”Det var på tide at tage et skridt mere”

The Body Shops mål om at blive verdens mest etiske og bæredygtige virksomhed indvarsler et nyt kapitel i kædens historie. Det handler om at gøre en forskel, ikke bare for kunderne og bundlinjen, men også samfundet som helhed.

The Body Shops commitment handler blandt andet om energieffektivitet i koncernens mange butikker. Foto: Flickr/Church Street Marketplace.

30.05.2016

Anders Kampmann, CSR.dk

Som vi kunne berette om her på CSR.dk tidligere på året, så har kosmetikkæden The Body Shop annonceret en ambitiøs målsætning om at blive verdens mest etiske og bæredygtige globale virksomhed. Udmeldingen kom i forbindelse med, at selskabet i år har 40 års jubilæum, men det er ikke den eneste forklaring på timingen i strategien, forklarer kommunikationschef for Body Shop i Danmark, Marianne Gulløv.

Grundlæggende handler det nemlig om, at både tiden og virksomheden er moden til en ny commitment. Samfundets generelle fokus på bæredygtighed, klimaspørgsmål, fair trade og overordnet ansvarlig forretningsførelse er man selvsagt opmærksom på i The Body Shop, men også på de indre linjer i den verdensomspændende koncern var der opstået et behov for nye mål.

Selvom Marianne Gulløv ikke mener, at man ligefrem er blevet ’overhalet indenom’ af andre aktører på markedet, så er hun ikke i tvivl om, at man fra topledelsens side har set det nødvendigt at fortælle en ny historie om brandet og forretningen – også selvom indholdet i sig selv måske ikke er så nyt.

Kommunikationschef for The Body Shop i Danmark, Marianne Gulløv. Foto: The Body Shop.

Ny ledelse kaldte på ny strategi
”Egentlig kan den her målsætning jo spores tilbage til de oprindelige værdier fra da kæden blev grundlagt, så det er emner vi mere eller mindre altid har arbejdet med, vi har bare ikke kommunikeret så meget om det. Men siden vi sidst kørte en stor kampagne, i 2012, så har der været udskiftning i ledelsen, og i den forbindelse har man så konstateret, at det var på tide at gå et skridt videre”, forklarer hun.

Et af de centrale elementer i den nyudmeldte strategi drejer sig om ansvarlig handel. For som flere andre af erhvervslivets parter har været inde på, så er det at skabe lokal handel og omsætning i et udviklingsområde i stedet for ’bare’ at yde passiv bistand (trade not aid-princippet) potentielt yderst værdifuldt – for alle involverede.

Med det udgangspunkt har The Body Shop i mange år arbejdet med en form for screeningproces lidt ala en talentspejder i en fodboldklub, der skal finde ikke alene de bedste ingredienser, men også de mest lovende lokale samarbejdspartnere, produktionsmiljøer og leverandører.

Det har ført til at man sourcer økologisk alkohol til sine parfumer fra Equador, kokosnøddeolie fra Samoa i Stillehavet, kakaosmør fra Ghana og så fremdeles. Alle steder, hvor man mener man kan gøre en forskel lokalt og bidrage til en bæredygtig udvikling, ikke mindst økonomisk, ved at skabe internationale handelsforbindelser. Og så holder man øje med de forskellige producenter.

NGO’er holder øje
”Vi laver kontrakter med lokale, uafhængige NGO’er og kommer selv på både anmeldte og uanmeldte besøg for at sikre, at vores standarder bliver overholdt. Er det ikke tilfældet kan vi godt afbryde et samarbejde med en leverandør, men det er ikke noget, der sker tit. Og vi vil også hellere skabe nogle incitamenter for at de ændrer retning, så vi kan fortsætte samarbejdet, det er jo i alles interesse”, siger Marianne Gulløv.

Om The Body Shop

  • Grundlagt I 1976, hvor Anita Roddick åbner den første butik i Brighton i Sydengland
  • Etablerede sit Community Trade-program i 1987, der i dag omfatter 27 leverandører i 21 lande
  • I dag godt 22.000 ansatte i ca. 3000 butikker på verdensplan
  • Globalt hovedkvarter i Londonforstaden Croydon
  • Opkøbt af L’Oréal i 2006

Netop kontakten med både lokale og internationale NGO’er er en vigtig del af en anden af The Body Shops centrale målsætninger, der handler om, at man som virksomhed gerne vil blive mere transparent. Selvom man ifølge Marianne Gulløv af konkurrencehensyn formentlig ikke vil offentliggøre detaljer om lønforhold, så vil man via sit Community Trade-program, sørge for fair priser, samtidig med at NGO’erne får lov til at ’holde øje’.

I forlængelse heraf vil koncernen i højere grad rapportere om sit arbejde fremover, bl.a. i form af årlige statusrapporter, der også afdækker fremskridtet på de andre områder, selskabet arbejder på, eksempelvis skovgenopretning, overgangen til grøn energi og CO2-neutrale butikker, og reduktionen af såvel elforbrug som affaldsmængder.

Samtidig er der også et kommercielt sigte i den nye strategi. For hvor The Body Shop i mange år ikke har haft noget stort fokus på fortællinger og det at annoncere generelt, så vil man nu gerne vise omverdenen det, man kalder ’business as unusual’.

”Tidligere var vi som virksomhed fint tilfredse med mund-til-mund-omtale og begrænset opmærksomhed på vores sociale indsats, men med den her strategi vil vi gerne nå bredere ud. Den kan give os adgang til publikum på en anden måde og være en øjenåbner for eksempelvis teenagere. Og vi vil jo gerne vise, at vi mener det”, slutter Marianne Gulløv.

Læs mere om The Body Shops CSR-strategi her.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

07.11.2025CSR.dk

Amerikanske delstater truer med retssager mod techgiganter der følger EU-regler

24.10.20253H Law

Sponseret

Kan selv en grøn farve være vildledende?

10.10.20253H Law

Sponseret

Når mærker vildleder: EU strammer reglerne for grøn markedsføring

08.10.20253H Law

Sponseret

Nye regler om mærkningsordninger

29.09.20253H Law

Sponseret

Løsninger frem for begrænsninger – juridisk rådgivning

24.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Fire ud af fem forbrugere ser bæredygtighed som lige så vigtig som pris og bekvemmelighed

15.09.2025BSR

Sponseret

Partnering with Suppliers to Advance Human Rights Due Diligence

08.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

UNGA & Leaders Summit 2025

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

UN Global Compact Network Denmark
Seminar
Seminar: Building Sustainable Value Chains in South Asia

Would you like to get a better understanding of key sustainability challenges and opportunities in India and/or Bangladesh? Would you like to strengthen your work with ESG issues in South Asia? Or do you want to explore export of sustainable solutions to the South Asian industry? Then join this exciting seminar which brings together experts and advisors from India and Bangladesh to dive into the potential of both markets to advance ESG/sustainability issues, market sustainable solutions, and gain competitive advantages.

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

København

3H Law
Seminar
Seminar om grøn markedsføring

Formålet med seminaret er at belyse nogle af de hyppigt forekommende problemstillinger, som virksomheder kan stå overfor ved brugen af grønne udsagn i deres markedsføring. Deltagerne vil blive oplyst om de gældende vildledningsregler med fokus på grøn markedsføring og forstå hensynene bag reglerne, samt gøres bekendt med, hvilke udsagn der er sikrest at bruge.

Dato

25.11.2025

Tid

14:00

Sted

København (nærmere adresse TBA)

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Intern audit af ledelsessystemer baseret på ISO 14001 og ISO 45001

Formålet med kurset er at give dig viden om hele auditprocessen og masser af træning i at levere effektive interne audits, der skaber værdi i virksomheden.

Dato

26.11.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

26.11.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

Dansk Standard
Kursus
Kursus i Svanemærket renovering

Du får en dybdegående gennemgang af Svanemærkets krav til renovering af byggeri. Kurset tager udgangspunkt i kriteriegeneration 2 for renovering, der bl.a. stiller krav til miljøundersøgelser og kortlægning af eksisterende byggeri, energi, klima, ressourceeffektivitet, cirkulær økonomi, indeklima, materialer og kemi.

Dato

26.11.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn