Et partnerskab for the Greater Good

Tuborg har samarbejdet med Roskilde Festival gennem mange år, og i 2014 nedkom de to i partnerskab med en ny, økologisk øl. På halvdagskonferencen Innovative Partnerskaber d. 8/12 er det en af 11 lærerige cases om, hvad tætte samarbejder kan føre til

Gør noget ved øllet.

05.12.2015

Lars Münter, CSR.dk

Der bliver drukket omkring 1 mio. liter øl på Roskilde Festival, og hovedparten af dem kommer fra hanerne i Tuborgs mange telte, der er spredt strategisk ud over festivalens arealer. Samarbejdet mellem bryggeriet og festivalen går år tilbage, ja, nærmest fra starten, siger sponsorchef for Carlsberg Peter Giacomello. Det er en af de største sponsoraftaler, Carlsberg Danmark har inden for musikken i Danmark, og netop derfor er dette samarbejde af stor strategisk betydning for begge parter.

”Vi udfordrer hele tiden hinanden for at se, hvordan vi kan udvikle samarbejdet på den lange bane. Roskilde Festival er langt den største festival i Danmark og en af de største i Europa, og det giver os selvfølgelig en stor strategisk fordel i forhold til at brande os inden for musikken,” siger Peter Giacomello og understreger, at styrken i samarbejdet er en gensidig forståelse for hinandens mål: ”Grunden til at vores samarbejde er blevet så stærkt, er at vi har tillid til, at vi vil det bedste for hinanden. Vi indgår ikke i samarbejdet bare for at optimere vores egne forretninger, men for the Greater Good så at sige.”

Ved siden af Roskilde Festival, der hvert år huser ca. 130.000 musikelskere på sine arealer, er Tuborg – det er kendt for de fleste – hovedsponsor for Grøn Koncert med 180.000 gæster. Det giver ølmærket en unik position til at afprøve nye produkter på et ungt og ”upcoming” segment, og her er Roskilde Festival en særdeles aktiv spiller.

”Roskilde Festival er én kæmpestor kulturinstitution og den har jo en utroligt stærk profil på bæredygtighed og miljø. Det stiller store krav, når man er så stor en partner, som vi er, men vi mærker altid, at vores kreative idéer bliver godt modtaget og helhjertet vurderet,” fortæller Peter Giacomello, som ser festivalen som en stærk platform til at komme i kontakt med de unge og få deres mening, råt for usødet: ”Roskilde Festival er et minisamfund, et lukket miljø i de 8 dage, den varer, og det gør, at du kan teste dine produkter på en måde, du ikke kan andre steder. Der er betaling ved kasse 1, specielt når du kommer med helt nye produkter. Gæsterne kan vælge mellem alt muligt andet – og det gør de –, hvis de ikke bryder sig om det. Derfor har vi under hele festivalen folk ude på pladsen, som spørger gæsterne om, hvad de synes om farven og smagen og så videre, og afhængigt af svarene kan det være, at produktet skal drejes en vinkel.”

Partnerskabernes mange muligheder

Tuborgs nye, økologiske øl blev til på baggrund af et stort ønske fra Roskilde Festival og festivalen NorthSide, og den mødte festivalgæsterne i 2014. Øllens navn RÅ er nærmest skræddersyet til festivalen, hvis kendetegn om noget er musik med kant, ufiltreret fra undergrunden. RÅ er nemlig en no-bullshit øl, som serveres, som den står i fadet efter endt brygning. For Peter Giacomello er det et godt eksempel på de mange muligheder, partnerskaber åbner op for:

”Mulighederne er nærmest uendelige, så længe partnerne hele tiden tænker hinanden ind og ikke suboptimerer for egen vindings skyld. Det succesfulde partnerskab kan bringe parterne rigtig, rigtig langt, hvis de indgår i samarbejdet med de bedste intentioner. Vi kan kun sige, at vi med RÅ har fået det fulde udbytte af vores sponsoraftale med Roskilde Festival, og vi har stået skulder ved skulder og udviklet et godt produkt, som festivalgæsterne har taget til sig, og som nu står til at blive bredt ud til et større publikum.”

Selv om intentionen med RÅ oprindeligt var, at den skulle forbeholdes servering på festivaler, findes øllen nu på supermarkedernes hylder, så andre, der ikke lægger deres vej forbi en festival, også kan smage et stærkt eksempel på, at partnerskaber mellem virksomheder kan ende i frugtbare – og grønne – innovationer.

Peter Giacomello fortæller på halvdagskonferencen Innovative Partnerskaber om Tuborgs tætte samarbejde med Roskilde Festival omkring udviklingen af RÅ. Konferencen byder samlet på 11 stærke eksempler på partnerskaber med festivalen: Madkulturen/Superbrugsen, Naturmælk, Det Runde Bord, LoveSpring, ROCKWOOL International, Husbryggeriet Jacobsen, Peter Larsen Kaffe, Hansens Flødeis, Dropbucket og ikke mindst Landbrug & Fødevarer, der lægger lokaler til dagen med afsæt i deres Beercyclingsprojekt. De mange cases bærer vidnesbyrd om en festival, som ikke går af vejen for et godt bæredygtighedssamarbejde, men også om hvor langt partnerskaber mellem vidt forskellige virksomheder og organisationer kan føre, når bare viljen til at gå sammen er der.

Konferencen afholdes i et samarbejde mellem Roskilde Festival og Landbrug & Fødevarer og med CSR LINK som initiativtager og facilitator. Moderatorerne for dagen er Rikke Rønholt Albertsen fra Verdens Bedste Nyheder og Kitte Wagner fra Spark, der rådgiver om bæredygtig forandring – begge med solid erfaring fra festivalens partnerskaber. Det er d. 8. december kl. 13 – 17.30 på Axelborg i hjertet af København. Læs mere om dagen og tilmelding på www.csr-link.dk.

Dansk Standard

Sponseret

Psykisk arbejdsmiljø - introduktion til standarden DS/ISO 45003:2021

Bureau Veritas

Sponseret

Online forum om food waste & loss

Relateret indhold

19.04.2024CSR.dk

Fædre i finanssektoren tager mere barsel

19.04.2024CSR.dk

Efter investordialog: Shell vil oplyse om lobbyaktiviteter i vækstlande

03.04.2024CSR.dk

For lidt plads kan løses med bedre lovgivning

02.04.2024CSR.dk

Mindre afskovning i Amazonas i 2023

21.03.2024CSR.dk

Ultra fast fashion kan få det svært i Frankrig

12.03.2024CSR.dk

Får EU-Parlamentet lukket de russiske gashaner?

21.02.2024CSR.dk

Lad skruelåget sidde på flasken og bidrag til genanvendelse af 140 ton plast om året

20.02.2024CSR.dk

Ny millionbevilling skal styrke reparationscafeerne i Danmark

Jobmarked

Se alle

Daka Denmark A/S

Studiejob i en af Danmarks største genanvendelsesvirksomheder

Studerer du kommunikation eller markedsføring, og har lyst til at udfordre dine kompetencer i et studierelevant job. Så tilbyder vi et studejob på 15 timer om ugen, med mulighed for at arbejde med hele værktøjskassen inden for markedsføring og kommunikation.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Andel

Biodiversitetsspecialist til investeringer i vedvarende energi

Vil du være med til at fremme biodiversitet i udbygningen af vedvarende energiproduktion? Har du et solidt fagligt grundlag og indsigt i den jura, som knytter sig til naturforvaltning?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Andel

Due diligence manager, menneskerettigheder og sociale forhold til investeringer i vedvarende energi

Vil du være med til at sikre menneskerettigheds-due diligence i udbygningen af vedvarende energiproduktion? Har du blik for den forretningsstrategiske værdiskabelse, som due diligence kan bibringe?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Andel

Due diligence manager, miljømæssige forhold til investeringer i vedvarende energi

