19.10.2015  |  Klima, miljø og energi

Med økologi højt på dagsordenen

Indhold fra partner Hvad er dette?

Økologi kan blive Danmarks nye, stærke brand, hvis vi handler nu. Men der er en slange i Paradis. Det er en af de markante holdninger, der står til debat på Responsible Food-konferencen d. 26. november

Rikke Lundsgaard er agronom og fremtidsoptimist. Ikke at der ikke er udfordringer nok, eller at de er blevet mindre. Nej, slet ikke, men vi har mulighederne, og vi skal bare lære at række ud efter dem og bruge dem rigtigt. Økologi er en af disse muligheder, og Danmark står i en særdeles gunstig position, for det er vi verdensmestre i. Griber vi chancen nu og nedbryder barriererne, har den grønne omstilling potentialet til at blive en ny bevægelse, som andelsbevægelsen blev det i sin tid.
 
Som landbrugspolitisk seniorrådgiver i Danmarks Naturfredningsforening har Rikke Lundsgaard om nogen fingeren på den økologiske puls. Det må ikke misforstås sådan, at hun er ubetinget økologibegejstret, men hun ser det som det bedste middel, som sol og måne står i dag: ”Økologi er ikke hele løsningen! Det er en pakkeløsning, som er langt bedre end den konventionelle drift. Der er enorme miljø- og klimaproblemer knyttet til landbrugsproduktionen i dag. Dansk landbrug er et af de mest intensive, og over 55 % af den danske jord pløjes, gødes og sprøjtes hvert år. Landbruget er den største udleder af CO2 og CO2-ækvivalenter, og der er nærmest ikke plads til naturen længere. Økologi giver bedre biodiversitet og mindre klimapåvirkning. Vi skal ikke bare tage jord væk fra ploven, men vi skal forbedre den måde, vi bruger den på. Økologien er en af de vigtige brikker for det bæredygtige samfund, men den skal også forbedres, så der f.eks. ikke dør så mange smågrise og produktiviteten skal sættes op.”
 
Økologi det nye ’Lurpak’ ®
Med sine 125.000 medlemmer er Danmarks Naturfredningsforening Danmarks største natur- og miljøorganisation, og med sine godt 100 år på bagen nok også ældste. Foreningen vil ”et bæredygtigt og grønt Danmark med en rig natur og et rent og sundt miljø til gavn og glæde for os alle – også i fremtiden”, og når det gælder vores arealanvendelse skal det ske gennem to veje: flere arealer skal overgå til natur, og de økologiske landbrug skal fremmes. Målet er faktisk 100 % økologisk produktion inden 2040. Og det kan sagtens lade sig gøre, mener Rikke Lundsgaard:
 
”Fortsætter vi ad den vej, vi går nu, bliver vi alle fattigere, og vi taber i konkurrencen til de lande, hvor varerne kan produceres langt billigere, end vi kan, fordi deres lønninger og miljøkrav og så videre er meget dårligere. Det samme skete i slutningen af 1800tallet, hvor hveden flød ind i Europa fra USA og de sorte ukrainske jorde. Modtrækket fra de danske landmænd dengang var smart og fremsynet, for de gik sammen i andelsbevægelserne og lagde om til kød og mejeriproduktion. Vi blev så gode til det, at Danmark blev det gode varemærke. Økologi kan blive det nye ’Lurpak’ til gavn og glæde for os alle sammen. Hver gang vi handler økologisk er vi jo med til at styrke den udvikling. Økologi er så dejligt konkret, og det er derfor, det er blevet så stor en succes. Du får dejlige varer med hjem, og du kan spise med god samvittighed. Økologi er i dag blevet hverdagsmad for mange.”
 
Bankerne den egentlige forhindring
Får du nu den tanke, at Rikke Lundsgaard og med hende Danmarks Naturfredningsforening ser landmanden og landbruget som den træge og dorske modstander af omlægningen til økologi, så tager du fejl. Rikke Lundsgaard mærker tydeligt en stor vilje til at tage de nødvendige skridt; landmanden vil gerne. Det er bankerne, investeringsselskaberne og ejendomsmæglerne, som er den egentlige forhindring for, at bølgen kan ride hen over landet:
 
”Landmanden kan jo se, der sker noget. De får rigtigt gode priser for den økologiske mælk, mens den konventionelle rasler ned. Men bankene har smækket kassen totalt i. Finanstilsynet er efter dem, og de ryster i bukserne. Selv om du har nok så gode regnskaber og solid opsparing, er du landmand, har du ikke en chance for at låne. Bankerne har simpelthen ikke fattet, at vi står i pole position, og det økologiske marked vokser med 12 % på verdensplan! Alligevel kan en landmand ikke låne penge til en så simpel investering som at få sine køer på græs. Det haster virkelig at få låst op for den situation.”
 
Rikke Lundsgaard ser dog et enkelt lys over landet: AP Pension er gået foran sine kollegaer i den ellers tøvende sektor og køber landbrug op for at forbedre driften i en mere bæredygtig retning.
 
Rikke Lundsgaards skarpe holdninger kan opleves i en debat med lige så skarpe panelister på Responsible Food konferencen d. 26. november. Det handler om dagsordener for ansvarlighed inden for fødevaresektoren, og Danmarks Naturfredningsforening giver her deres bud sammen med Landbrug & Fødevarer, Horesta og Fødevareforbundet NNF. Debatten styres af Jonas Giersing, direktør i Fairtrade Mærket.
 
Foruden paneldebatten byder konferencen på gæstetalere, interaktive seminarer, markedsplads og stribevis af virksomheders egne cases. Konferencen finder sted i Natur & Biovidenskabelig Fakultets festauditorium på Bülowsvej, Frederiksberg. Læs mere og tilmeld på www.csr-link.dk.

Tags: CSR LINK

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere