Taxibranchen vil være klimavenlig

En cocktail af energieffektive biler, energieffektiv kørsel og elbiler skal gøre taxibranchen mere klimavenlig. Samtidig skal taxibranchen være demonstrationsbranche for grønne transportteknologier, lyder det i en rapport fra Dansk Taxi Råds grønne taxikommission.

04.06.2012

Kristina Øby Pedersen, CSR.dk

Taxibranchen er i dag ansvarlig for mere end to procent af det danske CO2-udslip. Foto: Rune Evensen, Dansk Taxi Råd .

5.200 taxier kører rundt på de danske veje. Tilsammen er de ansvarlige for over to procent af Danmarks CO2-udledning og ti procent af den transportrelaterede udledning. Det lyder voldsomt, men bilerne er ofte store med et højt brændstofforbrug, og så kører de rigtig mange kilometer. Der er altså et stort potentiale for forbedring.

Derfor tog Dansk Taxi Råd initiativ til nedsættelse af sin grønne taxikommission, som begyndte sit arbejde i juni 2011. Formanden var dengang Martin Lidegaard, som senere blev afløst af Concitos formand, Thomas Færgeman. Arbejdet har resulteret i en rapport, som henvender sig til taxibranchen og til klimapolitiske beslutningstagere. Rapporten kortlægger og beskriver forskellige bæredygtige løsningsmodeller og klimatiltag til, hvordan landets taxier systematisk kan reducere deres klima- og miljøbelastning.

Klimainitiativer i taxibranchen

  • Odense Taxa lancerede i december 2011 Danmarks første eldrevne el-taxi i samarbejde med Choosev.
  • Under navnet ”CPH Clean Cab” vil Taxa 4x35 sende 10-12 el-taxier på gaden i løbet af 2012. Den elektriske taxiflåde er kommet tættere på efter Trafikstyrelsens bevilling på 5,2 millioner kroner i støtte til projektet. Taxa 4 x 35 har meldt ud, at man satser på at gennemgå et fuldkomment platformskifte til el i 2020.
  • Projekt Grøn Taxi er støttet af Trafikstyrelsen, og er et uddannelsesprojekt  igangsat af Frogne A/S i samarbejde med TaxiNord, TUC (Transportens UddannelsesCenter A/S) og RUC. Målet er at motivere til mere energirigtig adfærd hos taxichauffører og hermed nedbringe brændstofforbruget i TaxiNords 500 taxier med 19 procent.

Kilde: Dansk Taxi Råd

Elbiler på vej
Ifølge Dansk Taxi Råds direktør, Trine Wollenberg, blev kommissionen til ud fra en erkendelse af branchens forpligtelse til at bidrage til et bedre klima.

Hun oplyser, at en del danske taxiselskaber allerede har taget initiativer i den retning – blandt andet tre københavnske taxiselskaber. To af dem har fået tilskud fra Trafikstyrelsens grønne midler. Et af projekterne omhandler klimabevidst kørsel, mens et andet er gået til indkøb af elbiler.

”Målet er at Taxibranchen skal teste nye teknologier som elbiler, hybridbiler og brintbiler. Og så er tilskud nødvendige, ellers får man ikke økonomien til at hænge sammen,” siger hun og henviser til, at private kan købe elbiler uden afgift, men det har ikke stor betydning i taxibranchen, hvor afgiften er meget lavere.

Derfor mener hun også, at der er grund til at overveje en ny form for registreringsafgift, som kan fremme indkøb af for eksempel elbiler.

Taxibranchen kan vise vej for grøn transport
Thomas Færgeman fra Concito lægger vægt på den betydning taxibranchen kan få i demonstration af grønne teknologier.

”Taxibranchen er et smart sted til afprøvning af elbiler, fordi mange flere får kendskab til dem. En enkelt taxi transporterer måske 40 mennesker hver dag, og ligesom chaufføren vil de alle sammen kunne opleve, hvordan det er at køre i en elbil. Hvordan accelerer den, kan man holde varmen om vinteren og så videre,” siger Thomas Færgeman.

Han understreger, at elbiler på grund af den begrænsede rækkevidde og infrastruktur er mest velegnede i store byer, hvor man for eksempel kan bruge den tid, der går med batteriskifte til en kaffepause. Andre steder løber man hurtigt tør for strøm, og her kan hybrid- eller brintbiler være mulige løsninger.

Tilskud er ifølge Thomas Færgeman en forudsætning for at komme i gang, men på sigt kan det have en afsmittende effekt, hvis kunderne decideret begynder at efterspørge elbiler.

Også tilskud til uddannelse af chauffører i energivenlig kørsel, mener han, har stor værdi. Det er det københavnske taxiselskab Taxi Nord, som netop har fået forlænget sit tilskud til at udvikle den model.

”Hvis taxiselskabet kan finde en god model til at gøre chaufførernes løn afhængig af brændstofforbrug, kan det hjælpe andre taxiselskaber til at gøre det samme,” siger Thomas Færgeman. 

Eksemplerne demonstrerer kommissionens konklusion, nemlig at klimainitiativer og vognmandsøkonomi ikke behøver være hinandens modsætninger. Tværtimod kan grønne løsninger i et tiltagende omfang blive et konkurrenceparameter i taxibranchen.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

12.12.2025CSR.dk

Første straffesag om greenwashing: Kunne ikke dokumentere bæredygtighedsudsagn

11.12.2025CSR.dk

Ny podcast om virksomheder som motor i omstilling

09.12.2025CSR.dk

Få det fulde overblik over bæredygtighed og ansvarlig forretning – direkte i din indbakke

08.12.2025CSR.dk

Usynlig skrift som protest: Bureauer finder vej uden om Meta-annonceforbud

04.12.20253H Law

Sponseret

Tre udbredte misforståelser om grøn markedsføring

19.11.2025CSR.dk

Nye tal: Klima er stadig afgørende for, hvordan danskerne stemmer

17.11.2025CSR.dk

Folkekirkens Nødhjælp går ind i kampen for at sikre VM i fodbold mod klimakrisen

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Webinar
Online morgenmøder: Få mere værdi ud af dine aktiver med et ledelsessystem

Hvordan kan organisationer systematisk og bæredygtigt få mere værdi ud af sine aktiver og samtidig sikre, at det sker i overensstemmelse med de strategiske mål og krav fra interessenter? Svaret kan ligge i et velfungerende asset management-ledelsessystem som du kan høre mere om på to kommende morgenmøder.

Dato

10.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Briefing on Regulatory Trends in the European Union and at the International Level

A joint initiative of the Global Compact Country Networks in Europe and the USA.

Dato

15.12.2025

Tid

14:00

Sted

Online via Zoom

Dansk Standard
Kursus
Intern audit af et miljø- og kvalitetsledelsessystem

Få redskaber til at planlægge og udføre intern audit af din organisations ledelsessystem indenfor kvalitet og/eller miljø! På kurset får du styrket din forståelse af audit som værktøj til evaluering og forbedring af ledelsessystemet samt trænet din grundlæggende værktøjskasse som auditor.

Dato

17.12.2025

Sted

Comwell H.C. Andersen Odense

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
[Webinar] Karriere i NGOer & Fonde I Sustainable Career Moves

Ønsker du at tage første – eller næste – skridt mod en karriere med ESG og bæredygtighed i centrum? På dette webinar stiller vi denne gang skarpt på karrieremuligheder i NGOer og fonde.

Dato

18.12.2025

Tid

08:30

Sted

Zoom

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

18.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online på Teams

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

06.01.2026

Tid

12:30

Sted

Online