Plant din blyant er nu Walmart-nomineret

'Sprout - plant din blyant' er med i finalen om at blive udvalgt som et nyt produkt, der skal sælges i den amerikanske detailhandelskæde Walmart.

Blyanten, som bliver til krydderurter, er måske på vej ind på hylderne i Walmart..

12.08.2013

CSR.dk

De to danske iværksættere Michael Stausholm og Jonathan Løv er i øjeblikket spændte på, om deres produkt Sprout bliver udvalgt til at komme på hylderne i den ameriakanske Walmart-kæde. De to iværksætteres produkt er gået videre i konkurrencen 'Get on the Shelf'.

Fakta om Sprout-Europe

  • Sprout-Europe har rettighederne på produktet i hele Europa.
  • Producenten i USA har fokus på robotterne og teknologien, imens Sprout-Europe brænder for produkterne.
  • Sprout-blyanten er det første af en lang række produkter, som SproutEurope vil lancere. 
  • Planen er, at firmaet vil bevæge sig fra at være forhandler til både at blive producent og distributør.
  • Firmaets rolle er fremadrettet idéudvikling, konceptualisering, salg og markedsføring på globalt plan.

Detailhandelsvirksomheden Walmart står bag idékonkurrencen 'Get on the Shelf'. Idéen er, at nystartede producenter og iværksættere kan indsende deres produktidéer og muligvis slippe igennem nåleøjet til en plads på detailgigantens eftertragtede hylder.

Læs også: CSR-initiativ: Plant din blyant

Walmart omsætter årligt for over 420 milliarder USD og havde sidste år en andel af alt dagligvaresalg i USA på 51procent. Derfor drømmer de to danske iværksættere, der er gået videre i "Get on the Shelf"-konkurrencen, lige nu stort:

Blyant bliver til krydderurter
"For os kan det betyde et kæmpe gennembrud, og vi er stolte over, at folkene i Walmart har sendt vores produkt videre i konkurrencen", fortæller Jonathan Løw, der sammen med iværksætter-kollegaen Michael Stausholm står bag produktet Sprout. Sprout er verdens første blyant, der kan plantes og blive til friske krydderurter. Idéen er udviklet i samarbejde med en række robotstuderende fra Massachusetts i USA.

De to danske iværksættere ejer produktet, mens de amerikanske robotstuderende ejer rettighederne til robotten, som producerer produktet.

Den 6. september annoncerer Walmart de tre finalister, som siden skal interviewes og vurderes af kædens indkøbschefer og marketingfolk. Indtil videre er Sprout dog kommet igennem det første nåleøje, hvor flere end 100.000 produkter blev indsendt til vurdering, og under en procent er nu tilbage i kampen om at snuppe sejren.

Stem på Sprout
Hvis du vil bakke op om de danske iværksætteres idé, kan du stemme på den via hjemmesiden https://getontheshelf.walmart.com/product/11ce/Sprout Dog kræver det, at du giver Walmart adgang til din Facebook-profil samt Facebook-venneliste.

Sprout er et samarbejde mellem fire amerikanske robotstuderende og to danske iværksættere. Sammen producerer og sælger de verdens eneste blyant, der kan plantes. Blyanten kan lige nu købes i butikker over hele Danmark og er på vej ud i resten af Europa igennem de danske iværksætteres selskab Sprout-Europe - www.sprout-europe.com
 

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

03.11.2025SUSTAINX ApS

Sponseret

Klimaregnskabets fire modningsniveauer

03.11.2025Klimaklar

Sponseret

Klimaregnskab med effekt på arbejdsglæde og datakvalitet

01.11.2025Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Giv en ged, Den perfekte firmagave til jul!

31.10.2025CSR.dk

Klimarådet vil have 35-mål og reelle CO2-reduktioner

31.10.2025CSR.dk

Cirkulær betonløsning vinder pris på Building Green

30.10.2025CSR.dk

Ny bydel i Billund skal sætte ny standard for klimavenligt byggeri

30.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Skab stemning med ekstra store lys fra Vance Kitira

29.10.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Nyt EUDR-forslag i 11. time: EU varsler lettelser for virksomheder – men usikkerheden vokser

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Plastemballage og cirkulær økonomi

EU-regler og den nye (EU) 2025/40-forordning

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
CSRD - bæredygtighedsrapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG). I første omgang omfatter CSRD større virksomheder, men det forventes, at direktivet ligeså vil påvirke små- og mellemstore, idet de store virksomheder vil søge information i deres leverandørkæde.

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Addressing Emissions Through Business Model Adaptation

This webinar will explore how companies are utilising Scope 3 insights to justify more fundamental business model shifts and transformation. It will demonstrate how leading businesses are realising the deepest emissions reductions through reducing their impact on resource use and regenerating nature, as well as exploring how they first uncovered the potential of these strategies through their Scope 3 insights.

Dato

06.11.2025

Tid

15:00

Sted

Online via Zoom