Et partnerskab for the Greater Good

Tuborg har samarbejdet med Roskilde Festival gennem mange år, og i 2014 nedkom de to i partnerskab med en ny, økologisk øl. På halvdagskonferencen Innovative Partnerskaber d. 8/12 er det en af 11 lærerige cases om, hvad tætte samarbejder kan føre til

Gør noget ved øllet.

05.12.2015

Lars Münter, CSR.dk

Der bliver drukket omkring 1 mio. liter øl på Roskilde Festival, og hovedparten af dem kommer fra hanerne i Tuborgs mange telte, der er spredt strategisk ud over festivalens arealer. Samarbejdet mellem bryggeriet og festivalen går år tilbage, ja, nærmest fra starten, siger sponsorchef for Carlsberg Peter Giacomello. Det er en af de største sponsoraftaler, Carlsberg Danmark har inden for musikken i Danmark, og netop derfor er dette samarbejde af stor strategisk betydning for begge parter.

”Vi udfordrer hele tiden hinanden for at se, hvordan vi kan udvikle samarbejdet på den lange bane. Roskilde Festival er langt den største festival i Danmark og en af de største i Europa, og det giver os selvfølgelig en stor strategisk fordel i forhold til at brande os inden for musikken,” siger Peter Giacomello og understreger, at styrken i samarbejdet er en gensidig forståelse for hinandens mål: ”Grunden til at vores samarbejde er blevet så stærkt, er at vi har tillid til, at vi vil det bedste for hinanden. Vi indgår ikke i samarbejdet bare for at optimere vores egne forretninger, men for the Greater Good så at sige.”

Ved siden af Roskilde Festival, der hvert år huser ca. 130.000 musikelskere på sine arealer, er Tuborg – det er kendt for de fleste – hovedsponsor for Grøn Koncert med 180.000 gæster. Det giver ølmærket en unik position til at afprøve nye produkter på et ungt og ”upcoming” segment, og her er Roskilde Festival en særdeles aktiv spiller.

”Roskilde Festival er én kæmpestor kulturinstitution og den har jo en utroligt stærk profil på bæredygtighed og miljø. Det stiller store krav, når man er så stor en partner, som vi er, men vi mærker altid, at vores kreative idéer bliver godt modtaget og helhjertet vurderet,” fortæller Peter Giacomello, som ser festivalen som en stærk platform til at komme i kontakt med de unge og få deres mening, råt for usødet: ”Roskilde Festival er et minisamfund, et lukket miljø i de 8 dage, den varer, og det gør, at du kan teste dine produkter på en måde, du ikke kan andre steder. Der er betaling ved kasse 1, specielt når du kommer med helt nye produkter. Gæsterne kan vælge mellem alt muligt andet – og det gør de –, hvis de ikke bryder sig om det. Derfor har vi under hele festivalen folk ude på pladsen, som spørger gæsterne om, hvad de synes om farven og smagen og så videre, og afhængigt af svarene kan det være, at produktet skal drejes en vinkel.”

Partnerskabernes mange muligheder

Tuborgs nye, økologiske øl blev til på baggrund af et stort ønske fra Roskilde Festival og festivalen NorthSide, og den mødte festivalgæsterne i 2014. Øllens navn RÅ er nærmest skræddersyet til festivalen, hvis kendetegn om noget er musik med kant, ufiltreret fra undergrunden. RÅ er nemlig en no-bullshit øl, som serveres, som den står i fadet efter endt brygning. For Peter Giacomello er det et godt eksempel på de mange muligheder, partnerskaber åbner op for:

”Mulighederne er nærmest uendelige, så længe partnerne hele tiden tænker hinanden ind og ikke suboptimerer for egen vindings skyld. Det succesfulde partnerskab kan bringe parterne rigtig, rigtig langt, hvis de indgår i samarbejdet med de bedste intentioner. Vi kan kun sige, at vi med RÅ har fået det fulde udbytte af vores sponsoraftale med Roskilde Festival, og vi har stået skulder ved skulder og udviklet et godt produkt, som festivalgæsterne har taget til sig, og som nu står til at blive bredt ud til et større publikum.”

