Partnerskaber bliver en præmis
Udviklingsbistand 2020 vil have bevæget sig fra statsfinansierede humanitære bevillinger hen mod forretningsdrevne CSR-partnerskaber Version 2, forudser Dansk Flygtningehjælp.
Forretningen kommer mere i fokus på bekostning af CSR, og det bliver hyppigere at se partnerskaber mellem NGO’er og erhvervsvirksomheder. Det vurderer Christian Jacob Hansen, Dansk Flygtningehjælp, som tegnede et fremtidsscenarie for CSR i 2020 på konferencen ’Forretningsdrevet CSR’ 7.-8. december 2011 i København.
Konferencen var arrangeret af erhvervsmagasinet CSR og konferencearrangøren FYI. Christian Jacob Hansen har som projektleder for CSR og virksomhedssamarbejde i Dansk Flygtningehjælp stor erfaring med partnerskaber mellem en NGO og en virksomhed. Hans oplæg havde titlen ’Forretningsdrevet CSR eller forretning i CSR’.
Arbejdet med CSR har åbnet øjnene for social ansvarlighed og bæredygtighed, mener projektlederen; men nu er det tid til at tale mere forretning og mindre CSR, hævder han.
Forretnings-partnerskaber
For nylig bragte dagbladet Børsen en artikel ’Novozymes vil sælge renere energi til Afrika’. Artiklen handler om, at Novozymes med et nyt partnerskab vil rykke ind i Mozambique. Den nye virksomhed, som Novozymes ejer 30 procent af, satser på at sælge bioetanol til landets husmødre. Hvis det lykkes at erstatte trækul med etanol og spritbrændere i de afrikanske køkkener, ligger der et milliardmarked og venter forude. Projektets partnere har den fælles ambition, at få borgerne I Mozambique til at droppe brugen af trækul, som truer de afrikanske skove og udvikler farlig røg i hjemmene.
”Projektet i Mozambique er et super CSR-projekt, men CSR nævnes ikke med et ord. Ansvarlighed og bæredygtighed bliver indarbejdet i projekterne som en selvfølgelighed. Virksomhederne behøver ikke nævne, at de har været socialt ansvarlige eller har taget særligt hensyn til bæredygtighed”, sagde Christian Jacob Hansen, som forventer og meget gerne ser flere af den slags samarbejder i fremtiden.
Barrierer for samarbejder
Hvis virksomhederne har for stort fokus på CSR fremfor på forretningen er der i følge Christian Jacob Hansen følgende barrierer for partnerskaber og samarbejde mellem NGO’er og erhvervsvirksomheder:
- Forskellige kulturer
- Værdien af samarbejde er svært at måle
- En lang række fordomme og gensidig skepsis overfor motiverne
- Manglende bevidsthed om mulighederne
- Manglende forventningsafstemning
- Manglende resurseafklaring
Det nye forretningsfokus
Når man går fra CSR-fokus til forretningsfokus vil relationen i følge Christian Jacob Hansen fra Dansk Flygtningehjælp i stedet være kendetegnet ved:
- Mere indhold, mindre form
- Mere ligeværdigt, mindre personafhængigt
- Mere tydelighed om forventninger og resurser
- Hurtigere afklaring af, om samarbejdet er relevant/muligt
- Simplere indhold
- Mere opbakning på tværs af organisationen, da værdien er tydeligere