For få og for dårlige ESG-data forhindrer fremskridt
Afstanden mellem plan og handling inden for bæredygtighed er en dokumenteret udfordring for mange virksomheder. Den kløft kan kun lukkes, hvis der er gode data at skabe forandring ud fra.
Hvorfor er data så vigtige?
Læser man bidragene til temaet "Sæt tal på klimaet", kan man se, at fokus på data akut er drevet af kravene i ny lovgivning. Ikke kun CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), men også krav om miljødeklarationer på materialer til f.eks. byggesektoren, krav i det kommende: Ecodesign Direktivet og ikke mindst Green Claims Direktivet.
Lige så vigtigt er virksomhedernes egne ønsker og mål for at nedbringe deres CO2-udledninger. Det emne tages der hånd om i artiklen Forstå dine klimaudledninger og styrk din forretning, mens En LCA gør dig ”sindssygt meget klogere på dit produkt” og hjælper dig til at træffe bedre beslutninger bliver endnu mere konkret i sin forklaring af, hvordan netop livscyklusanalyser bidrager til god klimaledelse.
Partnerne kommer ligeledes med gode råd til, hvordan virksomhederne kan gribe deres indsats for at få bedre klimadata an. Det kan handle om at integrere dataindsamlingen i virksomhedens eksisterende finansløsning, hvilke spørgsmål man skal stille, før man bestiller en livscyklusanalyse, hvordan man overhovedet beregner sit aftryk og meget andet.
Masser af planer, meget mindre fremdrift
Hvis man har brug for endnu mere krudt til sin fortælling om, hvorfor der skal investeres i data, så kan man vende blikket mod rapporten ”The ESG data conundrum” udgivet i foråret 2023 af IBM’s tænketank Business Value Insights. Hovedkonklusionen i den er, at manglen på gode data er en hovedårsag til, at der kan være endog meget langt mellem målsætninger og resultater inden for ESG.
For mens 95 procent af virksomhederne har det, rapporten kalder ESG strategier, er det kun 41 procent, der siger, at de gør fremskridt i forhold til deres målsætninger og kun 10 procent melder om væsentlige fremskridt.
Det er et problem, forklarede en af personerne bag rapporten, Elisabeth Goos fra IBM, da hun talte ved Sustainable Reporting konferencen i London d. 6. september 2023. Fordi ”data er hvor forandring begynder”, som der stod på skærmen ved siden af hende.
”Virksomhedsledere mener bredt set, at ESG ikke blot er en vigtig strategisk udfordring, men også en decideret mulighed for at øge virksomhedens salg. Men kun 20 procent af forbrugerne stoler på de udsagn virksomheder kommer med om miljømæssig bæredygtighed. For blot to år siden var det tal 50 procent. Så det er virkelig problematisk for virksomhederne, hvis de ikke kan dokumentere deres påstande,” sagde Elisabeth Goos.
Hvordan er data et problem?
Ifølge de 2.500 virksomhedsledere i 34 lande, som indgår i undersøgelsen, bærer manglen på gode data en god del af ansvaret for de træge fremskridt mod målsætningerne. Skarpt forfulgt af lovgivning, kunder og rod i standarder, men alligevel – der skal data til.
Zoomer man ind på hvilke problemer, man oplever, forbundet med data, kan det opsummeres med i to ord: kvalitet og tilgængelighed. Det sidste fordi en del data stadig ligger i excel-ark el. håndskrevne noter alle mulige steder i organisationen. Eller afhænger af input fra samarbejdspartnere eller blot kollegaer i forskellige dele af verden. Kvalitet, fordi forudsætninger og kriterier for opgørelsen af forskellige data-punkter ikke er på plads.
Bliver også en compliance-udfordring
Ikke overraskende handlede en god del af rapporteringskonferencen i London om CSRD-krav og hvordan man kan arbejde med at leve op til dem. Fra virksomhederne på scenen var den enstemmige melding, at selvom man har arbejdet med rapportering i mange år, så har man på nuværende tidspunkt kun adgang til et sted mellem 50 og 70 procent af de data, man har brug for, hvis man skal leve op til reglerne.
Derfor kan det måske berolige mange, at Richard Barker, en ledende figur i udviklingen af de internationale standarder for bæredygtighedsrapportering (ISSB) i en paneldebat understregede, at hverken markedet eller lovgivere forventer perfektion nu og her:
”Vis os hvad I har, og vær ærlige om, hvor gode jeres data er nu og her, og hvordan I arbejder med at forbedre dem. Det er, hvad god rapportering er i dag,” sagde han.