige danske produktionsvirksomheder nu en stor hjælpende hånd til at komme i gang med processen.”

Drivkraften for mange af industrivirksomhederne er, at deres kunder er begyndt at stille krav om det. De krav er til gengæld drevet af et nyt og voksende fokus på at forstå sin klimapåvirkning i hele værdikæden. Thomas Hofman-Bang fortæller da også til Vejle Folkeblad, at arbejdet med at reducere sit klimaaftryk ikke bare er en konkurrenceparameter, det kan også være en grund til at blive fravalgt som leverandør, hvis man ikke er kommet med på den grønne omstilling.

Og det er der alligevel 40 procent af virksomhederne, der ikke helt er, fordi de ikke har konkrete planer for at mindske deres klimaaftryk. Det viste en Voxmeter-måling fra begyndelsen af 2022.

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere