Ny tænketank vil have hjælp til at finde den grønne forbrugers DNA

Den nye tænketank om bæredygtigt forbrug og grønne forretningsmodeller har brug for viden. Giv din mening til kende om grønne indkøb og deltag i konkurrence.

31.01.2013

CSR.dk

Giv din mening til kende om grøn indkøbsadfærd og vind svanemærket vaskepulver. Sådan lokker en ny tænketank om bæredygtigt forbrug og grønne forretningsmodeller til dialog. Tænketanken, som Miljøstyrelsen har taget initiativ til, fremlægger netop nu torsdag 31. januar sin første rapport om nye veje til en bæredygtig fremtid. En af vejene er, at forbrugerne vælger at lægge flere grønne varer i indkøbskurven.

Vil i dialog med forbrugerne
Tænketanken har behov for at høre forbrugernes mening om nogle af de redskaber, der er på tegnebrættet? Kort og godt, hvad skal der til for at få os til at handle mere grønt ud over en lav pris?

Læs også: Virksomheder får hjælp til at drive grøn forretning

Tænketanken, der er en del af Green21-projektet, er bredt sammensat med repræsentanter fra erhvervslivet, myndigheder og NGO’er. En af deltagerne er forkvinde for miljømærkerne Nina Schiøtz. Hun udtaler sig om initiativet i en pressemeddelelse:
"Forbrugerne er hverken dumme eller ligeglade. Men vi ved i dag mere om samfundet end om, hvad der driver den menneskelige adfærd. Hver femte vaskepulver-pakke og to ud af tre varer til babyen er mærket med Svanen. Det er derimod sjældent, at vi vælger en miljømærket plæneklipper, måske fordi vi slet ikke ved, at det er muligt".

Læs mere om miljømærkerne Svanen og Blomsten her

Ideer til grønne initiativer
Så hvad ville hjælpe dig til at købe flere varer med for eksempel Svanemærket. Her præsenteres nogle af tænketankens forslag:

  • En app til din mobil, der viser, hvor den nærmeste butik er med den vare du søger.
  • En slags GPS til din mobil, der kan guide dig til den rigtige hylde i butikken.
  • En oversigt a la pricerunner, der viser, hvor du kan finde den billigste vare med mærket.
  • Rabatmærker for hver grøn vare, man køber.
  • Skønhedsaften med Andrea Elisabeth Rudolf som min belønnning for at købe en grøn vare

Deltag – og vind vaskepulver!
Man kan deltage i konkurrencen ved at gå ind på facebooksiden her.

facebook-side: http://www.facebook.com/svanemaerket inden torsdag den 14. februar.  

Artiklen er opdateret 1. februar.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

19.11.2025CSR.dk

Nye tal: Klima er stadig afgørende for, hvordan danskerne stemmer

17.11.2025CSR.dk

Folkekirkens Nødhjælp går ind i kampen for at sikre VM i fodbold mod klimakrisen

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

11.11.20253H Law

Sponseret

Store bøder og en aktiv Forbrugerombudsmand: Er compliance med markedsføringen virkelig så vigtig?

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby