Rockwool: Ny markedsvirkelighed kræver, at vi positionerer os rigtigt

CSR.dk har talt med Anthony Abbots, som leder Group Sustainability i Rockwool, om virksomhedens planer for 2018.

"Medarbejderne skal blive en del af vores fortælling om bæredygtighed og den stolthed, det giver, at bidrage positivt"..

09.02.2018

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Hvad er jeres top-prioriteter i 2018?
En af vores hovedprioriteter er det fortsatte arbejde med at levere på de seks bæredygtighedsmål, vi satte os i 2016. Der er konkrete mål for 2022 og 2030, og dem skal vi nå, hovedsageligt ved at drive performance på vores 45 fabrikker.

Vi skal i 2018 også gøre en del ud af vores interne kommunikation af bæredygtighed. Vi har i de seneste år været meget aktive med at kommunikere om vores rolle i samfundet, bidrag til verdensmålene og bæredygtighed generelt til det eksterne miljø, og nu trænger vi til også at få vores medarbejdere involveret, så alle kan blive en del af vores fortælling om bæredygtighed og den stolthed, det giver, at bidrage positivt.

Endelig skal vi arbejde med vores eksterne positionering og platform, forstået på den måde at hovedparten af vores kunder er i byggesektoren hvor der er stigende fokus på aspekter af bæredygtighed såsom cirkularitet, akustisk komfort, varmekomfort m.m. Det er et nyt marke

En marketingkampagne kaldet "#ModernLiving" blev lanceret i 2017 for at give Rockwool-brandet en aktiv stemme i debatten om bl.a. bæredygtighed og byplanlægning. I 2018 skal der lægges energi i at kommunikere internt. .

dslandskab med stigende krav. Vi mener selv, at vi er førende i forhold til mange af de krav, men vi skal både holde trit med udviklingen og placere os rigtigt. Det handler om at bæredygtighed og vores kommercielle aktiviteter går hånd i hånd.

Hvorfor har I valgt netop de indsatsområder?
Rockwool har en fremragende historie at fortælle, fordi vores produkter bidrager så entydigt positivt til bæredygtighed. Vi har f.eks. for nylig fået nogle eksterne konsulenter til at kvantificere de CO2-besparelser, man kan opnå ved at isolere med vores produkter, og det er store tal, de når frem til. 

Vi ved dog også, at det ikke er nok at have produkter med positiv impact, det er også nødvendigt at vise verden, at vi arbejder dedikeret med at minimere vores negative påvirkning. Man skal vise, at man er klar til at ”walk the talk”.

Hvilken impact håber I jeres arbejde får?
Vi tror så absolut på, at det at vi arbejder pro-aktivt med bæredygtighed ved at styrke vores performance og dokumentation på området vil hjælpe vores forretning – både i forhold til salg og økonomiske resultater. Det er en integreret del af vores forretningsstrategi.

Arbejdet støtter også op om vores formål. Bæredygtighed handler grundlæggende om at møde vores samfunds behov uden at skade fremtidige generationers mulighed for at dække deres behov. Det samme gælder for ROCKWOOLs formålsdeklaration – “release the natural power of stone to enrich modern living”. Vi tager en naturlig og rigelig råvare og transformerer den til produkter, som møder vores kunders behov blandt andet energi og CO2 besparelser, brandsikkerhed, godt akustisk indeklima og æstetiske bygninger.

Hvem skal i arbejde sammen med og/eller have hjælp af, for at nå jeres mål?
Vi har et nært samarbejde med eksterne partner, som bl.a. hjælper os med at dokumenterer vores produkters performance inden for bæredygtighed. Samtidig arbejder vi meget med politikere og myndigheder, fordi det er nødvendigt for dem og os i en så tæt reguleret sektor som byggeri.

Regulering er vigtigt i forhold til vores målsætning om at have etableret tilbagetagningsordninger i 30 markeder i 2030, hvor vi skal sikre at stenuld fra bygge- og nedbrydningspladser genbruges enten på vores fabikker eller i anden industri. Her er der brug for, at der laves regler, afgifter, prisstrukturerer, som bakker op om det. I en del lande er prisen for at køre affald til deponi så lav, at der  er få incitamenter til at benytte sig af andre løsninger – selvom de er bedre for miljøet.

Generelt er det vores opfattelse, at det ikke er tilfældigt at verdensmål nr 17 handler om partnerskaber. Ingen kan nå de globale mål alene.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

11.12.2025CSR.dk

Nyt værktøj skal være med til at halvere CO2-udledningen i Københavns Kommunes nybyggeri

11.12.2025CSR.dk

Ny opgørelse: Meget langsom fremgang for kvinder i toppen af dansk erhvervsliv

10.12.2025CSR.dk

Fra mayonnaise til hudcreme: Forskere opdager vandmændenes store potentiale

10.12.2025CSR.dk

Innovationsprojekt skal skære 15 procent af procesindustriens CO2-udledning inden 2030

08.12.2025CSR.dk

Usikre rammer står i vejen for CO2-fangst: Seks ud af ti selskaber trækker sig fra milliardpulje

05.12.2025CSR.dk

Millioner til cirkulære løsninger i SMV’er skal skabe bæredygtig vækst

05.12.2025CSR.dk

IEA: De næste år bliver afgørende for verdens energifremtid

04.12.2025Dansk Standard

Sponseret

ISO 14001:2026 på vej: Nye dokumentationskrav og integrering af klima og biodiversitet

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Webinar
Online morgenmøder: Få mere værdi ud af dine aktiver med et ledelsessystem

Hvordan kan organisationer systematisk og bæredygtigt få mere værdi ud af sine aktiver og samtidig sikre, at det sker i overensstemmelse med de strategiske mål og krav fra interessenter? Svaret kan ligge i et velfungerende asset management-ledelsessystem som du kan høre mere om på to kommende morgenmøder.

Dato

10.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

SustainImpact ApS
Webinar
Drop-in webinar om National ESG undersøgelse - få hjælp

Har du et spørgsmål du har brug for at få afklaret om privatlivspolitik eller hvordan dine data bliver brugt, eller hvilke typer af svar undersøgelsen kan give så dropper du bare ind i det åbne webinar på fredag.

Dato

12.12.2025

Tid

11:30

Sted

Virtuelt Teams Møde

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 12. december: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

12.12.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Kursus
Fra strategi til handling - ESG Masterclass (2,5-dage) December 2025

Er din organisation klar til at tage de næste skridt mod større bæredygtighed? Med stigende krav fra kunder, medarbejdere og lovgivning bliver det stadig vigtigere at integrere bæredygtighed i hjertet af forretningen. På dette kursus lærer du, hvordan du kan skabe en konkret og målrettet bæredygtighedsstrategi, der omsætter ambitioner til handling.

Dato

15.12.2025

Tid

09:00

Sted

København

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Briefing on Regulatory Trends in the European Union and at the International Level

A joint initiative of the Global Compact Country Networks in Europe and the USA.

Dato

15.12.2025

Tid

14:00

Sted

Online via Zoom

Dansk Standard
Kursus
Intern audit af et miljø- og kvalitetsledelsessystem

Få redskaber til at planlægge og udføre intern audit af din organisations ledelsessystem indenfor kvalitet og/eller miljø! På kurset får du styrket din forståelse af audit som værktøj til evaluering og forbedring af ledelsessystemet samt trænet din grundlæggende værktøjskasse som auditor.

Dato

17.12.2025

Sted

Comwell H.C. Andersen Odense