Arla vil vise ansvarlighed i Afrika

Arla planlægger at vokse på en række afrikanske markeder de kommende år. Dog skal væksten ske på en ansvarlig måde, og koncernen forankrer derfor en menneskeretspolitik.

I dag sælger Arla produkter i Nigeria og Elfenbenskysten, men Arlas strategiske fokus er derudover rettet mod markederne i Ghana, Senegal, Congo samt en række lande i Østafrika..

20.01.2015

CSR.dk

Mejerikoncernen Arla vil øge sin nuværende forretning i Afrika syd for Sahara fra en årlig omsætning på cirka 650 millioner kroner til cirka to milliarder kroner i 2017.

Det er især ved salg af mælkepulver og langtidsholdbar UHT-mælk, som er efterspurgt af den hastigt voksende middelklasse i og omkring de afrikanske storbyer, at Arla vil vokse. 

Læs også: Børnefonden: Gode vækstmuligheder i Afrika for danske virksomheder

Men Arla ønsker ikke, at selskabets aktiviteter og vækstplaner i Afrika har eller kan få negative konsekvenser for de lokale landbrugssektorer eller mejeriaktører. Derfor har mejerikoncernen nu iværksat en række tiltag, der blandt andet skal sikre:

  • Nødvendig omhu før og under salg af mælkeprodukter i udviklingslande
  • Overholdelse af OECD’s retningslinjer for multinationale selskaber samt FN’s retningslinjer for menneskerettigheder og erhverv
  • Gennemførelse af due diligence-processer forud for nye opkøb eller partnerskabsaftaler i udviklingslande
  • Undersøgelse af den eksisterende forretning i Elfenbenskysten og Nigeria for at sikre, at der ikke er eventuelle negative konsekvenser for lokale aktører

Finn Hansen, koncerndirektør for Arlas internationale forretningsenhed, siger i en pressemeddelelse, at flere og flere afrikanere efterspørger mejeriprodukter af en karakter, der ikke alle steder kan fremstilles lokalt i tilstrækkelige mængder.

”Vi tilbyder god ernæring gennem vores mælkepulver, og vi vil samtidig sikre, at vores forretning ikke har en utilsigtet negativ effekt for de lokale landmænd”, lyder det fra Finn Hansen.

Et positivt tiltag
Arla har igennem længere tid rådført sig med blandt andet Mellemfolkeligt Samvirke, og det har bekræftet behovet for at sætte de nævnte tiltag i gang.

Læs også: Arla lancerer ny strategi for bæredygtig mælkeproduktion

”Nøglen til at bekæmpe fattigdom og skabe global udvikling til gavn for alle er en mere ansvarlig og bæredygtig produktion af fødevarer. Derfor er det meget positivt, at Arla nu engagerer sig mere systematisk i at forstå og forhindre eventuelle utilsigtede negative effekter af koncernens forretning”, siger Frans Mikael Jansen, generalsekretær for Mellemfolkeligt Samvirke, i en pressemeddelelse.

Ud over aftalen med Mellemfolkeligt Samvirke indgår Arla desuden i et projektsamarbejde med hjælpeorganisationen Care Denmark om udvikling af den lokale mejerisektor i afrikanske lande.

-KLZ

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

16.10.2025CSR.dk

Storinvestorer fastholder kursen: Grøn omstilling er stadig en langsigtet satsning

15.10.2025CSR.dk

Parisaftalen har sat rammerne: Nu handler klimakampen om at få dem til at virke

15.10.2025CSR.dk

Fødevarestyrelsen lader greenwashingsager samle støv

13.10.2025CSR.dk

God ledelse, medarbejdertrivsel og modet til at tænke nyt er oversete veje til vækst i dansk erhvervsliv

13.10.2025CSR.dk

Flere bruger apps til at styrke arbejdsmiljøet: Trods potentialer mangler der forskning

10.10.2025CSR.dk

ESG Barometer 2025: Det skal handle om forretningen

10.10.2025CSR.dk

Villum Fonden investerer 1 milliard kroner i forskning for grønnere byggeri

09.10.2025CSR.dk

I Jylland får SMV’er millioner til grønne ambitioner

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Regulations, Reporting, and Target Setting

Join our upcoming 2025 Webinar Series: As the first webinar in the series, this session will help participants to understand what the latest regulations and requirements mean for their approach to Scope 3 over the short, medium, and long term. Insights from influential bodies, in addition to business case studies, will demonstrate how aligning with the needs of these key stakeholders can justify investment into more effective data collection, stronger collaboration within value chains, and greater transparency in reporting.

Dato

16.10.2025

Tid

15:00

Sted

Online

JUC SERVICE ApS
Kursus
Sorghåndtering på arbejdspladsen

Dette kursus giver dig konkrete værktøjer til at håndtere sorg i arbejdslivet – både som leder og kollega.

Dato

20.10.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

21.10.2025

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtig forretningsforståelse

Få et 360 graders blik på bæredygtighedsverdenen. Opnå et stærkt fundament af viden, indsigter og værktøjer til at arbejde med den grønne omstilling i din virksomhed. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

DTU
Efteruddannelse
Bæredygtig virksomhedsudvikling

På dette kursus arbejder vi med integration af bæredygtighed i virksomheders strategi og målsætning, værdikæder og miljøledelsessystemer.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

PwC Danmark
Webinar
Product Carbon Footprints – Turning Data into a Market Advantage

Understanding the carbon footprint of individual products is essential for companies seeking to meet customer expectations, improve transparency, and make informed strategic choices.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online