04.04.2016  |  Supply chain

Vejen til Open Supply Chains

Indhold fra partner Hvad er dette?

Hvor stammer internationale produkter fra? Danwatch afslørede for nylig problematiske miljøforhold og slavelignende arbejdstagerrettigheder i kaffeindustrien. Nu har mediet fået støtte af Google til at udvikle en open source søgemaskine til varekæder.

CSR LINK har mødt Louise Voller, der er undersøgende journalist og ansvarshavende chefredaktør hos Danwatch, som en optakt til konferencen Responsible Sourcing d. 19. maj på DTU – læs mere her.

Her løftes sløret for udviklingen af en open source søgemaskine for varekæder; Open Source Project.

Fra Google DNI til Open Supply Chain Project
Danwatch har indsamlet data om varekæder siden 2007. Med fokus på kortlægning og
dokumentation af handelsstrømme og forsyningskæder via undersøgende journalistik har
ønsket været at dokumentere stater og virksomheders påvirkning af menneskerettigheder og miljø. Journalistik, der helt konkret skal sikre åbenhed og accountability.
 
Danwatchs virke har nu fået en gedigen vitaminindsprøjtning mod målet om at skabe et open source supply chain arbejdsredskab. Google Digital News Initiative har bevilliget midler. I første omgang 50.000 Euro til udvikling af en specifikation for det nye udviklingsprojekt; Open Supply Chain Project.

“I første omgang har vi fået penge til at udarbejde en brugsanvisning for, hvordan en open source søgemaskine for produkters vej fra produktionsland til eks. detailhandlen i Danmark kan se ud. Målet er en vidensdatabase, der kan anvendes af andre undersøgende journalister og fagfolk, udvide vores eksisterende internationale netværk og kort og godt være et redskab, der effektiviserer vores eksisterende arbejde med at kortlægge varekæder”, siger Louise Voller.

Danwatchs ansøgning til Google DNI blev bevilget blandt et internationalt felt af ansøgere, og det er et projekt i flere etaper. Første skridt på vejen til effektiv gennemsigtighed er kortlægning af stakeholdere og samarbejdspartnere. Det endelige mål er at lægge al data frem, så varekæder bliver tilgængelige for offentligheden.

Synergieffekt med Googles nyhedsfond
Både Google DNI og Danwatch har fokus på gennemsigtighed og en adgang til data i globale og komplekse handelsstrømme og forsyningskæder, der er til at forstå og som kan anvendes.

”Kompleksiteten i varekæder er høj, og sagen er jo, at alle har interesse i at øge gennemsigtigheden for det er i høj grad de samme data som forbrugeren kan vurdere sin vare ud fra, som virksomheder kan og skal bruge til at optimere deres egen værdikæde – så jo enklere og jo mere effektivt jo bedre for alle,” forklarer Louise Voller.

Effektiviseret gennemsigtighed
Så projektets kompleksitet står klart. Fra verificering af data, når præmissen samtidig er open source, eller kategoriseringen, der skaber effektiviseret gennemsigtighed i varekædens fulde længde. Fra ressourcens oprindelse til mellemhandlere og produktionsled, på hele rejsen frem til forbrugeren og inden for Supply Chain Management og Responsible Sourcing. Og der sættes spor på tværs af varekategorier fra fødevarer til tekstil og IT.

”Hvis vores værktøj skal ramme rigtigt og sikre en styring af sporbarheden kræver det en stærk Stakeholder-involvering. Dels fra vores eksisterende netværk af undersøgende journalister, forskere og NGO’er internationalt, og dels fra virksomheder, der ikke har noget at skjule i deres varekæder og derfor måske tør prale med dem” siger Louise Voller og uddyber:

”Vidensdatabasen skal jo være et værktøj til hverdagen for mange parter – så det er afgørende at vide, hvordan vi løser dette bedst”.

Der åbnes for dialogen om Open Supply Chains d. 19. maj . Om den begyndende udvikling af et nyt redskab og en Open Source database. Projektet er indledt i dialog med nationale og internationale partnere, og på konferencen løftes lidt mere af sløret omkring projektet - og der åbnes for dialog.

Se programmet her, der udover Danwatch tæller oplægsholdere fra bl.a. DTU, Maersk, Carlsberg, EKF, FLO-CERT, Landbrug&Fødevarer, Nestlé, Philips og IDH Sustainable Trade. Konferencen er arrangeret af CSR LINK, DTU, Accenture og Fairtrade Mærket.

Tags: CSR LINK

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere