Nem jordhåndtering med JordWeb
Miljøvirksomheden RGS90 og ingeniørvirksomheden Grontmij | Carl Bro står bag www.jordweb.dk, som gør det nemt og hurtigt at anmelde og anvise flytning af jord i overensstemmelse med de nye, stramme bestemmelser i Jordforureningsloven. Værktøjet anvendes allerede af 22 kommuner og endnu 40 interesserer sig for at bruge systemet.
I Danmark har lovgivningen i en årrække sigtet på at gøre håndtering af jord miljømæssigt gennemsigtig og forsvarlig. Det gældende regelsæt er løbende blevet ændret og tilpasset for at sikre, at alt blev behørigt registreret. Ifølge Jordforureningsloven fra 2006 anses al jord i byzoner som udgangspunkt for lettere forurenet. Fra 2008 skal flytning af jord fra byområder anmeldes til kommunen og godkendes. I den forbindelse skal kommunerne sikre, at anmeldelse af jord kan ske elektronisk.
Frigivelse af ressourcer
Entreprenører og rådgivere har længe været vant til, at proceduren for jordhåndtering medførte ekstra omkostninger og øget tidsforbrug. Men nu er der fundet en løsning, som kan frigive de mange ressourcer, der anvendes til jordhåndtering hos såvel anmeldere som kommuner, transportører og jordmodtagere Det er miljøvirksomheden RGS90, som i samarbejde med Grontmij | Carl Bro har udviklet et simpelt, internetbaseret værktøj, www.JordWeb.dk.
Et job for fru Hansen
Ideen bag JordWeb er ganske enkelt den, at jordflytning skal være et job for fru Hansen og ikke en højt betalt ydelse fra rådgivende ingeniører eller entreprenører, fastslår miljø- og markedschef Jens Arre Nord, RGS90. Han forklarer: JordWeb er opstået som en reaktion på de nuværende besværlige og langsomme arbejdsgange. Indtil nu er kommunikationen udelukkende foregået gennem telefonopkald og afsendelse af dokumenter med almindelig post eller fax. For det meste skal de samme informationer sendes flere gange frem og tilbage. Det giver selvsagt en administrativt meget tung sagsgang.
Gratis for kommunerne
RGS90 stiller JordWeb vederlagsfrit til rådighed for kommunerne og har samtidig forpligtet sig til at opdatere systemet, hvis der sker ændringer i lovgivningen som revision af anmeldebekendtgørelsen. Kommunerne afholder dog selv udgifter til hosting og diverse services i forbindelse med systemet, der er fuldstændigt ens i alle kommuner. Mange kommuner har allerede fra begyndelsen vist stor interesse for det tidsbesparende og effektive web-værktøj, som p.t. er implementeret i 22 kommuner.
Mange sparede ressourcer
Blandt dem, der har taget JordWeb i brug, er Odense Kommune, hvor sagsbehandler Jane Immerkær, afdeling for Natur, Miljø og Trafik, roser systemet: Vi havde en forventning om, at de nye regler om områdeklassificering og anmeldelse om jordflytning ville resultere i mange flere anmeldelser end hidtil. Vi så et stort behov for at smidiggøre anmeldelsessystemet både for anmelder, kommunen og modtageanlæg. Derfor besluttede vi at implementere JordWeb, og det har vist sig at være en god løsning for alle parter. På årets første fem måneder har vi modtaget 270 anmeldelser om flytning af jord, heraf de 250 via JordWeb. Så vi har allerede sparet meget papir, scanninger og mails. Systemet er nemt at anvende, meget driftssikkert, og langt de fleste anmeldelser anvises fra dag til dag. Vi har selvfølgelig ønsker til forbedringer af systemet, og indtil videre har Grontmij-Carl Bro samt RGS90 været meget indstillet på at indfri ønskerne. Vi glæder os til at se resultatet.
Bedre kommunikation
Gennem jordweb har den enkelte bruger adgang til en række relevante informationer. Det gør det muligt for en bygherre eller transportør hurtigt og enkelt at gennemføre en anmelde af jordflytning. Samtidig har kommunens sagsbehandler mulighed for at se anmeldelserne, som er baseret på de registrerede oplysninger, på en simpel og overskuelig måde. Kommunikationen mellem de involverede parter er forbedret ved brug af automatisk genererede e-mails, som udsendes hver gang, der registreres nye anmeldelser og anvisninger. Der sendes først en e-mail til modtageren og transportøren, når kommunen har godkendt anvisningen fra modtagelokaliteten. Derudover sendes e-mails til kommunen, når jorden er modtaget, og sagen lukkes. Løsningen indebærer også en funktionalitet til opsætning af modtageanlæg og transportører samt brugerprofiler og rettigheder.
En stor fordel ved JordWeb er, at jordejeren kan følge sin ansøgning, og der hele tiden er styr på den seneste version af alle dokumenter. Kommunen får elektroniske data, som kan lægges direkte ind i de relevante opbevaringssystemer. Også jordmodtageren er fuldt informeret og kan enkelt og hurtigt levere dokumentation for modtaget jord til kommunen.
Nye løsninger på jordhåndtering
Fremtidens jordhåndtering vil omfatte en øget brug af bæredygtige løsninger, hvor energiforbrug og den total miljøbelastning bliver udslagsgivende for håndteringsreglerne.
Grontmij | Carl Bro har udviklet IT-baserede værktøjer til optimal jordhåndtering, hvoraf JordWeb er det seneste skud på stammen. Løsningerne omfatter altid screening af markedets muligheder for genanvendelse af jorden, herunder om sortering af jordvolumen i flere fraktioner kan medføre den samlet set bedste løsning for både jordejer og jordmodtager.
De nyligt iværksatte regler for områdeklassificering og bekendtgørelse om prøvetagning af forurenet jord har medført nye udfordringer, som kalder på anvendelse af helhedsløsninger for at sikre den optimale håndtering af jorden i bygge- og anlægsprojekter.Grontmij | Carl Bro kan gennemføre en indledende screening af dine erhvervsmæssigt udnyttede ejendomme og tilbyder en gratis screening som indgang til at få styr på planlægningen, som f.eks. en gennemarbejdet jordhåndteringsplan eller en ansættelse af ejendomsværdien.
www.miljohorisont.dk/vand