Ulighed skal være lige så presserende for virksomheder som klima

Stigende ulighed har konsekvenser – også for virksomheder. Internationalt projekt vil få emnet gjort klar til at være på niveau med klima i virksomhedernes indsats.

10.09.2021

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

De globale tal lader ingen tvivl tilbage: uligheden er steget massivt siden 1980. (se faktaboks). De danske tal er langt mere beherskede, ifølge en ulighedsredegørelse fra Finansministeriet fra 2020, men følger ikke desto mindre samme mønster. På samme måde viste corona-krisen at de mest udsatte grupper i Danmark var de samme som i resten af verden: ansatte i lavtlønsområderne, minoritets- og udsatte grupper.

Global statistik på ulighed

  • Siden 1980 er 27 procent af den økonomiske vækst tilgået den rigeste en procent af den globale befolkning, mens de fattigste 50 procent skal dele 12 procent af den økonomiske fremgang.
  • Samme ene procent ejer 44 procent af de globale formuer, mens de samme 50 procent ejer to procent.
  • Kvinder er næsten 100 år fra økonomisk ligestilling med mænd.
  • 40 millioner mennesker anslås at være fanget i tvangsarbejde – eller det man kalder ”modern slavery”
  • Siden coronakrisens start er verdens ti rigeste mænds formuer vokset med omkring 500 milliarder amerikanske dollar. I samme periode blev omkring 150 millioner mennesker skubbet ud i ekstrem fattigdom pga. coronakrisen.

Det er en situation virksomheder bør gå op i og gøre en indsats for at afhjælpe, konstaterer virksomhedsledere i flere internationale projekter. F.eks. World Business Council for Sustainable Developments (WBCSD) ”Business Commission to Tackle Inequality” som blev søsat i sommeren 2021 med opbakning fra globale virksomheder og stakeholders. Eller et researcharbejde foretaget af analysevirksomheden GlobeScan i samarbejde med 20 internationale virksomheder med titlen ”Buidling Corporate Leadership in Addressing Inequality”, som udgav en opsamlingsrapport i maj 2021.

Ifølge Peter Bakker, CEO for WBCSD, er der mindst fem gode og presserende grunde til, at virksomheder skal arbejde med ulighed:

  • Ulighed underminerer talentudvikling og innovationspotentiale
  • Ulighed begrænser forbrugernes købekraft og -villighed, som begrænser vækst og udviklingsmuligheder
  • Ulighed destabiliserer forsyningskæder
  • Ulighed skaber politisk ustabilitet som giver uforudsigelige samfund og markeder
  • Ulighed forstærker alle former for kriser

WBCSD har for nylig desuden offentliggjort et visionspapir mod 2050, hvor ulighed er defineret som en af tre helt nødvendige indsatsområder, på linje med klimaforandringer og tab af biodiversitet.

I en podcast fra menneskerettighedsorganisationen Shift fortæller Peter Bakker, at han mod forventning ikke møder modstand overfor den konklusion, når han besøger og taler med virksomhedsbestyrelser. I stedet er der nysgerrighed og efterspørgsel på relevante måder, virksomheder kan arbejde med ulighed.

Kilde: GlobeScan.

En slags overblik på ulighed
Her kan der være et overblik at hente i GlobeScans rapport. For det første viser deres research, at flere ulighedsdimensioner vurderes som markant vigtigere i 1920 sammenlignet med forudgående år. Rapporten konstaterer samtidig, at der endnu ikke er en eller flere virksomheder, som fremstår som klare ledere inden for feltet.

Og så præsenterer de nogle af de indsatsområder, man som virksomhed skal gå ind i, hvis man vil sige, at man arbejder med ulighed. De fremgår af figuren til højre. Hvordan det mere konkret kan se ud i en virksomhed har GlobeScans rapport også et bud på. Det bygger på en forståelse af, at eftersom ulighed er et problem forankret mange steder i samfundet, skal virksomheder også arbejde på mange niveauer. Som f.eks. :

  • Internt i virksomheden, med ambitiøse indsatser for mangfoldighed, inklusion og talentudvikling.
  • I leverandørkæden, ved at rulle samme standarder ud som for ens egne medarbejdere.
  • I lokalsamfund, ved ansvarlig skat for at støtte økonomisk udvikling og ved at lade sin forretning indgå i lokale virksomhedsøkosystemer.
  • Med kunder, gennem adgang til produkter og services, inkluderende kommunikation og reklame og hjælp til at kunder kan bidrage til forandring.
  • I eksterne samarbejder og alliancer, der bygger momentum
  • Ved at deltage i offentlig debat og politikudvikling med det formål at ændre uhensigtsmæssige strukturer og normer.

Leveløn skal igennem samme tur som klima
WBCSD’s Peter Bakker har især ét indsatsområde, som han mener alle virksomheder skal gå i gang med lige med det samme: At sikre at man betaler leveløn til alle medarbejdere i sin leverandørkæde.

Problemet med det er ikke kun villighed og aktionærpres for økonomiske resultater på kort sigt. Det er en helt reel udfordring, at mange virksomheder slet ikke ved, hvordan og på hvilket niveau, deres leverandører lønner deres medarbejdere.

Der mangler nemlig stadig overblik og data. Det minder ifølge Peter Bakker meget om situationen på CO2, før man for enedes om og etablerede Greenhouse Gas Protocol i 2001, så man havde standardiserede opgørelsesmetoder for CO2 og derfor et fornuftigt grundlag for sammenligning.

Og det er ikke den eneste lighed han ser med udviklingen i klimadagsordenen. Der er i løbet af de sidste 5-10 år arbejdet i dybden med at udfolde perspektiverne i relationen mellem forretning og klima, både i forhold til risiko og muligheder. Det skal også ske på ulighed.

”Vi skal derhen, hvor det i virksomhederne opleves som lige så tvingende nødvendigt at handle på ulighed som det gør på klima i dag. Det kan lyde vildt, men vi skal huske, at hvis man for fem år siden fortalte virksomheder, at de skulle levere net-zero CO2-udledninger i 2050, så skabte det uro og blev afvist. Men i dag er det normen. Vi skal have det samme til at ske for leveløn,” siger han i podcasten udgivet af Shift.

Nogle virksomhedsledere er med på ideen – bl.a. nogle af dem, som indgår som kommissærer i WBCSD’s nye forretning og ulighedskommission. Som Ilham Kadri, der er øverste chef for den belgiske kemikoncern Solvay, siger:

”I dag ser vi konsekvenserne af ulighed udfolde sig mange steder i verden. Men ulighed er ikke en naturlov – den er et produkt af vores systemer og praksis, som vi kan forandre”.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: Den nye sociale dagsorden

Den sociale dagsorden er ved at gøre comeback - hvad skal man holde øje med, og hvordan skal man arbejde med det?

Relateret indhold

21.11.2025CSR.dk

DI-topchef efterlyser handling bag klimaambitioner

20.11.2025CSR.dk

Nyt studie kaster lys på effekter af forstyrrende demonstrationer

19.11.2025CSR.dk

Business casen for bæredygtighed – hvad betyder det?

19.11.2025CSR.dk

Trods lettere regler investerer kommunerne stadig ikke i solceller

18.11.2025CSR.dk

Danmark står uden for ny grøn koalition for skat på privatfly

18.11.2025Klimaklar

Sponseret

Klimaregnskab førte til 40 tons mindre plastspild om året hos CK Produktion

18.11.2025Valified

Sponseret

Bestyrelsens blinde vinkel: ESG er ikke så komplekst, som mange tror

17.11.2025CSR.dk

Danske virksomheder vil koble klima med sikkerhed og uafhængighed på COP30

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby