Topchef: Nye klimakrav til lastbilbranchen kræver bedre infrastruktur
I 2040 kræver EU nu, at lastbilbranchen har mindsket sin CO2-udledning med 90 procent. Det kræver bedre adgang til grønne brændstoffer, mener branchedirektør.
Hvis den grønne omstilling af EU’s lastbilstransport skal blive en realitet, må udrulningen af infrastruktur til bæredygtige brændstoffer som el og brint sættes i gang nu og her.
Det mener Martin Aabak, der er administrerende direktør hos brancheorganisationen Danske Speditører, efter at EU-Kommissionen tirsdag har lanceret et nyt udspil, der kræver, at der barberes 90 procent af udledningerne fra nye lastbiler i Europa frem mod 2040.
”Med fremlæggelsen af de nye standarder er der grundlag for at udvide dialogen med Kommissionen og de danske myndigheder om, hvordan infrastrukturen med nye drivmidler som brint og el bliver tilgængelig,” siger han til MobilityWatch.
Læs også: International alliance vil udfase fossile lastbiler fra 2035
Hos EU-Kommissionen lægger man dog ikke skjul på, at der ligger en stor opgave i vente for, hvordan man skal sikre tilgængeligheden af de bæredygtige brændstoffer.
”Det er en kolossal udfordring,” fortæller Frans Timmermans, vicepræsident hos EU-Kommissionen, til MobilityWatch.
Alt er nemlig forbundet, fortæller han, men lægger vægt på, at man i EU er er åben overfor nye input i takt med, at man evaluerer nye teknologier.
- HCL