02.02.2017 | Klima, miljø og energi
Ny rapport peger på biogas til tung transport
Biogas kan forventes at blive et billigere og mere klimavenligt brændstof til tung transport end flydende biobrændstoffer. Det konkluderer en ny rapport fra Ea Energianalyse og SDU.
En ny rapport konkluderer, at biogas kan blive et billigt og mere klimavenligt brændstof til tung transport.
En ny rapport fra konsulentfirmaet Ea Energianalyse og Syddansk Universitet (SDU) konkluderer, at biogas er ideelt til tung transport på den lange bane. Dermed afskriver de to instanser flydende biobrændstoffer som den bedste løsning.
Læs også: 'Magisk fabrik' i Norge laver biogas til lastbiler
Rapporten er udfaldet af et nyt projekt, hvor EA Energianalyse og SDU har analyseret tre scenarier for en fremtidig transportsektor i 2050 uden fossil energi:
- Første scenarie omhandler ”den flydende vej”, hvor den tunge transports brændstofbehov primært dækkes af flydende biobrændstoffer.
- Andet scenarie tager udgangspunkt i ”gas-vejen”, hvor brændstofbehovet i højere grad dækkes af biogas.
- Tredje scenarie undersøger ”gas-metan-vejen”, hvor biogassen hydrogeneres med brint til metan.
Hele transportsektoren og samspillet med det øvrige energisystem, herunder det nordeuropæiske el-marked, er medtaget i analysen. Det antages, at 1. g. biobrændstoffer udfases inden 2040, og at den lette transport og dele af den tunge transport elektrificeres.
En billigere løsning på lang sigt
EA Energianalyse og SDU konkluderer i rapporten, at biogasløsningen på kort sigt er dyrere end løsningen med de flydende brændstoffer, da der er meromkostninger ift. at etablere den rette infrastruktur – heriblandt gastankstationer.
På længere sigt er løsningen dog fordelagtig, da det bl.a. er billigere at distribuere biogas frem for flydende brændstoffer, når gastankstationerne er bygget.
Biogassen er samtidig langt mere klimavenlig end de flydende brændstoffer, da biogas anvender husdyrgødning og således bidrager til en reduktion i udledningen af drivhusgasser.
Læs også: Kommende ellastbil bliver nu helt CO2-fri
Rapporten konkluderer desuden, at der skal markante økonomiske virkemidler til, hvis biogas og andre grønne gasser skal kunne udkonkurrere naturgas. Hvis naturgas skal udskiftes med biogas i energi-og transportsektoren, har det en fortrængningsomkostning på op til 2000 kr. pr. ton CO2.
- KLZ
Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.
Deltag i debatten
Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.
Supply chain

DSV mangler klimaløsninger
Transportbranchen er en af de mest forurenrende brancher på globalt plan, og DSV er blandt de større virksomheder, der endnu ikke har præsteret på konkrete klimaambitioner. Ifølge bæredygtighedschef mangler der grønne løsninger i sektoren.
Klima, miljø og energi

Trods vækst tager erhvervsgiganter vigtige skridt i klimakampen
Selv om flere af Danmarks store virksomheder viser store omsætningstal har de også formået at reducere CO2-udledningen de seneste to år. Det viser en kortlægning af Finans. Flere aktører er dog skeptiske overfor virksomhedernes samlede klimaindsats.
Klima, miljø og energi

Nyt SKI-mærkat skal gøre de grønne valgmuligheder synlige
Det er nu blevet lettere at finde og vælge flere grønne produkter på SKI’s fællesoffentlige indkøbsaftale ’50.20 Forbrugsartikler’, på grund af et nyt sorteringsfilter, som viser grønne alternativer til engangsservice, madfilm, poser og sække. På sigt skal det rulles ud på flere produktområder og SKI-aftaler.
Strategi & ledelse

Singapore og Rotterdam vil etablere grøn shippingkorridor
De to havne Maritime and Port Authority of Singapore og Port of Rotterdam går sammen om at skabe en korridor, der både skal være effektiv og klimavenlig.
Medarbejder

Undersøgelse: Danskerne stiller større krav til takeaway-leverandører
En ny undersøgelse viser, at danskerne er begyndt at stille skarpt på særligt arbejdsforhold i takeaway-branchen.
Strategi & ledelse

Topchef: Grøn omstilling i luftfarten kræver investeringer og beslutninger
Fokus på den grønne omstilling i luftfarten er accelereret inden for de seneste år, men aktiviteten stiger, og derfor skal der ekstra fart på de politiske beslutninger, mener topchef hos Billund Lufthavn.