Toms bliver del af et af verdens mest ambitiøse klimaprojekter
Toms Gruppen har som del af sin nye bæredygtighedsstrategi tilsluttet sig the Science Based Targets initiative og forpligter sig til at reducere sin CO2-udledning baseret på videnskabeligt funderede målsætninger og fælles, internationalt målemetoder.
Tilslutningen til Science-Based Target initiativet (SBTi) sker som del af Toms Gruppens nye strategi for bæredygtighed, der blev offentliggjort i virksomhedens årsrapport i marts.
"Klimaforandringerne taler deres eget tydelige sprog. Derfor løfter vi vores ambitioner og tilslutter os SBTiinitiativet”, fortæller Toms Gruppens chef for bæredygtighed, Lea Sørensen Holm.
CO2-neutral chokoladeproduktion i 2025
Toms ambitiøse klimaplan vil blive valideret og blåstemplet af SBT’s videnskabsfolk, og som et led i strategien har Toms allerede sat mål for den del af CO2-udledningen, der er direkte eller indirekte knyttet til virksomhedens egen produktion (scope 1 og 2). I 2025 vil den kort og godt være CO2-neutral.
”Vores vej til at nå det mål kommer til både at indeholde investering i merproduktion af vedvarende energi og reduktioner af vores direkte CO2-udledninger. Konkret vil vi reducere min. 2.000 ton CO2 frem mod 2030”, uddyber Lea Sørensen Holm.
Også på to andre områder ud over klima forpligter Toms Gruppens bestyrelse og topledelse sig til at accelerere indsatsen for en bæredygtig udvikling. Bl.a. er der sat konkrete mål for råvarer og emballage, som skal guide de kommende års investeringer, initiativer og partnerskaber inden for bæredygtighed.
Én udfordring vil altid kræve vores indsats
Den nye strategi kridter også banen op for Toms’ fortsatte indsats for at beskytte børns rettigheder og bekæmpe afskovning.
”Vi startede som pionerer tilbage i 1990'erne, hvor vi satte bæredygtige standarder for kakaoimport. Siden har vi arbejdet med vores egne kakaoleverandører så vel som i de førende internationale organisationer i industrien for at sikre bæredygtig og ansvarlig kakaoproduktion”, fortæller Lea Sørensen Holm og fortsætter:
”Det er et område, der har så komplekse problemstillinger, at det altid vil kræve vores opmærksomhed, men vi intensiverer vores indsats her. Fra 2023 sourcer vi 100 procent bæredygtig kakao, men det gøres ikke med dét. Vi vil i de kommende år sikre, at såvel vores kakao-forsyningskæde og forsyningskæderne for andre relevante råvarer er dækket af programmer der sikrer, at vi opdager det, hvis børns rettigheder ikke beskyttes, eller hvis der foregår afskovning. Kun sådan kan vi sætte ind, afhjælpe og forebygge.”
100 procent cirkulær emballage
Endelig sætter strategien fokus på cirkulær emballage, hvor første mål er at opnå 100 procent genanvendelig emballage.
”I 2025 skal al Toms’ produktemballage være genanvendelig. Status er, at 92 procent af vores produktemballage allerede er genanvendelig, men vi vil også i mål med de sidste – og sværeste 8 procent”, understreger Lea Sørensen Holm og afslutter:
”Det er samtidig de 8 procent, som forbrugeren nok vil lægge mest mærke til. Måske må ruden ind til de fyldte chokolader lade livet – eller bakken vil skifte farve eller materiale. Men vi forventer, at forbrugerne vil tage godt imod alle små ændringer, der kan gøre vores chokolader og slik mere bæredygtig.”
Du kan læse mere om Toms Gruppens ambitioner og initiativer for bæredygtig udvikling i den netop offentliggjorte årsrapport, som du finder herunder.