Markedsføring
22.01.2025CSR.dk
Forbrugerombudsmanden politianmelder flyselskabet KLM for vildledende udsagn om bæredygtighed
Anmeldelsen omhandler en reklame anvendte KLM udsagn om bæredygtighed, der efter Forbrugerombudsmandens opfattelse gav forbrugerne et indtryk af, at det medførte større klima- og miljømæssige fordele at flyve med KLM, end det faktisk medførte.
23.02.2024CSR.dk
Zalando laver om i deres bæredygtighedskommunikation
Efter dialog med bl.a. Forbrugerombudsmanden i Danmark har Zalando forpligtet sig til at ændre sin markedsføring. Virksomheden kommer fremover til at bruge konkrete udsagn i stedet for generelle bæredygtighedsikoner og bæredygtighedsudsagn.
12.05.2023CSR.dk
To elforhandlere får næse for vildledende markedsføring
To elhandlere har markedsført produkter med, at CO2-udledningen ved kundernes elforbrug kompenseres gennem skovrejsningsprojekter. Projekternes klimaeffekt var dog utilstrækkelig og markedsføringen derfor vildledende, vurderer Forbrugerombudsmanden.
14.03.2023CSR.dk
Stikprøve: Stribevis af aktører kalder bygninger bæredygtige og klimavenlige – men uden hold
En stikprøve foretaget af Byrummonitor og Danwatch viser, at mere end hver anden hjemmeside for 20 bygherrer bruger grønne termer i omtalen af deres bygninger. Det er i strid med markedsføringslovgivningen, vurderer en professor og en jurist fra Forbrugerrådet Tænk.
23.01.2023CSR.dk
Rapport: Seks typer greenwashing afspejler et komplekst problem
I en ny undersøgelse bliver der flaget med rødt for at gøre opmærksom på det stigende brug af greenwashing. Rapporten sætter fokus på seks typer, der kun gør det mere vanskeligt at gennemskue, om markedsføringen runger hult eller ej.
Udgiver
Copyright 2023