Skærpede miljøkrav presser Mærsk
Nye miljøregler tvinger de danske rederier til at bruge dyrere brændstof. For Mærsk betyder det øgede udgifter på 1,2 milliarder og prisstigninger.
Påtvungne udgifter til et nyt og mere miljøvenligt brændstof, som er 50 procent dyrere end den nuværende brændstoftype, får danske rederier til at hæve priserne, skriver børsen.dk.
Alene for Mærsk betyder de nye miljøregler øgede udgifter på 1,2 milliarder kroner i 2015. Samtidig hæver rederiet priserne på transport ind og ud af de havområder, hvor miljøreglerne gælder, blandt andet kystnære farvande som Nordsøen og Østersøen. Prisen på hovedruten mellem Nordeuropa og Asien stiger således også.
Læs også: Maritimt Klimaforum skal mindske CO2-udledning fra skibstrafikken
Ifølge Søren Skou, administrerende direktør i Mærsk, er der hos rederiet fuld opbakning til at pålægge skibsfarten strengere miljøkrav. Dog ærgrer han sig over, at der ikke samtidig er oprettet et system, som kan holde øje med, at rederierne lever op til miljøkravene.
"Vi er klar til at løfte vores ansvar for et renere miljø. Men alle kan se, at det økonomiske incitament til at snyde er relativt stort i en økonomisk presset rederibranche. Derfor så vi gerne, at myndighederne i de pågældende lande gjorde endnu mere ud af at håndhæve reglerne", siger Søren Skou til Børsen.
Det er FNs søfartsorganisation IMO, som står bag de nye miljøregler. Hovedformålet er at reducere svovlindholdet i skibsbrændstof fra 1,0 procent til 0,1 procent.
Fra 2020 ventes nye og endnu strengere krav til svovludledning.
-KLZ