Nyt institut vil samle støtten til de bæredygtige iværksættere

Vi ved for lidt om, hvem de er og hvad de har brug for. Kortlægning og etablering af et samlingspunkt for viden skal gøre livet lettere for bæredygtige iværksættere.

Gode ideer skal have bedre hjælp til at blive bæredygtig business. .

12.06.2019

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Verden har brug for nye løsninger på de store udfordringer. Et af de steder, de løsninger skal komme fra er bæredygtige iværksættere, også kendt som impact start-ups.

Hvad vi ved om nordiske impact-startups

En ny rapport, som Danske Bank netop har udgivet, kortlægger de nordiske impact-startups. Der indgår 647 start-ups i surveyet med i alt 4.595 medarbejdere fra Danmark, Norge, Sverige og Finland. De er hovedsageligt fundet ved at trawle The Hub og +impact, som er to online communities for iværksættere, og udvælge start-ups med potentiale for impact på linje med et eller flere verdensmål.

Hovedkonklusionen er, at impact start-ups følger samme udviklingsmønster som andre start-ups:

  • De fokuserer på omsætningsvækst.
  • Ganske få har stor indtjening og ganske få har store røde tal på bundlinjen.
  • En stor del har kun lille aktivitet i selskabet.
  • De arbejder hele tiden på at skaffe kapital, som bliver investeret i vækst og det fører typisk til finansielle tab.
  • De økonomiske resultater bliver bedre i takt med at virksomheden bliver ældre.

Andre konklusioner, rapporten fra Danske Bank fremhæver, er, at:

  • Der arbejdes primært på fire verdensmål: sundhed, energi, byer og ansvarligt forbrug og produktion. (3, 7, 11 og 12).
  • Hele 63 procent af de tjente penge i gruppen kommer fra aktiviteter relateret til energi.
  • 21 procent udforsker forretningsmuligheder i udviklingslande.
  • 14 procent ledes af kvinder.
  • 82 procent fremhæver deres impact-potentiale på deres website.

Den type virksomheder nyder da også stor opmærksomhed, men mest for deres potentiale. I praksis kan de have svært ved at finde finansiering og nogen, der forstår, det felt de opererer i.

I et survey fra 2018 svarede 87 procent af de nordiske impact start-ups, at de opfatter øko-systemet, de indgår i, fragmenteret og med manglende opmærksomhed fra deres omverden.  Den er blevet fulgt op af en udvidet kortlægning af nordiske impact start-ups. (Se faktaboks).

Feltet skal samles og mure brydes ned
Det fragmenterede økosystem er andre helt enige i. Det har ført til et helt nyt institut: Danish Institute for Social Innovation og Entrepreneurship (DISIE).
DISIE bygger oven på det Københavnske kontor- og arbejdsfællesskab KPH, som i 10 år har huset iværksættere med flere bundlinjer, og udviklet værktøjer og processer til at understøtte udvikling fra lille til større. 

Behovet for et institut har tre fronter: et behov for at ”samle det fragmenterede impact- og iværksætterøkosystem”, som DISIE skriver i en pressemeddelelse, en mulighed for at tale med en fælles stemme på vegne af hele dette virksomhedssegment i Danmark, og at udvikle ny viden og værktøjer til gavn for hele Danmarks bæredygtige iværksættere.

”Vi har været rundt i nogle dele af landet for at mappe bæredygtige iværksættere og oplever et kæmpe behov for viden, sparring og netværk. Vi har viden, erfaring og værktøjer, vi har udviklet i løbet af årene, og dem vil vi have ud til resten af DK,” fortæller Anne Katrine Heje Larsen, som er adm. direktør og stifter af DISIE, og fortsætter:

Anne-Katrine Heje Larsen har i 10 år drevet arbejdsfællesskabet KPH Projects for bæredygtige iværksættere, som nu får en overbygning og bliver til instituttet DISIE. .

”Desuden har vi oplevet i f.eks. vores EU-samarbejder, at Danmark har manglet nogle, der troværdigt kan sige, at Danmark er en af de innovative frontrunnere inden for socialt og bæredygtigt iværksætteri, og som kan levere viden og netværk til at vise det. Et godt eksempel på, at sådan et sted mangler, er, at hvis man vil have viden om feltet i Danmark, så er der ikke ét sted at henvende sig.”

Alle skal mødes til Days of Impact
Et konkret bevis på DISIE’s oprettelse bliver fem regionale ”Days of Impact”-events over de næste par år, med den første i København d. 2. oktober 2019. Her vil DISIE samle hele feltet af iværksættere, fonde, virksomheder, kommuner, investorer etc., som i et særligt workshopformat skal lukke huller og bryde barrierer ned.

”Det handler først og fremmest om at skabe bedre forståelse for sociale og bæredygtige iværksættere. Vi har i test af konceptet set eksempler på, at f.eks. fonde er gået hjem og tweaket sin strategi på områder, fordi de havde fået ny indsigt i iværksætternes virkelighed og behov,” forklarer Anne Katrine Heje Larsen.

Days of Impact organiseres af DISIE og partnere bl.a. organisationer og virksomheder som Deloitte, Den Sociale Kapitalfond Invest, Kooperationen, SustainBase, IDA, Sociale Entreprenører i Danmark, Københavns Kommune, Boost Esbjerg m.fl.

Om DISIE
DISIE bygger videre på 10 års erfaring fra det københavnsbaserede sociale iværksætterhus, KPH Projects, som blev stiftet i maj 2009 af adm. direktør i DISIE, Anne Katrine Heje Larsen. DISIE ibeholder KPHs populære inkubatorfunktion og bygger en acceleratorfunktion oven på samt nye tiltag som investornetværk, nationale netværk, mentornetværk, alumninetværk og forskellige servicefunktioner til private og offentlige kunder.

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Lanceringswebinar: Svanemærkets nye krav til rengøringsservice og vinduespolering

Relateret indhold

Sustainable Business Solutions bliver en del af Beierholm

16.12.2024Sustainable Business Solutions ApS

Sponseret

25.11.2024CSR.dk

Stærk compliance er grundlaget for at ”go beyond”

21.11.2024CSR.dk

Slagsmålet mellem Ben & Jerry’s og deres ejere Unilever blusser op på ny

19.11.2024Plastic Change

Sponseret

167 organisationer i opfordring til verdens ledere: Plastikproduktionen skal ned!

18.11.2024CSR.dk

Ny millionbevilling skal gøre flere danske virksomheder klimaklar

14.11.2024BSR

Sponseret

The Silent G: Six Questions Every Leadership Team Should Ask About Sustainability Governance

04.11.2024CSR.dk

Ny rapport giver status på den grønne investeringsbølge

22.10.2024CSR.dk

Kommuner og regioner har investeret borgernes penge i atomvåben og andre våben

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

04.12.2024

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 2. januar: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

02.01.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Q&A webinar 2nd January: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our free Q&A webinar to learn more.

Dato

02.01.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Klimarapportering scope 1 og 2

Er din virksomhed klar til at indsamle data og beregne scope 1 og 2, så I kan være i overensstemmelse med de nyeste rapporteringsstandarder? Klimarapportering er i stigende grad et krav fra både investorer, kunder og myndigheder, og en korrekt rapportering af klimaregnskabets scope 1 og 2-emissioner er et centralt skridt mod at forstå og reducere jeres samlede klimapåvirkning.

Dato

07.01.2025

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. ESG-rapportering er jeres måde som virksomhed til at redegøre for arbejdet med bæredygtighed og samfundsansvar. ESG-rapportering er et nødvendigt tiltag I bør forholde jer til, da det kan påvirke jeres omdømme over for fx investorer, kunder og leverandører.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Bureau Veritas
Seminar
Seminar: Science-based update on control of Food Safety Hazards

Are you a food safety auditor or responsible for managing food safety in your business? Join us for a comprehensive seminar designed to keep you at the forefront of food safety standards and practices.

Dato

08.01.2025

Tid

08:45

Sted

Middelfart / MS Teams