Marketingfolk skal have styr på forsyningskæden

Ethical Corporation: I en tidsalder, hvor sociale medier og krav om gennemsigtighed får stadig mere magt, er marketingfolk nødt til at tage ansvar for, hvordan deres ”brands” håndteres på rejsen gennem forsyningskæden.

08.08.2011

CSR.dk

Før internettet og de sociale mediers tid havde marketingsfolk generelt stor kontrol over, hvad forbrugerne fik at vide om deres brands. Selvom pressen fangede meget, blev en hel del ikke opdaget, men i dag er virkeligheden en anden, og sociale platforme som Facebook og Twitter spreder informationer om virksomheders handlinger som steppebrænde i det virtuelle univers. Marketingfolk kan derfor ikke længere ignorere, hvordan deres brands ”opfører sig" på rejsen fra råmateriale til færdigt produkt eller service, skriver Ethical Corporation.

Hvis marketingfolkene ikke tager ansvar for, at formidlingen af et produkts egenskaber stemmer overens med, hvad der sker med et produkt på rejsen gennem forsyningskæden, vil de sociale medier helt sikkert gøre det. Og dét kan koste virksomhedere dyrt, lyder budskabet. Forbrugere stiller nemlig krav til virksomhederne om gennemsigtighed, og de vælger ofte brands, fordi de stoler på, at de lever op til det, de siger. Dét, at markedsføre sig på for eksempel at være god mod miljøet uden at understøtte det med konkrete handlinger kan undergrave forbrugernes tillid.

I en kronik i Ethical Corporation anbefales det derfor, at virksomheder uddanner deres markedsføringspersonale, så de kender til produktets eller brandets vej gennem forsyningskæden. Virksomheden skal sørge for, at betingelserne for, at det kan lade sig gøre, er til stede - for eksempel gennem samarbejdsprojekter mellem marketingfolk og de såkaldte ’supply chain managers’.

- SRR

Anlægsgartner Gottlieb A/S

Sponseret

Ubehandlet jord, harpet muldjord, FFL-jord eller Allétræsmuld?

SUSTAINX ApS

Sponseret

Gap-analysen: Et vigtigt skridt mod CSRD-rapporteringen

Relateret indhold

21.11.2024CSR.dk

Nyt projekt vil kortlægge plastforurening

21.11.2024CSR.dk

Slagsmålet mellem Ben & Jerry’s og deres ejere Unilever blusser op på ny

14.11.2024CSR.dk

Globale fragtkunder vil skabe grønne shipping-løsninger

13.11.2024NGUVU

Sponseret

Kvindelige kaffebønder øger indtægten takket være danske kaffedrikkere

07.11.2024Etisk Handel Danmark

Sponseret

Indkøbsafdelingen kan udgøre en alvorlig forretningsrisiko

05.11.2024Compass Group Danmark A/S

Sponseret

Compass Group bliver medlem af ONE\THIRD: Sammen om en grønnere værdikæde

04.11.2024Fristads Kansas

Sponseret

Fristads udvider sit bæredygtighedstilbud med REACT

01.11.2024Daka Denmark A/S

Sponseret

Daka ReFood åbner fabrik på Sjælland

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
FSR - danske revisorer
Uddannelse
Nye roller og ESG kontroller for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med vurdering af risici og kontroller inden for bæredygtighed - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og indsigt i den måde I kan gribe arbejdet an på ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

FSR - danske revisorer
Uddannelse
Bæredygtighed for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med bæredygtighed og ESG - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og ny indsigt i de krav CSRD stiller til store selskabers rapportering om bæredygtighed ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser.

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

MäRK
Kursus
Impact Manager

Join the Impact Manager program in Copenhagen to lead your company towards a sustainable future. Become an expert in B Corp tools and connect with a community of change-makers dedicated to helping businesses measure what matters and improve their impact.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Copenhagen

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Sustainability Management i praksis - Efterår 24 i Aarhus

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

06.11.2024

Tid

09:00

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2, 8000 Aarhus C

Bureau Veritas
Kursus
Intro til CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Bureau Veritas Business Academy, Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Sustainability Management i praksis - Efterår 24 i København

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

12.11.2024

Tid

09:00

Sted

Tivoli Hotel og Congress Center, Arni Magnussons Gade 2 1577 København V