Topchef fra international byggevareproducent taler bæredygtigt producentansvar på Building Green
Thierry Lambert, der er øverste direktør for den internationale byggevareproducent Saint-Gobain i de nordiske og baltiske lande, bliver en af hovedtalerne ved årets Building Green-messe d. 29.-30. oktober i København.
Building Green-messen, der d. 29.-30. oktober i København slår dørene op for to dages dialog om bæredygtigt byggeri på tværs af den samlede byggebranche, har i år valgt at invitere den franske Saint-Gobain-koncerns nordiske og baltiske topchef, Thierry Lambert, som en af hovedtalerne.
Større samarbejde i byggeriet nødvendigt
- Som producent er det vigtigt at være sit ansvar bevidst, når det kommer til bæredygtighed. Vi arbejder målrettet med at minimere vores miljømæssige fodaftryk og tager alt i betragtning i måden, vi driver vores forretning, i vores produktion, og når vi designer nye løsninger. Vores vision for det byggede miljø er baseret på bæredygtighed og øko-innovation, og derudover er komfort og velvære for beboerne i de færdige byggerier også vigtigt. Vi kan dog ikke løse opgaven alene, så det er vigtigt med et bredt samarbejde gennem hele værdikæden, forklarer Thierry Lambert og fortsætter:
- Vi ser åbenlyse fordele ved at have et tæt samarbejde med arkitekter, entreprenører, installatører, distributører og øvrige interessenter. Samarbejdet sikrer, at vi finder de rigtige løsninger både i forhold til at være så grøn som muligt, men også i forhold til at skabe bygninger, hvor folk føler sig godt tilpas, og hvor de har lyst til at være. Dette er nogle af de emner, som jeg ser frem til at drøfte på Building Green, pointerer han.
Unikt perspektiv på byggeriets bæredygtige fødekæde
Saint-Gobain-koncernen indstiftede i 2012 arkitekturprisen Saint-Gobain Habitat Award, som uddeles hvert år til studerende ved Kunstakademiets Arkitektskole i København og Arkitektskolen i Aarhus. Prisen går til innovative og banebrydende projekter, som sætter standarden for fremtidens byggeri.
- I kraft af sin mangeårige erfaring fra ledelsen i en af verdens største byggevarekoncerner bidrager Thierry Lambert med et helt unikt perspektiv på, hvordan det forretningsmæssige bæredygtighedspotentiale kan udfoldes igennem hele byggeriets fødekæde, udtaler projektleder Mette Grydehøj Post fra Building Green og fortsætter:
- Saint-Gobain kan på linje med andre producenter være med til at skubbe udviklingen i den rigtige retning ved at fokusere på innovation, der ikke kun tager afsæt i de nuværende specifikationer og den billigste pris. Tværtimod handler det om at se på byggevarer og produkter i et totalperspektiv, der inddrager både produktion, byggeproces og det færdige byggeri, slutter hun.
Building Green er på få år vokset til Danmarks stærkeste platform for den faglige dialog om fremtidens grønne byggeløsninger, og messen oplevede i 2013 en vækst i besøgstallet på over 30 pct. i forhold til året før.