Ressourcekamp kræver færre afgifter på grønne brændstoffer

Der bliver rift om råvarerne til at drive fremtidens grønne transportsektor. Derfor efterlyser Dansk Transport og Logistik flere muligheder og ikke mindst afgiftsfritagelser for miljøvenlige brændstoffer såsom biogas og HVO. Men en fossilfri sektor i 2050 bliver meget svær at nå.

Ove Holm er erhvervspolitisk chef og underdirektør i Dansk Transport og Logistik. Han vil gerne have både politikere og transportkunder mere på banen. .

15.03.2018

Anders Kampmann, CSR.dk

”Vi føler lidt, at vi er nede i en hængekøje i Danmark for tiden. Der er ikke så meget politisk medvind til den grønne transportagenda, som vi godt kunne tænke os, og det er selvfølgelig frustrerende. Vi så gerne at branchen fik nogle flere muligheder, når det kommer til alternative brændstoffer”.

Sådan siger erhvervspolitisk chef og underdirektør i Dansk Transport og Logistik (DTL), Ove Holm, da CSR Quarterly beder ham sætte ord på det aktuelle billede af de grønne bestræbelser i den danske transportbranche. Specifikt nævner han biodieseltypen HVO (Hydrotreated Vegetable Oils) og biogas som to brændstofformer, der burde fritages for afgifter.

I eksempelvis Sverige er varianten HVO 100 fritaget for afgifter, hvilket gør at literprisen følger niveauet for almindelig diesel. En tilsvarende indsats kunne med fordel koncentreres om biogas i Danmark, mener Ove Holm.

”Herhjemme har vi nogle særlige fordele i form af både landbrugssektoren og vores svineindustri, når det kommer til at producere biogas, og som kan levere råvarer i stor stil, hvilket vi selvfølgelig bør udnytte bedst muligt”, siger han.

I forlængelse heraf peger Ove Holm på, at de flydende biobrændstoffer burde reserveres til den tunge transport, mens de lettere køretøjer, først og fremmest personbilerne, så kan elektrificeres, eventuelt i kombinationer med brændselsceller og brint.

Ressourcer skal fordeles
I hans øjne byder fremtiden nemlig på en kamp om ressourcerne til de miljøvenlige drivmidler, og derfor bliver vi nødt til at målrette indsatsen mere på flere områder.

”I dag blander vi jo syv procent biologisk materiale i al dieselolie, men det kunne blive til 15 procent, hvis vi reserverede det til lastbilerne. På sigt kan jeg godt blive bekymret for kampen om eksempelvis biomasse, hvis vi ikke finder ud af at være mere specifik i fordelingen af ressourcerne”, siger Ove Holm.

Og så skal der selvfølgelig effektiviseres. Som Ove Holm fremhæver, så er vi nået ganske langt i forhold til at få mere gods på den enkelte lastbil, men det kan blive endnu bedre. Dels bør der gøres mere ud af at få flere af de store modulvogntog ud på de danske veje, og dels kan mange kunder blive endnu bedre til at komprimere deres varer, med Ikeas flatpack-tankegang som en form for forbillede.

Fossilfri fremtid kræver handling fra både politik og industri
Det til trods, så ser Ove Holm med lidt blandede fornemmelser på de kommende års udvikling, når det gælder det store langsigtede mål, som CSR Quarterly spørger ind til:

”Jeg tror, det bliver rigtig, rigtig svært at nå et fuldstændig fossilfrit transporterhverv i 2050, men det er en bunden opgave, og vi skal derhen. Branchen er i gang, men det er lidt for meget på mikroniveau; der er brug for handling højere oppe i systemet, også gerne fra EU’s side”, siger han.

Endelig kan og skal industrien selv selvfølgelig også gøre en større indsats, påpeger Ove Holm. En ting er således at skabe et udbud af muligheder, en anden ting er at sikre at der rent faktisk er efterspørgsel på disse tilbud. Og det kommer ikke af sig selv.

”Grundlæggende er der ikke særlig mange af vores medlemsvirksomheder, der beder om råd i forhold til miljømæssige aspekter, hvilket igen skyldes, at der ikke er så mange kunder, der efterspørger det. Og kunden er som bekendt kongen, så hvis vi kan få transportkøberne til at stille flere krav om grønne løsninger, så vil det også påvirke behovet for muligheder og rådgivning på området”, forklarer Ove Holm.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: Transportens vej til CO2-fri

Transportsektoren er kritisk for at leve op til Parisaftalens forventninger. Men store dele af den er ikke omfattet af den aftale, og der kæmpes for at finde en realistisk omend effektiv vej i de internationale samarbejdsorganisationer. I mellemtiden er kunderne ikke rigtig kommet med på vognen. 

Relateret indhold

07.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh Private Label: Skræddersyede designløsninger med ansvarlig produktion i centrum

06.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Lübech Living åbner ny butik i Aalborg

03.11.2025SUSTAINX ApS

Sponseret

Klimaregnskabets fire modningsniveauer

03.11.2025Klimaklar

Sponseret

Klimaregnskab med effekt på arbejdsglæde og datakvalitet

01.11.2025Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Giv en ged, Den perfekte firmagave til jul!

31.10.2025CSR.dk

Klimarådet vil have 35-mål og reelle CO2-reduktioner

31.10.2025CSR.dk

Cirkulær betonløsning vinder pris på Building Green

30.10.2025CSR.dk

Ny bydel i Billund skal sætte ny standard for klimavenligt byggeri

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

10.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Environmental Management System Auditor/Lead Auditor Training Course as per ISO 14001:2015 | CQI and IRCA Certified Course ID: 17913

This 5 day course provides the knowledge and skills needed to organize and lead Environmental Management System audits.

Dato

10.11.2025

Sted

Odense

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gavn

Dato

10.11.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Facilitatoruddannelse – bliv certificeret facilitator!

Bliv en helstøbt og stærk facilitator! På denne facilitatoruddannelse får du fyldt rygsækken med ny viden og masser af værktøjer, der gør dig i stand til professionelt at facilitere møder, workshops, processer og forandringer.

Dato

10.11.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Facilitatoruddannelse – bliv certificeret facilitator!

Bliv en helstøbt og stærk facilitator! På denne facilitatoruddannelse får du fyldt rygsækken med ny viden og masser af værktøjer, der gør dig i stand til professionelt at facilitere møder, workshops, processer og forandringer.

Dato

10.11.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København