Smart optimering anvendes til tømning af Omrins nedgravede containere

Status på ordreinformation i realtid anvendes til at tilpasse indsamlingsplanerne

26.05.2020

Sponseret

AMCS

Omrin er overbevist om, at dynamisk planlægning og ruteoptimering gør det muligt for kørselslederne at organisere tømningen af underjordiske containere hurtigere, mens de samtidigt drager fordel af et stressfrit arbejdsmiljø. "AMCS Intelligent Optimisation gør det muligt for virksomheder, der arbejder med affaldsindsamling og -behandling at indsamle affald på en mere effektiv måde," siger virksomhedskonsulent Natasja Vemmer. "Dette har gjort, at fyldningsniveauet er steget fra 60 til 80 procent, hvilket har øget den gennemsnitlige mængde indsamlet affald fra 260 til 300 kg pr. container. Derudover reduceres antallet af køreture betydeligt, hvilket mindsker antal kørte kilometer og dermed mængden af CO2-udledninger. Hos Omrin mener vi, at dette er vigtigt, eftersom vi ønsker at bidrage til at skabe et bæredygtigt samfund og en cirkulær økonomi."

  • Omrin indsamler og behandler affald fra ca. 207.000 husstande i 32 kommuner
  • Indsamlingen af husholdningsaffald omfatter 2.150 underjordiske containere
  • Planlægning og optimering af indsamlingsruter med AMCS Intelligent Optimisation
  • Indsigt i indsamlingsstatus og køretøjernes placering i realtid
  • Dynamisk planlægning og optimering, selv mens indsamlingen er i gang
  • Mere effektive indsamlingsresultater med en stigning i fyldningsniveauet fra 60 til 80 procent og den gennemsnitlige mængde affald fra 260 til 300 kg pr. container
  • Hurtigere planlægning, så der er mere tid til andet arbejde, såsom optimering af ruter
  • Reduceret miljøbelastning på grund af færre kørte kilometer og dermed lavere CO2-udledninger

Der er adskillelige grunde til at automatisere indsamlingen

En del underjordiske containere blev tømt for sent, så beboerne smed poser ved siden af dem, mens andre underjordiske containere blev tømt, selvom der næsten ikke var noget affald i dem. Omrin er en virksomhed, der arbejder med affaldsindsamling og -behandling i det nordlige Holland. De oplevede de ovennævnte konsekvenser, fordi de bruge faste ruter som grundlag for tømning af de fleste underjordiske containere. "Vi plejede altid at vælge det sikre", fortæller virksomhedskonsulent Natasja Vemmer, "hvilket for eksempel resulterede i, at vi tømte underjordiske containere, selvom de kun var 60 % fyldt."

Det fremgår tydeligt, at der var adskillige årsager bag beslutningen om at automatisere processen. "Det har krævet meget arbejde for vores team af kørselsledere at planlægge ruter hver dag. Derudover plejede vi at modtage klager over, at chauffører var blevet sendt til tomme containere, der kun var halvt fyldt. Nogle gange kørte de tværs gennem byen for at gøre det, hvilket resulterede i et unødvendigt antal ekstra kørte kilometer. Ud over alt dette ville vi også reducere mængden af affald, der bliver smidt ved siden af containerne."

Tømning i henhold til indholdets vægt og antal gange, som låget er blevet åbnet

I dag er situationen en helt anden. Omrin tømmer 2.150 underjordiske containere i deres driftsområde med udgangspunkt i fyldningsgraden, der estimeres ud fra antallet af gange, som låget er blevet åbnet samt historikken, herunder indholdets vægt. Indholdet i de underjordiske containere vejes på renovationsbilerne. Efter tømning overføres vægten automatisk fra computeren i bilen til computeren på kontoret, hvor den behandles af administrationssystemet.

Ruterne for den næste dag oprettes automatisk i henhold til fyldningsgraden, der overføres til AMCS-systemet om natten. "Det eneste, som kørselslederen skal gøre, er at tjekke ruterne og lave de nødvendige tilpasninger. Hvis vi for eksempel har modtaget en besked om, at en container er fuld, betyder dette, er der skal foretages en ekstra indsamling." Natasja fortsætter med at fortælle, at det var tydeligt fra starten, at systemet var nødt til at være integreret. "Vi har en række principper hos Omrin. For det første er vores mål at minimere antallet af gange, som personalet skal involveres, og for det andet vil vi sikre, at den nødvendige information er tilgængelig for alle i organisationen."

Hurtigere planlægning og stressfri forsendelsesafdeling

Den intelligente software optimerer indsamlingsruter ved at bruge hidtil usete sæt af algoritmer. Hermed muliggøres overvågning i realtid i løbet af dagen – både hvad angår status på ordrer og køretøjernes placering, herunder hvor de er i deres tidsplan. Det hører dermed fortiden til at skulle ringe til chaufførerne for at få en status på deres ordrer, hvilket medfører et lavere stressniveau i forsendelsesafdelingen.

En anden fordel ved intelligent optimering er, at kørselslederne kan bruge mere tid på planlægningsprocessen og især på optimeringen af indsamlingsruter, som Natasjas forklaring afslører. "Derudover kan planlægningsprocessen fremskyndes, så kørselslederne har mere tid til andet arbejde, såsom den funktionelle styring af softwaren. De kan for eksempel undersøge, om vi kan få endnu bedre resultater, hvis visse parametre indstilles på en anden måde. Kørselslederne har nu tid til at finde ud af dette."

Stigning i fyldningsgraden og fald i antal indsamlingsture

Natasja fortsatte med at fortælle, at AMCS Intelligent Optimisation primært har hjulpet Omrin med at indsamle affald mere effektivt. "For eksempel har vi oplevet et fald i antallet af gange, som de underjordiske containere bliver tømt. "Vi har også set en kraftig stigning i fyldningsgraden fra 60 til 80 procent, hvilket betyder, at der er sket en stigning i mængden af indsamlet affald. Den gennemsnitlige mængde affald i containerne ved tømning plejede at være 260 kg. Efter implementeringen af AMCS Intelligent Optimisation steg dette til 300 kg pr. gang.”

Alt i alt sparer man ved den dynamiske planlægning et betydeligt antal ture, så køretøjerne kan bruges andre steder. "Det er meget vigtigt", siger hun. "Hvis antallet af underjordiske containere stiger, kan vi tømme dem ved hjælp af det samme antal køretøjer. Vi plejede at arbejde på højtryk. Antallet at kørte kilometer er også reduceret, og det samme er tilfældet med CO2-udledningerne. Dette er også vigtigt for Omrin, fordi vi stræber efter at bidrage til at skabe et bæredygtigt samfund og en cirkulær økonomi. Omrin var den mest bæredygtige virksomhed i Holland i 2019, og det vil vi gerne blive ved med at være. En anden positiv effekt af intelligent optimering er, at der smides mindre affald ved siden af containerne. Vi kan dog ikke konkludere med sikkerhed, om dette skyldes ruteoptimering alene, eller om det også er resultatet af en kampagne, som vi lavede for at stoppe netop dette problem."

Fremtidige udfordringer

Et øget antal underjordiske containere i driftsområdet og tømning af disse med udgangspunkt i ruteoptimering er nogle af Omrins planer for de næste par år. "Det er uden tvivl en udfordring," siger Natasja. "Hver gang antallet øges, skal vi sikre os, at grundlaget er der, og sørge for, at vi opbygger en historik. For eksempel skal vi finde ud af, hvor mange gange låget skal åbnes, før en underjordisk container er fuld. Når vi har indtastet den information i AMCS-softwaresystemet, finder det den optimale indsamlingsplan og planlægger ruterne i henhold til denne. Det tager også hensyn til 'haster'-containere, der skal tømmes hurtigst muligt, og 'kan tømmes'-containere, som vi kan tømme, hvis tidsplanen tillader det."

Når ruterne optimeres, er de i softwaren indbyggede 'hvad nu hvis'-scenarier også vigtige. "Med disse har vi mulighed for at planlægge yderligere indsamlingsstop," forklarer Natasja. "Disse anvendes for eksempel, når vi forventer, at vores underjordiske containere er ekstra fulde – som for eksempel på anden påskedag. I AMCS kan vi flytte indsamlinger; nogle til fredag eller lørdag før påske og nogle til tirsdagen efter. Tidligere blev alle ekstra indsamlinger foretaget om lørdagen. Dette gav ekstra arbejde til kørselslederne og chaufførerne. AMCS giver klarhed og reducerer stress blandt kørselslederne. Det er klart en forbedring af det gamle system."

Effektiv indsamling øger fyldningsgraden og mængden af affald

Omrin har oplevet mange fordele ved at bruge AMCS Intelligent Optimisation. Dynamisk planlægning og ruteoptimering har muliggjort mere effektiv indsamling og øget fyldningsgraden fra 60 til 80 procent, mens den gennemsnitlige mængde affald er steget fra 260 kg til 300 kg pr. container. Derudover kan planlægningsprocessen fremskyndes, så der er mere tid til andre aktiviteter, såsom den funktionelle styring af software og indstilling af parametre for at opnå endnu bedre indsamlingsresultater. Derudover sparer man med dynamisk planlægning et betydeligt antal ture, hvilket både reducerer antal kørte kilometer og dermed CO2-udledningerne, hvorfor AMCS Intelligent Optimisation hjælper Omrin med at opfylde sit mål om at være bæredygtig og bidrage til opbyggelsen af en cirkulær økonomi.

Passion for at lukke genanvendelsesloops

Omrin er frisisk for 'genanvendelsesloop', hvilket også afspejler virksomhedens passion for at lukke genanvendelsesloops. Virksomheden bruger intelligente separationsteknikker og højteknologiske kraftanlæg til dette formål. Et eksempel er grøn gas-kraftanlægget i Heerenveen, der leverer grøn gas til 10.000 husstande og 1 mio. kubikmeter grøn gas til virksomhedens egne køretøjer. Over 70 procent af det indsamlede affald gøres egnet til genanvendelse – på landsplan er dette tal ca. 50 procent.

06.09.2022AMCS

Sponseret

Transport af husdyr og CO₂-emissioner

7 Essential Takeaways from our Inspire Webinar on the UPS Transport Optimization Journey

06.10.2021AMCS

Sponseret

29.06.2021AMCS

Sponseret

Towards net-zero: How are we doing?

11.03.2021AMCS

Sponseret

Are You Joining the Zer0-Waste Movement?

07.03.2021AMCS

Sponseret

Smart waste planning drives value

17.02.2021AMCS

Sponseret

AMCS Helps Waste and Recycling Companies Combat Challenges with Digital Solutions