18.09.2017 | Klima, miljø og energi
Uber vil køre elektrisk i London
Delebilsudbyderen Uber vil forbyde sine chauffører at køre med konventionelle benzin- og dieselbiler i London fra 2020, for på den måde at hjælpe byen med at komme den massive luftforurening til livs.
Når Uber-kunder i London bestiller en vogn, vil det inden længe kun være el- eller hybridbiler, der dukker op.
Om kun tre år skal samtlige Uber-biler i London være enten fuldt elektriske eller plug-in-hybrider. Det annoncerede den amerikanske delebilsudbyder for nylig med henvisning til den stigende luftforurening i den britiske hovedstad, skriver The Guardian.
Læs også: Deutsche Post udvikler elektrisk bil
Ifølge en godt to år gammel undersøgelse koster den beskidte luft i London hver år op mod 9.500 af byens indbyggere livet, og udstødningsgasser fra fossilt drevne biler er den helt store synder i den sammenhæng.
Hybridbiler som Toyota Prius er i nogen grad blevet synonymt med Uber i London, hvor knap halvdelen af de omkring 40.000 registrerede chauffører i dag kører elbil eller hybrid. Den andel skal således vokse til 100 procent i 2020. I andre britiske byer, hvor Uber har færre elektrificerede biler i spil, hedder deadline 2022.
Finansielle lokkemidler
For at understøtte skiftet til el- og hybridbiler, vil alle Ubers Londonchauffører kunne modtage bevillinger på op til 5.000 pund (ca. 42.000 kr.). Finansiering vil dels komme fra Uber selv, der har øremærket to mio. pund (små 17 mio. kr.) til formålet, og dels fra brugerne, der vil blive pålagt et ekstra gebyr på godt tre kr. pr tur fra oktober.
Endelig vil Uber også prøve at lokke ejere af biler fra før 2005 til at skille sig af med deres gamle, beskidte køretøjer ved at tilbyde dem en slags skrotpræmie i form at et gavekort på 1.500 pund (ca. 12.500 kr.) til Uber-ture.
Læs også: København har Europas tredje bedste delebiler
Dermed er der nærmest lagt op til en grøn taxakrig i Sherlock Holmes’ hjemby, hvor selskabet bag de ikoniske black cabs, London EV Company, tidligere på året fortalte, at man er på vej med en elektrisk hybrid-version af den klassiske taxa, der vil kunne køre 110 kilometer på ren el, mens rækkevidden med benzinmotoren oveni når op på 640 km.
-AK
Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.
Deltag i debatten
Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.
Klima, miljø og energi

Nyt partnerskab vil bidrage med flere grønne gigawatts
Solcelle- og vindmølleparker skal have jord at stå på. Den vil et nyt partnerskab købe af landmænd og leje til energiproducenter. Og måske samtidig finde noget nyt at bruge de meget omtalte lavbundsjorde til.
Klima, miljø og energi

To projekter skal accelerere cirkulært byggeri
Det skal være nemt og sikkert for byggebranchen at vælge genbrugsmaterialer. Kvaliteten af de genbrugte materialer skal være dokumenteret. Og så skal de være langt mere tilgængelige. Nu går universiteter og byggebranche sammen i to store konsortier - udvalgt af Realdania og Innovationsfonden - for at accelerere den grønne omstilling af byggebranchen.
Samfund

Flere danskere handler brugt for at bekæmpe overforbrug
43 procent af danskerne handler brugt for at mindske overforbrug. For bare fem år siden var det tal blot 18 procent. Det meddeler Danmarks største markedsplads, DBA i det årlige genbrugsindeks, der afdækker den danske genbrugsøkonomi, vaner og tendenser.
Klima, miljø og energi

Fremtidens bygninger vil indgå positivt i vores energisystem
Om ti år vil vi tænke bygninger både mere socialt og som en konstruktiv del af vores energikredsløb. Det mener Søren Dyck-Madsen, seniorrådgiver i tænketanken CONCITO, der også hejser et flag for, at debatten om bæredygtighed ikke bliver afsporet af særinteresser.
Klima, miljø og energi

Frankrig vil forbyde indenrigs flyruter for at reducere CO2
Nedlægning af flyruter til fordel for tog vil medføre anseelige CO2-reduktioner. Men det vil også få menneskelige omkostninger i form af jobtab, mener Frankrigs socialistiske parti, PS.
Menneskerettigheder

Den grønne omstilling har sin pris
Ambitionerne om at nå Paris-aftalens mål har sat gang i de grønne løsninger, som stort set alle er afhængige af mineralske råstoffer. En industri der lider under alle former for menneskerettighedskrænkelser.