Nyt CSR-koncept serveres på et sølvfad
Med et nyt CSR-koncept fra PureH2O bliver det ifølge firmaet både nemmere og mere attraktivt for virksomheder at tage socialt ansvar.
Foto: PureH20 .
Fakta om PureH2O
- PureH2O er et dansk firma, som sælger små vandrensningsanlæg ti udviklingslandene.
- Virksomheden har udviklet konceptet 'Pure CSR Water'.
- PureH2O's erfaring fra besøg i udviklingslande er, at vejen fra glødende interesse til underskrevne kontrakter i praksis er lang, og det har ofte været vanskeligt at finde ud af, hvem i ulandenes politiske system der reelt har magt til at godkende køb af anlæggene.
- Desuden har PureH2O i mange tilfælde måtte sande, at virksomheden ikke kan nøjes med at levere en teknisk løsning, men også må stille med finansiering igennem for eksempel DANIDA, Verdensbanken eller Asian Development Bank.
Ansattes arbejdsforhold på tekstilfabrikker i Bangladesh er kommet på dagordenen i verdens medier efter, at en bygning kollapsede og 1100 tekstilarbejdere mistede livet i byen Dhaka i foråret. Men for virksomheden PureH20 handler tekstilarbejdernes rettigheder ligeså meget om retten til rent drikkevand. Derfor tilbyder PureH20 et enkelt og nemt CSR-koncept kaldet Pure CSR Water.
Direktør Jesper Ellegaard mener, at der er brug for et mere simpelt CSR-initiativ til erhvervslivet.
Egentlig er der stor vilje i erhvervslivet til at tage socialt ansvar. Men for mange bliver det desværre kun ved den gode tanke, siger Jesper Ellegaard direktør i PureH2O. Med konceptet Pure CSR Water er både projekt, proces og pris beskrevet. Det eneste, der mangler, er en underskrift fra den CSR-ansvarlige i virksomheden.
Læs også: Danske forbrugere straffer børnearbejde
Ideen bag Pure CSR Water opstod for lidt over et år siden nærmest i ren frustration.
Jeg kunne ikke længere se passivt til, at der specielt i Dhaka i Bangladesh er så mange, der ikke har adgang til rent drikkevand, når nu vi har teknikken til at give dem det. Det kan vi simpelthen ikke være bekendt,
Det siger Jesper Ellegaard og fortæller, at det ikke altid er et spørgsmål om penge, men også om tilgængelighed, når det kommer til, om virksomheder sætter handling bag den gode CSR-vilje. Derfor skal det være nemt at gennemskue, hvad projektet går ud på, hvad CSR-pengene går til og hvad udbyttet er.
Det skal være nemt at gøre noget godt
Paradoksalt nok var det først med den frygtelige kollaps af tekstilfabrikken i Dhaka i Bangladesh, at verdens øjne for alvor blev rettet mod de umenneskelige forhold, tekstilarbejderne lever under som blandt andet omfattede manglende adgang til rent drikkevand, udtaler CSR Manager i PureH2O, Per Rasmussen.
Han ser derfor en dobbelt værdiforøgelse for de virksomheder, der har tekstilproduktion i netop Bangladesh og som vælger at indgå en aftale om konceptet 'Pure CSR Water'.
Disse virksomheder får både dokumentation for, at tekstilarbejderne på deres egne fabrikker har adgang til rent drikkevand og serveret et CSR-koncept på et sølvfad.
Læs også: Fritz Hansen satser på grøn leveradørstyring
Uanset om man driver en tekstilvirksomhed med fabrikker i Østen - eller arbejder inden for en helt anden branche, giver det god mening at investere i rent drikkevand i Bangladesh, mener Jesper Ellegaard.
Det er et basalt menneskeligt behov at kunne åbne for hanen og slukke tørsten med rent drikkevand ikke mindst for tekstilarbejderne i Bangladesh, der er med til at sikre 80 procent af landets eksport, som primært går til USA og Europa. Vores vandrensningsanlæg kan levere rent drikkevand til 4.000 mennesker hver dag og er dermed et effektivt skridt på vejen til at sikre bedre levevilkår ikke bare for tekstilarbejderne, men også for deres familier og i lokalsamfundet.
Pure CSR Water understøtter FN´s 2015-mål om at sikre verdens befolkning adgang til rent drikkevand.