Selv om intentionen med RÅ oprindeligt var, at den skulle forbeholdes servering på festivaler, findes øllen nu på supermarkedernes hylder, så andre, der ikke lægger deres vej forbi en festival, også kan smage et stærkt eksempel på, at partnerskaber mellem virksomheder kan ende i frugtbare – og grønne – innovationer.

Peter Giacomello fortæller på halvdagskonferencen Innovative Partnerskaber om Tuborgs tætte samarbejde med Roskilde Festival omkring udviklingen af RÅ. Konferencen byder samlet på 11 stærke eksempler på partnerskaber med festivalen: Madkulturen/Superbrugsen, Naturmælk, Det Runde Bord, LoveSpring, ROCKWOOL International, Husbryggeriet Jacobsen, Peter Larsen Kaffe, Hansens Flødeis, Dropbucket og ikke mindst Landbrug & Fødevarer, der lægger lokaler til dagen med afsæt i deres Beercyclingsprojekt. De mange cases bærer vidnesbyrd om en festival, som ikke går af vejen for et godt bæredygtighedssamarbejde, men også om hvor langt partnerskaber mellem vidt forskellige virksomheder og organisationer kan føre, når bare viljen til at gå sammen er der.

Konferencen afholdes i et samarbejde mellem Roskilde Festival og Landbrug & Fødevarer og med CSR LINK som initiativtager og facilitator. Moderatorerne for dagen er Rikke Rønholt Albertsen fra Verdens Bedste Nyheder og Kitte Wagner fra Spark, der rådgiver om bæredygtig forandring – begge med solid erfaring fra festivalens partnerskaber. Det er d. 8. december kl. 13 – 17.30 på Axelborg i hjertet af København. Læs mere om dagen og tilmelding på www.csr-link.dk.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

24.10.20253H Law

Sponseret

Kan selv en grøn farve være vildledende?

10.10.20253H Law

Sponseret

Når mærker vildleder: EU strammer reglerne for grøn markedsføring

08.10.20253H Law

Sponseret

Nye regler om mærkningsordninger

29.09.20253H Law

Sponseret

Løsninger frem for begrænsninger – juridisk rådgivning

24.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Fire ud af fem forbrugere ser bæredygtighed som lige så vigtig som pris og bekvemmelighed

15.09.2025BSR

Sponseret

Partnering with Suppliers to Advance Human Rights Due Diligence

08.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

UNGA & Leaders Summit 2025

25.08.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: CO2-tal og klimadata – hvordan formidler man det juridisk korrekt?

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Addressing Emissions Through Business Model Adaptation

This webinar will explore how companies are utilising Scope 3 insights to justify more fundamental business model shifts and transformation. It will demonstrate how leading businesses are realising the deepest emissions reductions through reducing their impact on resource use and regenerating nature, as well as exploring how they first uncovered the potential of these strategies through their Scope 3 insights.

Dato

06.11.2025

Tid

15:00

Sted

Online via Zoom

DTU
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

Deltag i tre dages spændende kursus, hvor du får en hurtigt og bekvem introduktion til jernbaneteknologi og driftsstyring. Midt i kurset tager vi til Berlin, hvor vi besøger Tekniske Universitet Berlins signal- og driftsstyring laboratorium.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
[Webinar] Byggebranchen I Sustainable Career Moves

Ønsker du at tage første – eller næste – skridt mod en karriere med ESG og bæredygtighed i centrum? På dette webinar stiller vi skarpt på job- og karrieremuligheder i byggebranchen.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Zoom

Valified
Webinar
Webinar: Gratis introduktion til ESG-rapportering

Gratis webinar med fokus på at hjælpe din virksomhed i gang med ESG-rapporteringsarbejdet

Dato

07.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 7. november: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

07.11.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom