Stor-udledere af CO2 øger indsatsen i nyt samarbejde
Sektor-specifikke CO2-initiativer samles nu under en hat for at få større slagkraft og for at involvere alle nøgleaktører i indsatesen for at decarbonisere. .
Målet er det samme: Alle virksomheder skal omlægge deres forretning, så den ikke længere udleder CO2. Men vejen dertil er langt fra den samme. For nogle virksomheder har omstillingen omkostninger store nok til at kunne lægge virksomheden i graven.
Internationalt taler man om ”hard to abate-sectors”, som er tung industri og transport f.eks., aluminium, stål, cement, kemisk virksomhed, og tung vejtransport, flytrafik og shipping. Tilsammen udgør disse syv sektorer 30 procent af de globale udledninger af CO2.
Plan for hele økosystemet
Nu er omkring 400 virksomheder fra transportsektoren og den tunge industri gået sammen for at få fart på omstillingen gennem en økosystems-tilgang. Det er grundlaget for partnerskabet ”Mission Possible”, som blev lanceret under den virtuelle Davos-uge sidst i januar, afholdt af World Economic Forum.
Netop økosystems-tilgangen betyder også, at det ikke kun er de 400 selskaber selv, der bliver en del af Mission Possible Partnerskabet, men også repræsentanter for deres kunder, leverandører, banker, aktionærer og lovgivere. Planen er, at de sammen skal udvikle veje til netto-nul udledninger og skabe klarhed over, hvad der skal til få at nå det mål.
Som ganske meget andet klima-arbejde i 2021, peger også Mission Possible Partnerskabet hen mod COP26, FN’s klimatopmøde, som er udsat fra 2020. Ved lanceringen af partnerskabet forklarede man således, at målet for 2021 er at kunne vise, hvordan man når til net-zero inden for shipping, luftfart og stål, så alle er klar over, hvad der skal gøres, og hvem, der skal gøre det – inklusiv investeringsbehov. I løbet af de næste tre år er planen at gøre det samme for lastbilstransport, kemisk virksomhed, cement og aluminium, og i løbet af fem år vil man give sig i kast med andre sektorer, f.eks. landbrug og fødevarer.
Det nye – samlende – Mission Impossible Partnership vil samle de kritiske aktører, som kan få omstillingen til at ske. En central idé for partnerskabet er således, at Paris-aftalens fokus på nationale mål ikke får skabt omstillingen i de globale industrier, og at landestrategierne skal bakkes op af sektor-strategier.
En rapport fra foråret 2020 viste da også, at mange af de største virksomheder i de berørte brancher er nødt til at skrue vældigt op for ambitionsniveauet. Så mange som 80 procent af de store udledere har ikke planer for, eller resultater der lever op til, Paris-aftalens 2 graders mål.
Initiativet er bl.a. finansieret af Amazon's Jeff Bezos’s Earth Fund og Bill Gates’s Breakthrough Energy.
Rigeligt at bygge på
Mission Possible-partnerskabet står ikke på bar bund i udførelsen af de opgaver. Faktisk er partnerskabet primært en fælles organisering og koordination mellem syv eksisterende partnerskaber.
- Getting to Zero Coalition – hvor 157 virksomheder fra shippings økosystem arbejder for at gøre det net-zero skibsfart mulig. Det projekt ledes af Global Maritime Forum, som er nabo til Danse Rederier i Amaliegade i København
- Clean Skies for Tomorrow – hvor 80 virksomheder i luftfart og omgivende brancher samarbejder om decarbonisering.
- Road Freight Zero Coalition – hvor 40 virksomheder arbejder med at find egode løsninger på behovet fortung vejtransport uden CO2-udledninger.
- Low-Carbon Emitting Technologies – som samler 20 virksomheder I arbejdet med at accelerere rejsen mod netto nul udledninger for kemisk industri,
- Net-Zero Steel Initiative – med 12 virksomheder fra stål-industrien.
- Aluminium for Climate – hvor 12 organisationer udvikler teknologi og prøver at stimulere efterspørgslen på lav-emissions aluminimum.
- Clean Cement Coalition – hvor tv oaf de store selskaber i branchen er I færd med at udviklie standarder og stimulere efterspørgsel.
Det hele peger i samme retning
Mission Possible Partnerskabet skal ikke blot lave de førnævnte forslag til planer for de enkelte brancher. Den helt store samtænkning op til COP26 har tydeligvis været i gang, for partnerskabet skal også være den måde, de føromtalte ”hard to abate sectors” leverer deres bidrag til ”Race to Zero Breakthroughs”-projektet, som også blev lanceret i løbet af det virtuelle Davos i sidste uge.
Dét projekt, som kommer fra FN og COP26-værterne Storbritannien og Italien, har sat kort- og langsigtede mål for omkring 20 sektorer i den globale økonomi. De kan ses her og blev ved lanceringen omtalt som noget, virksomheder, regeringer og civilsamfundet kan samarbejde om forud for COP 26.