Nyt institut vil samle støtten til de bæredygtige iværksættere
Vi ved for lidt om, hvem de er og hvad de har brug for. Kortlægning og etablering af et samlingspunkt for viden skal gøre livet lettere for bæredygtige iværksættere.
Verden har brug for nye løsninger på de store udfordringer. Et af de steder, de løsninger skal komme fra er bæredygtige iværksættere, også kendt som impact start-ups.
Hvad vi ved om nordiske impact-startups
En ny rapport, som Danske Bank netop har udgivet, kortlægger de nordiske impact-startups. Der indgår 647 start-ups i surveyet med i alt 4.595 medarbejdere fra Danmark, Norge, Sverige og Finland. De er hovedsageligt fundet ved at trawle The Hub og +impact, som er to online communities for iværksættere, og udvælge start-ups med potentiale for impact på linje med et eller flere verdensmål.
Hovedkonklusionen er, at impact start-ups følger samme udviklingsmønster som andre start-ups:
- De fokuserer på omsætningsvækst.
- Ganske få har stor indtjening og ganske få har store røde tal på bundlinjen.
- En stor del har kun lille aktivitet i selskabet.
- De arbejder hele tiden på at skaffe kapital, som bliver investeret i vækst og det fører typisk til finansielle tab.
- De økonomiske resultater bliver bedre i takt med at virksomheden bliver ældre.
Andre konklusioner, rapporten fra Danske Bank fremhæver, er, at:
- Der arbejdes primært på fire verdensmål: sundhed, energi, byer og ansvarligt forbrug og produktion. (3, 7, 11 og 12).
- Hele 63 procent af de tjente penge i gruppen kommer fra aktiviteter relateret til energi.
- 21 procent udforsker forretningsmuligheder i udviklingslande.
- 14 procent ledes af kvinder.
- 82 procent fremhæver deres impact-potentiale på deres website.
Den type virksomheder nyder da også stor opmærksomhed, men mest for deres potentiale. I praksis kan de have svært ved at finde finansiering og nogen, der forstår, det felt de opererer i.
I et survey fra 2018 svarede 87 procent af de nordiske impact start-ups, at de opfatter øko-systemet, de indgår i, fragmenteret og med manglende opmærksomhed fra deres omverden. Den er blevet fulgt op af en udvidet kortlægning af nordiske impact start-ups. (Se faktaboks).
Feltet skal samles og mure brydes ned
Det fragmenterede økosystem er andre helt enige i. Det har ført til et helt nyt institut: Danish Institute for Social Innovation og Entrepreneurship (DISIE).
DISIE bygger oven på det Københavnske kontor- og arbejdsfællesskab KPH, som i 10 år har huset iværksættere med flere bundlinjer, og udviklet værktøjer og processer til at understøtte udvikling fra lille til større.
Behovet for et institut har tre fronter: et behov for at ”samle det fragmenterede impact- og iværksætterøkosystem”, som DISIE skriver i en pressemeddelelse, en mulighed for at tale med en fælles stemme på vegne af hele dette virksomhedssegment i Danmark, og at udvikle ny viden og værktøjer til gavn for hele Danmarks bæredygtige iværksættere.
”Vi har været rundt i nogle dele af landet for at mappe bæredygtige iværksættere og oplever et kæmpe behov for viden, sparring og netværk. Vi har viden, erfaring og værktøjer, vi har udviklet i løbet af årene, og dem vil vi have ud til resten af DK,” fortæller Anne Katrine Heje Larsen, som er adm. direktør og stifter af DISIE, og fortsætter:
”Desuden har vi oplevet i f.eks. vores EU-samarbejder, at Danmark har manglet nogle, der troværdigt kan sige, at Danmark er en af de innovative frontrunnere inden for socialt og bæredygtigt iværksætteri, og som kan levere viden og netværk til at vise det. Et godt eksempel på, at sådan et sted mangler, er, at hvis man vil have viden om feltet i Danmark, så er der ikke ét sted at henvende sig.”
Alle skal mødes til Days of Impact
Et konkret bevis på DISIE’s oprettelse bliver fem regionale ”Days of Impact”-events over de næste par år, med den første i København d. 2. oktober 2019. Her vil DISIE samle hele feltet af iværksættere, fonde, virksomheder, kommuner, investorer etc., som i et særligt workshopformat skal lukke huller og bryde barrierer ned.
”Det handler først og fremmest om at skabe bedre forståelse for sociale og bæredygtige iværksættere. Vi har i test af konceptet set eksempler på, at f.eks. fonde er gået hjem og tweaket sin strategi på områder, fordi de havde fået ny indsigt i iværksætternes virkelighed og behov,” forklarer Anne Katrine Heje Larsen.
Days of Impact organiseres af DISIE og partnere bl.a. organisationer og virksomheder som Deloitte, Den Sociale Kapitalfond Invest, Kooperationen, SustainBase, IDA, Sociale Entreprenører i Danmark, Københavns Kommune, Boost Esbjerg m.fl.
Om DISIE
DISIE bygger videre på 10 års erfaring fra det københavnsbaserede sociale iværksætterhus, KPH Projects, som blev stiftet i maj 2009 af adm. direktør i DISIE, Anne Katrine Heje Larsen. DISIE ibeholder KPHs populære inkubatorfunktion og bygger en acceleratorfunktion oven på samt nye tiltag som investornetværk, nationale netværk, mentornetværk, alumninetværk og forskellige servicefunktioner til private og offentlige kunder.