”Det var på tide at tage et skridt mere”

The Body Shops mål om at blive verdens mest etiske og bæredygtige virksomhed indvarsler et nyt kapitel i kædens historie. Det handler om at gøre en forskel, ikke bare for kunderne og bundlinjen, men også samfundet som helhed.

The Body Shops commitment handler blandt andet om energieffektivitet i koncernens mange butikker. Foto: Flickr/Church Street Marketplace.

30.05.2016

Anders Kampmann, CSR.dk

Som vi kunne berette om her på CSR.dk tidligere på året, så har kosmetikkæden The Body Shop annonceret en ambitiøs målsætning om at blive verdens mest etiske og bæredygtige globale virksomhed. Udmeldingen kom i forbindelse med, at selskabet i år har 40 års jubilæum, men det er ikke den eneste forklaring på timingen i strategien, forklarer kommunikationschef for Body Shop i Danmark, Marianne Gulløv.

Grundlæggende handler det nemlig om, at både tiden og virksomheden er moden til en ny commitment. Samfundets generelle fokus på bæredygtighed, klimaspørgsmål, fair trade og overordnet ansvarlig forretningsførelse er man selvsagt opmærksom på i The Body Shop, men også på de indre linjer i den verdensomspændende koncern var der opstået et behov for nye mål.

Selvom Marianne Gulløv ikke mener, at man ligefrem er blevet ’overhalet indenom’ af andre aktører på markedet, så er hun ikke i tvivl om, at man fra topledelsens side har set det nødvendigt at fortælle en ny historie om brandet og forretningen – også selvom indholdet i sig selv måske ikke er så nyt.

Kommunikationschef for The Body Shop i Danmark, Marianne Gulløv. Foto: The Body Shop.

Ny ledelse kaldte på ny strategi
”Egentlig kan den her målsætning jo spores tilbage til de oprindelige værdier fra da kæden blev grundlagt, så det er emner vi mere eller mindre altid har arbejdet med, vi har bare ikke kommunikeret så meget om det. Men siden vi sidst kørte en stor kampagne, i 2012, så har der været udskiftning i ledelsen, og i den forbindelse har man så konstateret, at det var på tide at gå et skridt videre”, forklarer hun.

Et af de centrale elementer i den nyudmeldte strategi drejer sig om ansvarlig handel. For som flere andre af erhvervslivets parter har været inde på, så er det at skabe lokal handel og omsætning i et udviklingsområde i stedet for ’bare’ at yde passiv bistand (trade not aid-princippet) potentielt yderst værdifuldt – for alle involverede.

Med det udgangspunkt har The Body Shop i mange år arbejdet med en form for screeningproces lidt ala en talentspejder i en fodboldklub, der skal finde ikke alene de bedste ingredienser, men også de mest lovende lokale samarbejdspartnere, produktionsmiljøer og leverandører.

Det har ført til at man sourcer økologisk alkohol til sine parfumer fra Equador, kokosnøddeolie fra Samoa i Stillehavet, kakaosmør fra Ghana og så fremdeles. Alle steder, hvor man mener man kan gøre en forskel lokalt og bidrage til en bæredygtig udvikling, ikke mindst økonomisk, ved at skabe internationale handelsforbindelser. Og så holder man øje med de forskellige producenter.

NGO’er holder øje
”Vi laver kontrakter med lokale, uafhængige NGO’er og kommer selv på både anmeldte og uanmeldte besøg for at sikre, at vores standarder bliver overholdt. Er det ikke tilfældet kan vi godt afbryde et samarbejde med en leverandør, men det er ikke noget, der sker tit. Og vi vil også hellere skabe nogle incitamenter for at de ændrer retning, så vi kan fortsætte samarbejdet, det er jo i alles interesse”, siger Marianne Gulløv.

