02.02.2017 | Klima, miljø og energi
Ny rapport peger på biogas til tung transport
Biogas kan forventes at blive et billigere og mere klimavenligt brændstof til tung transport end flydende biobrændstoffer. Det konkluderer en ny rapport fra Ea Energianalyse og SDU.
En ny rapport konkluderer, at biogas kan blive et billigt og mere klimavenligt brændstof til tung transport.
En ny rapport fra konsulentfirmaet Ea Energianalyse og Syddansk Universitet (SDU) konkluderer, at biogas er ideelt til tung transport på den lange bane. Dermed afskriver de to instanser flydende biobrændstoffer som den bedste løsning.
Læs også: 'Magisk fabrik' i Norge laver biogas til lastbiler
Rapporten er udfaldet af et nyt projekt, hvor EA Energianalyse og SDU har analyseret tre scenarier for en fremtidig transportsektor i 2050 uden fossil energi:
- Første scenarie omhandler ”den flydende vej”, hvor den tunge transports brændstofbehov primært dækkes af flydende biobrændstoffer.
- Andet scenarie tager udgangspunkt i ”gas-vejen”, hvor brændstofbehovet i højere grad dækkes af biogas.
- Tredje scenarie undersøger ”gas-metan-vejen”, hvor biogassen hydrogeneres med brint til metan.
Hele transportsektoren og samspillet med det øvrige energisystem, herunder det nordeuropæiske el-marked, er medtaget i analysen. Det antages, at 1. g. biobrændstoffer udfases inden 2040, og at den lette transport og dele af den tunge transport elektrificeres.
En billigere løsning på lang sigt
EA Energianalyse og SDU konkluderer i rapporten, at biogasløsningen på kort sigt er dyrere end løsningen med de flydende brændstoffer, da der er meromkostninger ift. at etablere den rette infrastruktur – heriblandt gastankstationer.
På længere sigt er løsningen dog fordelagtig, da det bl.a. er billigere at distribuere biogas frem for flydende brændstoffer, når gastankstationerne er bygget.
Biogassen er samtidig langt mere klimavenlig end de flydende brændstoffer, da biogas anvender husdyrgødning og således bidrager til en reduktion i udledningen af drivhusgasser.
Læs også: Kommende ellastbil bliver nu helt CO2-fri
Rapporten konkluderer desuden, at der skal markante økonomiske virkemidler til, hvis biogas og andre grønne gasser skal kunne udkonkurrere naturgas. Hvis naturgas skal udskiftes med biogas i energi-og transportsektoren, har det en fortrængningsomkostning på op til 2000 kr. pr. ton CO2.
- KLZ
Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.
Deltag i debatten
Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.
Klima, miljø og energi

Fragttrafik på el i byerne kan give markante CO2-reduktioner
Ny CONCITO rapport viser, at grøn citylogistik kan bidrage væsentligt til at nedbringe CO2-udledningen fra byernes vare- og lastbiltrafik. Klimazoner, der fremmer elektrificering af køretøjsparken, er det tiltag, der vurderes at have det største potentiale for CO2-reduktion. Men det kræver klare politiske rammer og nye lokale partnerskaber at få omstillingen sat i gang.
Klima, miljø og energi

Nyt initiativ skal samle shippingbranchen om at nå målene i Paris-aftalen
Hvis shipping-industrien skal nå sine klimamål, bliver virksomhederne nødt til at samarbejde, udtaler direktør i D/S Norden.
Supply chain

Danskerne siger ja til lovgivning om virksomhedsansvar
Amnesty skyder ny kampagne for national lovgivning om kædeansvar i gang. Danskerne er ifølge undersøgelse stærkt positive. Den danske regering er nogenlunde med. Men skal man vente på EU-lovgivning eller ej? Og er EU-Kommisionen ved at gøre det lovgivningsprojekt væsentligt sværere for sig selv?
Medarbejder

En femtedel af kvinderne i ingeniør-branchen har oplevet seksuelt krænkende adfærd indenfor det seneste år
Det kalder på handling, mener formanden i ingeniørernes fagforening IDA.
Samfund

London kan skabe 5000 nye jobs, hvis de vælger at genbruge mere og afbrænde mindre, viser undersøgelse
Cirkulær økonomi principper kan skabe tusindvis af nye jobs og sænke forurening, uden at det koster samfundet en masse penge.
Klima, miljø og energi

Europas største Power-to-X-anlæg skal ligge i Esbjerg
Esbjerg bliver centrum for et nyt anlæg, der skal omdanne vindstrøm til CO2-fri gødning og CO2-fri brændstof.