Det går fremad med modebranchens bæredygtighed
Årets rapport om bæredygtighedspulsen i modebranchen konkluderer bl.a. at bæredygtighed er en god forretning, og at 75% af modebranchen har forbedret deres miljømæssige og sociale ansvar siden sidste år. Så langt, så godt - men det går stadig for langsomt.
Global Fashion Agenda og The Boston Consulting Group offentliggør i dag 2018-udgaven af den årlige rapport Pulse of the Fashion Industry.
Sidste år var modebranchens "Pulse Score" 32 (ud af 100) - i år ligger bæredygtighedsscoren på 38. Det er en forbedring på seks procentpoint og et tal, der indikerer, at bæredygtighed er rykket længere op på modebranchens dagsorden. Denne tendens bekræftes også af de adspurgte ledere i undersøgelsen, hvor 52% svarer, at bæredygtighed det sidste år har spillet en central rolle for virksomhedens strategiske beslutninger.
Der er dog stor forskel på, hvor hurtigt det går for de forskellige virksomhedssegmenter. Den største fremdrift finder man i mellempris-segmentet, der udgør omkring halvdelen af alle modevirksomheder. Det går langsomst for de små virksomheder i lavprissegmentet. Samtidig viser rapporten, at en tredjedel af alle modebranchens virksomheder endnu ikke er gået i gang med at implementere nogen form for bæredygtige tiltag.
En anden tendens fra undersøgelsen er, at flere store virksomheder og bæredygtige frontløbere melder om at have ramt et loft inden for teknologi og infrastruktur. De kan ikke komme videre med kendte metoder, men vil være nødt til at investere i ny, innovativ teknologi.
I 2017 målte rapporten de økonomiske konsekvenser ved ikke at arbejde bæredygtigt. I år er spejlet vendt, og rapporten dykker ned i den økonomiske gevinst. Konklusionen er klar: Investeringer i ressourceeffektivitet, sikre arbejdsmiljøer og bæredygtige materialer nu, forbedrer bundlinjen (EBIT) med 1-2% frem mod 2030. Gør man intet og arbejder videre uændret, kan man til gengæld forvente en nedgang på 3-4% frem mod 2030.
Rapporten kommer forud for næste uges internationale topmøde om bæredygtighed i modebranchen Copenhagen Fashion Summit. Rapporten er baseret på data fra branchesamarbejdet Sustainable Apparel Coalitions "Higg Index", spørgeskemaer besvaret af 90 topledere i modebranchen og over 50 dybdegående interviews. Man kan hente et executive summary her.
CSR.dk udgiver d. 16. maj - på topmødets sidste dag - et onlinetema om bæredygtighed i modebranchen.