Ressourcekamp kræver færre afgifter på grønne brændstoffer

Der bliver rift om råvarerne til at drive fremtidens grønne transportsektor. Derfor efterlyser Dansk Transport og Logistik flere muligheder og ikke mindst afgiftsfritagelser for miljøvenlige brændstoffer såsom biogas og HVO. Men en fossilfri sektor i 2050 bliver meget svær at nå.

Ove Holm er erhvervspolitisk chef og underdirektør i Dansk Transport og Logistik. Han vil gerne have både politikere og transportkunder mere på banen. .

15.03.2018

Anders Kampmann, CSR.dk

”Vi føler lidt, at vi er nede i en hængekøje i Danmark for tiden. Der er ikke så meget politisk medvind til den grønne transportagenda, som vi godt kunne tænke os, og det er selvfølgelig frustrerende. Vi så gerne at branchen fik nogle flere muligheder, når det kommer til alternative brændstoffer”.

Sådan siger erhvervspolitisk chef og underdirektør i Dansk Transport og Logistik (DTL), Ove Holm, da CSR Quarterly beder ham sætte ord på det aktuelle billede af de grønne bestræbelser i den danske transportbranche. Specifikt nævner han biodieseltypen HVO (Hydrotreated Vegetable Oils) og biogas som to brændstofformer, der burde fritages for afgifter.

I eksempelvis Sverige er varianten HVO 100 fritaget for afgifter, hvilket gør at literprisen følger niveauet for almindelig diesel. En tilsvarende indsats kunne med fordel koncentreres om biogas i Danmark, mener Ove Holm.

”Herhjemme har vi nogle særlige fordele i form af både landbrugssektoren og vores svineindustri, når det kommer til at producere biogas, og som kan levere råvarer i stor stil, hvilket vi selvfølgelig bør udnytte bedst muligt”, siger han.

I forlængelse heraf peger Ove Holm på, at de flydende biobrændstoffer burde reserveres til den tunge transport, mens de lettere køretøjer, først og fremmest personbilerne, så kan elektrificeres, eventuelt i kombinationer med brændselsceller og brint.

Ressourcer skal fordeles
I hans øjne byder fremtiden nemlig på en kamp om ressourcerne til de miljøvenlige drivmidler, og derfor bliver vi nødt til at målrette indsatsen mere på flere områder.

”I dag blander vi jo syv procent biologisk materiale i al dieselolie, men det kunne blive til 15 procent, hvis vi reserverede det til lastbilerne. På sigt kan jeg godt blive bekymret for kampen om eksempelvis biomasse, hvis vi ikke finder ud af at være mere specifik i fordelingen af ressourcerne”, siger Ove Holm.

Og så skal der selvfølgelig effektiviseres. Som Ove Holm fremhæver, så er vi nået ganske langt i forhold til at få mere gods på den enkelte lastbil, men det kan blive endnu bedre. Dels bør der gøres mere ud af at få flere af de store modulvogntog ud på de danske veje, og dels kan mange kunder blive endnu bedre til at komprimere deres varer, med Ikeas flatpack-tankegang som en form for forbillede.

Fossilfri fremtid kræver handling fra både politik og industri
Det til trods, så ser Ove Holm med lidt blandede fornemmelser på de kommende års udvikling, når det gælder det store langsigtede mål, som CSR Quarterly spørger ind til:

”Jeg tror, det bliver rigtig, rigtig svært at nå et fuldstændig fossilfrit transporterhverv i 2050, men det er en bunden opgave, og vi skal derhen. Branchen er i gang, men det er lidt for meget på mikroniveau; der er brug for handling højere oppe i systemet, også gerne fra EU’s side”, siger han.

Endelig kan og skal industrien selv selvfølgelig også gøre en større indsats, påpeger Ove Holm. En ting er således at skabe et udbud af muligheder, en anden ting er at sikre at der rent faktisk er efterspørgsel på disse tilbud. Og det kommer ikke af sig selv.

”Grundlæggende er der ikke særlig mange af vores medlemsvirksomheder, der beder om råd i forhold til miljømæssige aspekter, hvilket igen skyldes, at der ikke er så mange kunder, der efterspørger det. Og kunden er som bekendt kongen, så hvis vi kan få transportkøberne til at stille flere krav om grønne løsninger, så vil det også påvirke behovet for muligheder og rådgivning på området”, forklarer Ove Holm.

Anlægsgartner Gottlieb A/S

Sponseret

Ubehandlet jord, harpet muldjord, FFL-jord eller Allétræsmuld?

SUSTAINX ApS

Sponseret

Gap-analysen: Et vigtigt skridt mod CSRD-rapporteringen

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: Transportens vej til CO2-fri

Transportsektoren er kritisk for at leve op til Parisaftalens forventninger. Men store dele af den er ikke omfattet af den aftale, og der kæmpes for at finde en realistisk omend effektiv vej i de internationale samarbejdsorganisationer. I mellemtiden er kunderne ikke rigtig kommet med på vognen. 

Relateret indhold

19.11.2024CSR.dk

Manglende klimasikring kan koste dyrt

18.11.2024CSR.dk

Ny bog advarer: Bæredygtighed kan ikke stå alene

18.11.2024CSR.dk

Kan man flyve på spildevand?

18.11.2024SUSTAINX ApS

Sponseret

Hvad rører sig på ESG-området ude i virksomhederne?

18.11.2024Miljømærkning Danmark

Sponseret

Ny kortlægning: Svanemærket kan være et redskab for rengøringsvirksomheder i CSRD-rapportering

15.11.2024CSR.dk

Klimaaktivisterne taber slaget – men vinder krigen?

Eksperter peger på initiativer til bæredygtig infrastruktur

15.11.2024SUND OG BÆLT og Femern forbindelsen

Sponseret

15.11.2024Miljømærkning Danmark

Sponseret

EU’s øgede krav til tekstiler vil udfordre tøjbranchen

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
FSR - danske revisorer
Uddannelse
Bæredygtighed for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med bæredygtighed og ESG - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og ny indsigt i de krav CSRD stiller til store selskabers rapportering om bæredygtighed ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser.

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

FSR - danske revisorer
Uddannelse
Nye roller og ESG kontroller for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med vurdering af risici og kontroller inden for bæredygtighed - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og indsigt i den måde I kan gribe arbejdet an på ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

MäRK
Kursus
Impact Manager

Join the Impact Manager program in Copenhagen to lead your company towards a sustainable future. Become an expert in B Corp tools and connect with a community of change-makers dedicated to helping businesses measure what matters and improve their impact.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Copenhagen

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Sustainability Management i praksis - Efterår 24 i Aarhus

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

06.11.2024

Tid

09:00

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2, 8000 Aarhus C

Bureau Veritas
Kursus
Intro til CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Bureau Veritas Business Academy, Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Sustainability Management i praksis - Efterår 24 i København

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

12.11.2024

Tid

09:00

Sted

Tivoli Hotel og Congress Center, Arni Magnussons Gade 2 1577 København V