Renere kanalrundfarter i København
Selskabet Stromma, som bl.a. driver turbådene i København, skifter brændstoftype i sine fartøjer og sænker dermed partikeludledning med op til 38 procent. Derudover arbejder man med elektriske både, men indtil videre halter økonomien.
Sommeren går på hæld, og dermed nærmer en af de helt store turistsæsoner i København og omegn sig også sin afslutning. Et fast indslag for rigtig mange besøgende i den danske hovedstad er en tur rundt på kanalerne og i inderhavnen i en af de populære turbåde, og den oplevelse vil fremover blive renere.
Læs også: Tyskland søsætter første båd drevet af methanol-brændselsceller
Operatøren Stromma, der står bag bl.a. Copenhagen Canal Tours, har nemlig netop udskiftet den almindelige diesel i sine både med det renere GTL-brændstof. Det mere miljøvenlige brændstof reducerer udledningen af skadelige partikler såsom NOx og CO fra dieselmotorer med op til 38 procent sammenlignet med traditionel diesel.
”Dieselmotorers partikeludledning er et velkendt problem. Vi tager nu endnu et skridt i vores miljøindsats og sænker udledningen af partikler fra vores turbåde. Det kommer turisterne og de tusinder af københavnere, der færdes i og omkring havnen til gode”, siger adm. direktør i Stromma Danmark, Mads V. Olesen.
Nem genvej til stor effekt
Den store fordel ved GTL-brændstof er renheden i slutproduktet og at brændstoffet kan hældes direkte på en dieselmotor uden videre tilpasning. I forhold til oliebaseret diesel brænder GTL renere med mindre røg og lugt, og på den måde er GTL, der kommer fra Shell, en nem genvej til at sænke udledningen af skadelige partikler fra dieselmotorer, forklarer Christian Heise, adm. dir. i DCC Energi, som står for salget af Shell GTL i Danmark.
”I en tid, hvor der både fra politisk hold og helt generelt er stigende opmærksomhed på dieselmotors luftforurening i særligt byerne, er GTL-brændstof et interessant alternativ med en umiddelbar og stor effekt. Også i lokalt perspektiv, som i havneområdet og kanalerne i København, er GTL et oplagt alternativ til almindelig diesel og vil være til gavn for alle, som færdes i miljøet”, siger han.
Stromma driver i forvejen to eldrevne både, som sejler i kanalerne i København, netop elektrisk fremdrift er også et område, som man i miljøøjemed arbejder indgåede på at udvikle til kommercielt brug. Indtil videre er økonomien i teknologien dog ikke holdbar, forklarer Mads V. Olesen.
”Vi har konverteret en dieselbåd til eldrift. Dette var på ingen måde billigt, men på den lange bane har vi sparet en del vedligehold. Isoleret set, var det dog ikke en lønsom disposition – men vi retfærdiggør den, eftersom vi skal have os nogle erfaringer og gradvis vil forbedre vores miljøpåvirkning. Dog vil besparelsen for os formentlig være utrolig lille, såfremt vi installerer og anvender elmotor til små manøvrer”, skriver han i en mail til CSR.dk.
Læs også: Norsk rapport: Hybrid-fiskerbåde kan halvere CO2-udslip
Udover kanalbåde i København driver Stromma også Baadfarten på Lyngby Sø, Furesøen, Bagsværd Sø og Vejle Sø i Nordsjælland, og også her vil GTL fremover afløse den traditionelle diesel.
Om GTL-brændstof
- GTL står for Gas-To-Liquids og er et nyt og renere brændstof, som nu sælges i Danmark.
- GTL er en syntetisk diesel, der bliver lavet på naturgas af olieselskabet Shell. Det brænder derfor renere end traditionel diesel og har en højere biologisk nedbrydelighed.
- GTL kan anvendes præcis som almindelig diesel. Det kræver ingen justering af motoren eller anden investering i køretøjet at bruge det.
- GTL er opløseligt i vand, og ved spild efterlader det hverken oliefilm på vandoverfladen eller diesellugt.
- Brug af GTL kan sænke partikeludledningen fra dieselmotorer med op til 38 procent sammenlignet med almindelig diesel. Samtidig reducerer det udledningen af skadelige stoffer som NOx og CO.
Kilde: DCC Energi