Vil du være med til at sikre miljømæssig due diligence i udbygningen af vedvarende energiproduktion? Har du blik for den forretningsstrategiske værdiskabelse, som due diligence kan bibringe?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Etisk Handel Danmark

Rådgiver i bæredygtig udvikling og handel

Vi søger en erfaren rådgiver i bæredygtig udvikling og handel til sekretariatet i Etisk Handel Danmark.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

04.05.2024

BESTSELLER

SENIOR ENVIRONMENTAL IMPACT SPECIALIST

Are you passionate about making a difference in the apparel and textiles industry by measuring and communicating environmental impacts? At BESTSELLER, we are committed to accelerating our journey towards a more sustainable future for our industry. Join us on this exciting journey!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

01.05.2024

Etisk Handel Danmark

Rådgiver i bæredygtig udvikling og handel

Vi søger en erfaren rådgiver i bæredygtig udvikling og handel til sekretariatet i Etisk Handel Danmark.

Ansøgningsfrist

04.05.2024

Thygesen Textile Group

Struktureret og analytisk Corporate Responsibility Manager

Thygesen Textile Group søger struktureret og analytisk Corporate Responsibility Manager

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

19.04.2024

Compass Group Danmark A/S

Forretningsanalytiker til nyoprettet stilling i ESG

Brænder du for bæredygtighed, springer nye muligheder i komplekse data frem i dine øjne og vil du have ansvaret for at implementere strategiske nøgleinitiativer på ESG-området? Så er det måske dig vi søger.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

21.04.2024

Fortum Waste Solutions A/S

Apprentice Warehouse

Vil du være lagerelev hos os? Er der en indkøber gemt i dig med flair for god kundeservice, så læs videre her om en spændende mulighed for dig!

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

30.04.2024

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Sustainable Business Solutions ApS
Efteruddannelse
Sustainability Management i praksis - Forår 24 i Aarhus

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

16.04.2024

Tid

08:30

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2 8000 Aarhus C

Klimakurser
Kursus
Klimahandling og klimaregnskab i praksis - onlineforløb i april

Klimakurser er effektiv uddannelse, der giver ledere og medarbejdere de vigtigste kompetencer til at tage ansvar og arbejde med klimahandlinger og klimaregnskab i praksis – så virksomheden lykkes med at honorere klimakravene nu og i fremtiden.

Dato

17.04.2024

Tid

09:00

Sted

Live online (Zoom)

Dansk Standard
Kursus
Psykisk arbejdsmiljø – introduktion til standarden DS/ISO 45003:2021

ISO 45003 er en systematisk ramme for hvordan organisationer kan arbejde proaktivt med trivsel og psykisk arbejdsmiljø.

Dato

22.04.2024

Sted

København, Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
Psykisk arbejdsmiljø – introduktion til standarden ISO 45003

På dette kursus får du en indsigt i konkrete metoder og værktøjer til at identificere, håndtere og forebygge psykosociale risici og dermed løbende forbedre det psykiske arbejdsmiljø.

Dato

22.04.2024

Tid

09:00

Sted

Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Årskonference 2024: Fremtidens bæredygtighed og ESG

Hvordan bliver fremtidens bæredygtighed og ESG påvirket af eksterne stakeholdere? Og hvilke forventninger skal virksomheder imødekomme, hvis de ønsker at være konkurrencedygtige og gøre noget bedre for samfundet og planeten?

Dato

22.04.2024

Tid

12:30

Sted

Industriens Hus, H.C. Andersens Blvd. 18, 1553 København

Aros Business Academy
Kursus
Klimaregnskabet i praksis – få styr på jeres CO2-beregninger!

Få tal på jeres bæredygtighedsindsats og CO2-udslip – helt simpelt og uden forkundskaber inden for regnskab. Og brug klimaregnskabet til at se, hvor I nemt og effektivt kan sætte ind for at mindske jeres CO2-udledning.

Dato

22.04.2024

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus