Marketingfolk skal have styr på forsyningskæden
Ethical Corporation: I en tidsalder, hvor sociale medier og krav om gennemsigtighed får stadig mere magt, er marketingfolk nødt til at tage ansvar for, hvordan deres brands håndteres på rejsen gennem forsyningskæden.
Før internettet og de sociale mediers tid havde marketingsfolk generelt stor kontrol over, hvad forbrugerne fik at vide om deres brands. Selvom pressen fangede meget, blev en hel del ikke opdaget, men i dag er virkeligheden en anden, og sociale platforme som Facebook og Twitter spreder informationer om virksomheders handlinger som steppebrænde i det virtuelle univers. Marketingfolk kan derfor ikke længere ignorere, hvordan deres brands ”opfører sig" på rejsen fra råmateriale til færdigt produkt eller service, skriver Ethical Corporation.
Hvis marketingfolkene ikke tager ansvar for, at formidlingen af et produkts egenskaber stemmer overens med, hvad der sker med et produkt på rejsen gennem forsyningskæden, vil de sociale medier helt sikkert gøre det. Og dét kan koste virksomhedere dyrt, lyder budskabet. Forbrugere stiller nemlig krav til virksomhederne om gennemsigtighed, og de vælger ofte brands, fordi de stoler på, at de lever op til det, de siger. Dét, at markedsføre sig på for eksempel at være god mod miljøet uden at understøtte det med konkrete handlinger kan undergrave forbrugernes tillid.
I en kronik i Ethical Corporation anbefales det derfor, at virksomheder uddanner deres markedsføringspersonale, så de kender til produktets eller brandets vej gennem forsyningskæden. Virksomheden skal sørge for, at betingelserne for, at det kan lade sig gøre, er til stede - for eksempel gennem samarbejdsprojekter mellem marketingfolk og de såkaldte ’supply chain managers’.
- SRR