Walmart vil være en regenerativ virksomhed
Verdens største detailhandelskæde skruer op for sin bæredygtighedsindsats og melder sig under de regenerative faner.
FN’s klimauge startede mandag i denne uge og er vanen tro benytter virksomheder scenen til at lancere nye ambitioner og klimamålsætninger. En af de første var Walmart.
De har for det første sat sig et mål om nul udledninger fra deres globale aktiviteter i 2040. Men zero-målsætninger er ikke længere nok til at være en ledende kraft på bæredygtighedsdagsordenen - det kræver regenerative ideer og mål til. Derfor har Walmart samtidig meldt ud, at de vil beskytte eller genoprette mindst 200.000 km2 på land og 2,5 millioner km2 have inden 2030.
”Det mål vi sætter i dag, markerer begyndelsen på rejsen mod at blive en regenerativ virksomhed – en der arbejder for at genetablere og forny – og ikke blot bevare – planeten. Vi opfordrer andre til at gøre det samme,” sagde Walmarts president og CEO Doug McMillon.
Regenerativ praksis skal fremmes
Walmarts nye plan introducerer en regenerativ tilgang til naturen fra detailgiganten, som en måde at ”…hjælpe med at modvirke de negative konsekvenser af ukontrollabel vækst i de seneste 50 år og bevarelsen af fremtidens kritiske ressourcer”. Det betyder at Walmart vil:
- Bevare mindst en enhed af fri natur for hver enhed land virksomheden bygger på USA
- Fremme brugen af regenerative praksis i landbruget, bæredygtigt fiskeri og skovbeskyttelse og -genopretning – inklusive en udvidelse af Walmarts egen skovpolitik
- Investere i og arbejde med leverandører om at de foretager deres indkøb hos enheder, der arbejder for at bevare naturlige økosystemer og forbedre levevilkår.
Vejen til nul udledninger
Walmart planlægger at nå sit mål om nul udledninger af CO2 uden brug af carbon offsets. De vil derimod:
- Bruge 100 procent vedvarende energi på deres faciliteter inden 2035. Tallet er i dag 29 procent.
- Elektrificere og sørge for nul CO2-udledninger fra alle køretøjer, inklusive lastbiler på lange ture.
- Overgå til low-impact kølemidler i installationer til køling og opvarmning af butikker, klubber og data- og distributionscentre inden 2040.
Hovedparten af Walmarts udledninger ligger dog i deres supply chain. Virksomheden samarbejder allerede med sine leverandører om at reducere CO2-udledninger gennem ”Project Gigaton”, som vil eliminere et gigaton CO2 inden 2030. Mere end 2.300 leverandører har meldt sig ind i initiativet og siden 2017 har man undgået 230 millioner tons udledninger.
- EHS