Om The Body Shop

  • Grundlagt I 1976, hvor Anita Roddick åbner den første butik i Brighton i Sydengland
  • Etablerede sit Community Trade-program i 1987, der i dag omfatter 27 leverandører i 21 lande
  • I dag godt 22.000 ansatte i ca. 3000 butikker på verdensplan
  • Globalt hovedkvarter i Londonforstaden Croydon
  • Opkøbt af L’Oréal i 2006

Netop kontakten med både lokale og internationale NGO’er er en vigtig del af en anden af The Body Shops centrale målsætninger, der handler om, at man som virksomhed gerne vil blive mere transparent. Selvom man ifølge Marianne Gulløv af konkurrencehensyn formentlig ikke vil offentliggøre detaljer om lønforhold, så vil man via sit Community Trade-program, sørge for fair priser, samtidig med at NGO’erne får lov til at ’holde øje’.

I forlængelse heraf vil koncernen i højere grad rapportere om sit arbejde fremover, bl.a. i form af årlige statusrapporter, der også afdækker fremskridtet på de andre områder, selskabet arbejder på, eksempelvis skovgenopretning, overgangen til grøn energi og CO2-neutrale butikker, og reduktionen af såvel elforbrug som affaldsmængder.

Samtidig er der også et kommercielt sigte i den nye strategi. For hvor The Body Shop i mange år ikke har haft noget stort fokus på fortællinger og det at annoncere generelt, så vil man nu gerne vise omverdenen det, man kalder ’business as unusual’.

”Tidligere var vi som virksomhed fint tilfredse med mund-til-mund-omtale og begrænset opmærksomhed på vores sociale indsats, men med den her strategi vil vi gerne nå bredere ud. Den kan give os adgang til publikum på en anden måde og være en øjenåbner for eksempelvis teenagere. Og vi vil jo gerne vise, at vi mener det”, slutter Marianne Gulløv.

Læs mere om The Body Shops CSR-strategi her.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

11.12.20253H Law

Sponseret

AYA&IDA-dommen viser: “Bæredygtig” er blevet et næsten umuligt ord

10.12.2025CSR.dk

Omnibussen er nu et skridt tættere på målstregen

10.12.20253H Law

Sponseret

Må man kalde noget “bæredygtigt”?

05.12.2025CSR.dk

Farvel til 70 procent af datakrav i rapportering

01.12.20253H Law

Sponseret

Black Friday: Fest for forbrugerne – minefelt for virksomheder

28.11.2025CSR.dk

Investorer vil investere mere i bæredygtighed

07.11.2025CSR.dk

Amerikanske delstater truer med retssager mod techgiganter der følger EU-regler

24.10.20253H Law

Sponseret

Kan selv en grøn farve være vildledende?

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
Intern audit af et miljø- og kvalitetsledelsessystem

Få redskaber til at planlægge og udføre intern audit af din organisations ledelsessystem indenfor kvalitet og/eller miljø! På kurset får du styrket din forståelse af audit som værktøj til evaluering og forbedring af ledelsessystemet samt trænet din grundlæggende værktøjskasse som auditor.

Dato

17.12.2025

Sted

Comwell H.C. Andersen Odense

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
[Webinar] Karriere i NGOer & Fonde I Sustainable Career Moves

Ønsker du at tage første – eller næste – skridt mod en karriere med ESG og bæredygtighed i centrum? På dette webinar stiller vi denne gang skarpt på karrieremuligheder i NGOer og fonde.

Dato

18.12.2025

Tid

08:30

Sted

Zoom

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

18.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online på Teams

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

06.01.2026

Tid

12:30

Sted

Online

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Virksomhedens bæredygtige strategi

Ønsker du strategisk forståelse i hvordan du arbejder med og implementerer virksomhedens bæredygtige strategier? Deltag på dette kursus og lær om bæredygtige startegier. 4 kursusdage i Aarhus på statsgodkendt efteruddannelse med ECTS-point.

Dato

08.01.2026

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

08.01.2026

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J