20.11.2015  |  Samfund

Verdens største madspildsaktion

Indhold fra partner Hvad er dette?

Det Runde Bord formidler overskudsmad via madinnovation til socialt udsatte. Gennem partnerskab med Roskilde Festival har initiativet opnået international anerkendelse. Initiativet er blandt de inspirerende cases på Innovative Partnerskaber d. 8/12

Peter Haugelund tøver ikke med at kalde Roskilde Festival for en fantastisk platform. Som direktør i madspildsinitiativet Det Runde Bord har Peter Haugelund samarbejdet festivalen i nu to år, og det er et partnerskab som gensidigt har løftet de to og åbnet for døre, som Det Runde Bord aldrig havde set som mulige at gå ind ad.
 
Det er Peter Haugelund, som sammen med Selina Juul – stifteren af Danmarks største, frivillige madspildsorganisation ”Stop Spild af Mad” – er ophavsmanden til Det Runde Bord, hvis formål det er at formidle gratis overskudsmad via madinnovative løsninger og samarbejder til blandt andet hjemløse. Som forening uden faste indtægter er Det Runde Borde stærkt afhængigt af frivillige håndsrækninger fra professionelle kokke, socialarbejdere, erhvervsfolk, chauffører og andre ildsjæle med kompetencer og lyst til at hjælpe dem på samfundets bund. Selv om ressourcerne altså er små, er det på ét år lykkedes initiativet servere hundredtusindvis af måltider over hele Danmark.
 
At Det Runde Bord gør det godt, fik Peter Haugelund fuld anerkendelse for i januar, da initiativet blev tildelt miljøprisen for Festival Awards, Europe 2014, og siden har han ovenikøbet modtaget Roskilde Festivals miljøpris for 2015. Det er blevet startskuddet på en international retning, som har bragt Peter Haugelund i kontakt en anden stor festival:
 
”Da vi fik overrakt prisen, sad jeg tilfældigvis sammen med koncerndirektøren for Glastonbury Festival – den og Roskilde Festival er de to største festivaler i verden – og han udtrykte stor respekt for den løsning, vi har indført på Roskilde. Jeg tror, at det, der særligt tiltalte ham, var, at vores løsning ikke er raketvidenskab, men bare baseret på en logisk tanke, og så det er lykkedes os med løsningen at afkommercialisere bæredygtigheden. Glastonbury har nu implementeret vores metode stort set, som vi har udviklet den, og jeg har hørt, at seks andre festivaler har gjort det samme. Senest har PukkelPop festivalen i Belgien ønsket at lære, hvad vi gør,” fortæller Peter Haugelund.
 
Peter Haugelund påpeger, at interessen ikke begrænser sig til Europa: ”Der er et kæmpe fokus på madspild over hele verden, og jeg bliver kontaktet af rigtig mange, som støtter vores indsats og ser den som vigtig. Under Grammy Awards blev jeg ringet op af en canadisk rapper, som var med der, og han ville bare lige sige, at det var super godt, det vi gjorde. Jeg er også blevet ringet op af en studerende fra Seoul, som ville høre mere om vores indsats.”
 
Madspildets år 0
Partnerskabet med Roskilde Festival startede for 2 år siden, da festivalen kontaktede Selina Juul og Peter Haugelund for at indlede et samarbejde med dem. Egentlig var det meningen, at Det Runde Bord kun skulle have været et midlertidigt indslag på festivalen, men det gik så godt, at samarbejdet mellem Peter Haugelunds hold og Roskilde Festival nu er blevet cementeret med en fast aftale:
 
”2014 var år 0, for der blev der for alvor gjort en kæmpe forskel – I mine øjne må det simpelthen have været verdens største madspildsaktion! Vi var 70 mennesker, og vi knoklede os nærmest ihjel. I år, hvor samarbejdet med festivalen var kommet op at stå, og finansieringen var på plads, var vi 100 mand. Med vores øjne har det været en super dejlig platform, som Roskilde har søsat, og det har skabt et fantastisk fokus. Festivalen har mere end 3.000 madmennesker samlet, og det er lykkedes os at skabe en bevidsthed hos dem om, at det er forkert at smide mad ud – det er et madoverskud, som skal komme andre mennesker til gode. Kokke hader jo at smide mad ud. For dem er mad omsorg i sin reneste form, og de vil hellere give den væk end at smide den ud. Det vil vi gerne give videre til boderne og standene på festivalen. Resultaterne viser tydeligt, at indsatsen er lykkedes – boderne smed meget mindre ud i år end sidste år.”

Fantastiske resultater
Og det er i sandhed et meget markant resultat Det Runde Bord opnåede på festivalen: sidste år var Det Runde Bord i kontakt med 26 boder, og de leverede 26 t madoverskud til initiativet. I år var det 76 boder, men der var det kun 30 t, der gik til Det Runde Bord. Resten af madoverskuddet sparede de gennem en grundig planlægning og en bedre omgang med råvarerne, fortæller Peter Haugelund. Det er resultater, der taler så tydeligt et sprog, at Peter Haugelund og Roskilde Festival er blevet enige om at fortsætte de gode takter, ikke kun på de kommende festivaler, hvor Hørkram og Naturmælk nu er kommet med i madspildspartnerskabet, men også i forhold til andre festivaler rundt om i landet. Skanderborg og flere andre festivaler er allerede i proces, og med ringene i vandet kommer andre til, forudser Peter Haugelund.
 
Peter Haugelund fortæller sin historie om sund distribution af overskudsmad med afsæt i Roskilde Festival på halvdagskonferencen Innovative Partnerskaber d. 8. december kl. 13 – 17.30 på Axelborg i hjertet af København. Sammen med Det Runde Bord fortæller Madkulturen/Superbrugsen, LoveSpring, ROCKWOOL International, Husbryggeriet Jacobsen, Tuborg, Hansen Is, Det Runde Bord og Dropbucket om det frugtbare samarbejde med festivalen. De mange cases bærer vidnesbyrd om en festival, som ikke går af vejen for et godt bæredygtighedssamarbejde, men også om hvor langt partnerskaber mellem vidt forskellige virksomheder og organisationer kan føre, når bare viljen til samarbejde er der.
 
Konferencen afholdes i et samarbejde mellem Roskilde Festival og Landbrug & Fødevarer og med CSR LINK som initiativtager og facilitator. Moderatorerne for dagen er Rikke Rønholt Albertsen fra Verdens Bedste Nyheder og Kitte Wagner fra Spark, der rådgiver om bæredygtig forandring. Læs mere om dagen og tilmelding på www.csr-link.dk.

Tags: CSR LINK

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere