29.02.2016  |  Strategi & ledelse

Virksomhederne skal se mulighederne i CSR

Indhold fra partner Hvad er dette?

En barriere for CSR er angsten for forandringer, siger Sara Krüger Falk, men arbejdes der strategisk med det, kan der høstes vækst og profit på nytænkning og netop forandring. På Master Class-konferencen d. 3/3 er hun moderator for tre unikke CSR cases

At CSR kan indebære nytænkning og større forandringer er ikke nødvendigvis det samme som, at virksomhederne ikke har taget CSR til sig og har investeret i miljøtiltag, risikominimeret i deres leverandørkæde og markedsført sig på samfundsansvar. Det er de dybere forandringer, som handler om, hvordan virksomheden kan bidrage til at løse samfundsmæssige udfordringer, og som måske fører til ændringer helt ned i virksomhedens DNA, Sara Krüger Falk hentyder til.

Sara Krüger Falk taler nærmere bestemt om ”disruption”. Disruption knyttes egentlig mest til IT-branchen, hvor virksomheder som Netflix med sin streaming-tjeneste har trængt etablerede filmudlejningsvirksomheder som Blockbuster ud af markedet, eller som Nokia, der forsømte at stille sit vækkeur på den teknologiske udvikling. Virksomheder, som mestrer disruption, ændrer markedet og slår de veletablerede brands. Det handler om at etablere nye forretningsmodeller og skabe radikal teknologisk innovation, så det eksisterende marked bliver taget på sengen, og kunderne står i køen for at købe.

”Der er større og større efterspørgsel efter nye bæredygtige tiltag og løsninger, og jeg tror, at danske virksomheder kan vinde ved at tænke på, hvordan netop deres forretning kan bidrage til at løse samfundsmæssige udfordringer,” siger Sara Krüger Falk.

Når Sara Krüger Falk udtaler sig, er det på baggrund af et stort erfaringsgrundlag. Som CSR Adviser i Dansk Industri, mastodonten blandt de danske brancheforeninger med over 1 mio. ansatte i medlemsvirksomhederne - det er mere end alle de andre brancheforeninger til sammen – har hun stort set alle de største virksomheder i dansk erhvervsliv som sit netværk, og som ingen andre adgang til virksomhedernes inderste tanker, når det gælder CSR.

”Virksomheder skal turde tænke anderledes og satse på nye løsninger, og særligt de store virksomheder er afgørende for at nå de netop vedtagne bæredygtighedsmål. Når store virksomheder engagerer sig i globale udfordringer og bidrager til at løse dem, åbner det for nye markeder og skaber ny konkurrence. Og vi kan se, at ansvarlighed og vækst hænger mere og mere sammen,” siger Sara Krüger Falk og henviser til inkluderingen af bæredygtighed som parameter i Harvard Business Reviews årlige CEO-rangliste som et tydeligt tegn på, at CSR er på vej til fundamentalt at forandre de allerstørste virksomheder.

Skab vækst og profit
Hvor CSR oprindeligt havde retning mod ikke at gøre skade, drejer det sig for Sara Krüger Falk i dag i lige så høj grad om forandring og innovation. Dansk Industri har sammen med blandt andre Erhvervsstyrelsen selv gjort sit til at gøde jorden herfor gennem udvikling af nøgleredskaber, der kan indgå direkte i virksomhedernes navigation mellem mulighederne inden for bæredygtighed. CSR Kompasset, Klimakompasset og FN Global Compact Self-assessment Tool hedder redskaberne, og de kan hjælpe virksomhederne til første skridt på vejen, men virksomhederne må selv tage de næste.

”For mig skal CSR være en integreret del af forretningen. Det skal være en måde at skabe vækst og profit,” slår Sara Krüger Falk fast og påpeger, at lige præcis profitindtjeningen kan være en hæmsko, når virksomhederne skal prioritere mellem CSR og andet, der ligger mere lige for: ”Nogle virksomheder vil hellere investere i løsninger, der skaber profit på den korte bane. Investeringer i eksempelvis udvikling af nye klimaløsninger eller andre bæredygtighedstiltag er ofte langsigtede og har en længere tilbagebetalingstid, og det kan godt være en af årsagerne til, at CSR nogen gange har svært ved at rodfæste sig i virksomhederne.”

Hvor den førnævnte CEO-liste er et eksempel på, at CSR har vundet indpas blandt de allerstørste virksomheder, ser Sara Krüger Falk også tegn på, at det er ved at forplante sig til de mindre. For eksempel oplever mange virksomheder øgede krav fra kunder, hvor de skal underskrive Code of Conducts, lige som der fra investorerne kan komme krav om CSR tiltag og -politikker, der viser, at virksomheden har styr på sine risici. Derudover ser hun generelt en større og større efterspørgsel efter produkter, der er produceret ansvarligt.

Start med Due Diligence
For de små virksomheder kan det virke som en meget stor mundfuld at komme i gang, erkender Sara Krüger Falk, men de kan også levere løsninger, der kan have meget stor betydning, og derfor er det bare om at komme med på vognen, siger hun. Inden de går i gang, har hun et godt råd til dem: ”Jeg kan varmt anbefale, at virksomheder, der gerne vil i gang CSR, starter med at lave en Due Diligence – altså en vurdering af virksomhedens mulige negative påvirkning af mennesker og/eller miljø. Når virksomheden har et overblik over, hvor der er risiko for at gøre skade, skal den lægge en strategi for, hvordan den kan reducere sine negative påvirkninger. Her er det vigtigt at prioritere benhårdt og ikke prøve at gøre alting på én gang. For det er jo stort set umuligt. Men har man et overblik, kan man lave en plan, og så er det bare at starte med en ting ad gangen, skridt for skridt.”

På CSR LINK’s Master Class er Sara Krüger Falk moderator for en session med ISS Facility Services, Deloitte og Microsoft og med emner, der spænder fra mangfoldighedsledelse over CSR i kunderelationen til Community engagement. Konferencen byder desuden på seks andre stærke CSR cases fra nogle af de største virksomheder i dansk erhvervsliv: Skandia, L’Oreal, Danske Bank, Arla Fonden, SGS og NCC. Hver især er det unikke CSR indsatser, og tilsammen giver det et billede af state-of-the-art af CSR i Danmark. Skandia lægger som vært lokaler til arrangementet og er desuden vært for et miniseminar om sociale investeringer i forebyggelse. Konferencen afsluttes med gæstetale ved professor ved Aalborg Universitet Steen Hildebrandt.

Master Class afholdes i år d. 3. marts på Kay Fiskers Plads 9, Ørestaden. Læs mere om programmet og tilmeld på www.csr-link.dk.

Tags: CSR LINK

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere