11.11.2022 | Samfund
Nu kan du gå til lægen, når du handler dagligvarer i Min Købmand
Indhold fra partner Hvad er dette?
Som den første dagligvarekæde i Danmark lancerer Min Købmand et nærhedskoncept, hvor borgere i Danmarks mindre byer får adgang til fremskudt borgerservice, digital lægekonsultation og andre offentlige ydelser, når de er ude at handle. Konceptet testes i ø
Som den første dagligvarekæde i Danmark lancerer Min Købmand et nærhedskoncept, hvor borgere i Danmarks mindre byer får adgang til fremskudt borgerservice, digital lægekonsultation og andre offentlige ydelser, når de er ude at handle. Konceptet testes i øjeblikket hos købmand Matias Paaske i Østerild, der ligger 13 km. nordøst for Thisted.
Borgerne i landdistrikterne er dem, der har den største afstand til offentlige serviceydelser. Og afstanden er kun blevet større i løbet af de seneste ti år. Ifølge en analyse fra 2022 foretaget af Damvad Analytics, ville borgere i gennemsnit have over 10 km til den nærmeste dagligvarebutik, hvis ikke der lå en lokal købmand i nærområdet. Nu vil dagligvarekæden, Min Købmand, også bringe offentlige ydelser tættere på borgerne med konceptet NærVelfærd, hvor borgerne i private rammer kan tilgå en række digitale, offentlige platforme, heriblandt digital lægekonsultation, i deres lokale Min Købmand. Personalet i butikken står sågar klar til at hjælpe med at bruge de forskellige funktioner, hvis borgerne har brug for det.
- Vi tror, at NærVelfærd kan gøre en enormt stor forskel for særligt ældre og udsatte borgere, men også for travle familier, der kan bruge mindre tid på transport og mere tid sammen. NærVelfærd skal være med til at skabe liv og udvikling i de mindre samfund, vi er en del af. Når de vigtigste offentlige ydelser er tilgængelige i lokalområdet, bliver byen mere attraktiv. Lige nu tester vi i én butik, men vi håber at udbrede konceptet til flere butikker, hvor der er et behov, siger Esben Keller, kædedirektør for SPAR, Min Købmand og Let-Køb. Han fortsætter:
- Det er vi meget stolte af at kunne være med til, for vi er meget mere end butikker, hvor man handler ind. Vi er et lokalt omdrejningspunkt. Det ønsker vi også at være i fremtiden.
For knap et år siden lancerede Dagrofa et samfundsløfte, som annoncerede, at koncernen vil åbne dagligvarebutikker i byer med mindst 600 indbyggere, hvis der er den nødvendige lokale opbakning.
Udmeldingen om samfundsløftet for knap et år siden medførte en stigende interesse fra borgere i hele Danmark for at få en lokal dagligvarebutik til nærområdet. NærVelfærd konceptet er næste skridt mod yderligere styrkelse af lokalsamfundene.
NærVelfærd-konceptet består konkret af en kabine, hvor man i kendte og trygge rammer kan få adgang til bl.a. Borger.dk, Sundhed.dk og e-Boks og f.eks. få en videokonsultation med sin læge. Personalet i Min Købmand Østerild står også klar til at hjælpe, hvis man er i tvivl om, hvordan boksen bruges eller man gerne vil have hjælp til at bruge de offentlige ydelser.
Hos Landdistrikternes Fællesråd er man også positivt stemte overfor det nye tiltag i Østerild.
- Vi ved, at der i landdistrikterne er forholdsvis flere ældre og svage, som ikke har god digital adgang hjemme, eller er tryg ved at bruge digitale selvbetjeningsløsninger. Samtidig er afstanden til borgerserviceafdelinger i kommunerne blevet store, og busbetjeningen dårligere, så derfor er det rigtig godt, at man hos købmanden i Østerild nu laver faciliteter til at kunne koble på offentlige digitale løsninger, herunder videokonsultationer med sin læge. At personalet stiller sig til rådighed for at hjælpe folk der vil benytte sig af løsningerne, er både rigtig godt, og vigtigt for at folk kommer i gang med at bruge systemet. Vi håber at det bliver en succes så vi får flere af den slags muligheder i fremtiden, og endelig bygger det oven på borgernes oplevelse af, at den lokale dagligvarebutik er en livsnerve i landsbyen, uddyber formand for Landdistrikternes Fællesråd, Steffen Damsgaard.
Konceptet er i første omgang etableret hos Min Købmand i Østerild, som drives af købmand Matias Paaske. Han har store forventninger til det nye koncept.
- Vi har jo et rigtig godt sammenhold her i Østerild, så jeg er bare glad for, når vi kan hjælpe vores lokale kunder. Det er især vores ældre borgere, der kan synes, det er langt og besværligt at tage ind til Borgerservice i Thy. Og så vil de hellere have hjælp af vores personale, som de jo kender i forvejen, fortæller Matias Paaske.
Igennem de seneste ti år er hver anden dagligvarebutik udenfor de største byer lukket, ligesom mange offentlige servicetilbud er rykket mod kommunale centerbyer. Min Købmand har i løbet af de sidste tre år vendt udviklingen og åbnet 29 butikker udenfor de største danske byer. Samlet har Dagrofa knap 100 borgerprojekter fordelt i hele landet.
For yderligere information:
Kontakt Jannie Madsen, kommunikationskonsulent Dagrofa
E: presse@dagrofa.dk
T: 72332154
Fakta:
- Min Købmand har knap 160 lokale butikker fordelt i hele Danmark.
- Min Købmand er en del af Dagrofa, som står bag dagligvarebutikkerne MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb og ejer også Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice, som er ledende leverandør til restauranter, hoteller og kantiner.
- NærVelfærd er støttet af Indenrigs- og Boligministeriet
- KFI Erhvervsdrivende Fond støtter NærVelfærd
- Min Købmand i Østerild har testet NærVelfærd-konceptet i tre måneder, og kunderne har taget godt imod tiltaget. Det er planen at etablere NærVelfærd i flere lokale butikker, hvor der findes et behov.
- NærVelfærd giver borgere mulighed for at tilgå offentlige ydelser som Borger.dk, Sundhed.dk, e-Boks og egen læge.
- Borgere, der ønsker at bruge NærVelfærd kan gå ind i en afskærmet boks i butikken, hvor man i private rammer kan få adgang til basale offentlige ydelser.
- Personalet i Min Købmand står til rådighed, hvis borgere, der bruger NærVelfærd ønsker hjælp.
Samfund

Dagrofa Foodservice hjælper Cooking for a Cause med at samle penge ind til SMILFonden
Cooking for a Cause er et frivilligt gastronomisk initiativ, der har til formål at samle penge ind til meningsfulde formål. I år er Dagrofa Foodservice med som sponsor for første gang.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Ny kogebog skal inspirere landets kokke til de veganske kuverter
”Har I noget vegansk?” er titlen på en ny kogebog med 70 opskrifter, der tager udgangspunkt i det veganske køkken. Kogebogen skal gøre livet lettere for kokke, der i en travl hverdag savner inspiration til de velsmagende plantebaserede retter.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Dagrofa satser på økologi og miljø trods et presset marked
Til trods for at det økologiske marked er kommet under pres grundet den høje inflation, øgede Dagrofa i 2022 det samlede salg af økologiske varer med 7 procent i forhold til 2021. Det skal ses i lyset af, at det totale detailsalg af økologi i Danmark dale
Indhold fra partner
Samfund

Juleindsamling til gavn for gadens folk
Dagrofa Foodservice har valgt at gøre en ekstra indsats for at skabe gode og nærende madoplevelser for gadens folk ved at iværksætte en juleindsamling til fordel for organisationen JunkFood.
Indhold fra partner
Samfund

Mere end 41.000 måltider doneret til gadens folk
Dagrofa Foodservice donerede i 2022 mere end 16,5 tons overskudsfødevarer til organisationen JunkFood, der laver nærende måltider til nogle af samfundets mest socialt udsatte i København.
Indhold fra partner
Menneskerettigheder

Lokale købmænd støtter katastroferamte børn i samarbejde med Bag for en Sag og Røde Kors
Købmænd fra SPAR, MENY og Min Købmand har doneret hundredvis af gratis bagekits via Bag for en Sag for at hjælpe kriseramte børn over hele verden. Som noget nyt tilføjes også 10 klimatips, udarbejdet af Dagrofas CSR-chef i samarbejde med en kendt konditor
Indhold fra partner